Manulautomatic

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » sön sep 14, 2014 11:24

Läste lite om att modifiera sin aw4 till manuel växling med hjälp av elektronisk styrning av de två solenoider som sköter växling. Samt tredje solenoid för lockup.

Verkade inte speciellt svårt om man bara listade ut vilka kablar som gör vad.
Fanns ju beskrivningar på det med. Men bara hittat på om man har kablagetillverkaren kvar.
Men ska väl inte vara så svårt att lista ut :)

Undrar om någon gjort detta här på forum?

Har den tidigare versionen av aw4 med tcu separat från ECU. Vilket är toppen om man inte sålt av tcu :rodnar:
Går ju att styra den ändå somsagt men undrar mest om besiktningen kan påpeka detta.
Eller hur det blir att köra på gatan. I skogen bör det väl vara en förmån istället för nackdel.

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Manulautomatic

Inlägg av Wr-JoL » sön sep 14, 2014 18:40

Härlig idé :jump:

Ett litet kontroller kort med ingångar, utgångar för solenoiderna. Går idag hitta massor alternativ på utan att behöva gör för mycket eget om man inte vill.

Grundfunktionen för att fixa de mönster för olika växlar känns ganska grundläggande.
Men väljer man någon plattform så att även extra funktioner går lägga in allt eftersom.

Så med dessa I/O är det bara börja programmera.
-Ingång för varvtal motor. (ex auto läge)
-Ingång växla upp.
-Ingång växla ner.
-Ingångar för ev. extra reglage.

-Utgång 3x solenoider (Drivsteg / reläer)
-Utgång för ev Indikatorer / Display.

Har en kollega som bygger ett sådant system för en banbil.
Dom kör på något Arduino kort samt Arduino relämodul. Kolla på Kjell & Co.
Dels av erfarenhet men även för att det är så billigt.
Som reglage använder man två växelpaddlar. Änvänds även i kombo för att växla läge mellan auto och man.
Indikatorer ett antal LED moduler.
När dom är inkopplade och klara kommer man att gjuta in dom i lådor för att få robusthet och väderskydd. Givetvis lämnar man så det går programmera om vid behov.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » sön sep 14, 2014 19:49

Uj.. Lät mer avancerat än jag tänkt mig ;)
Fast tippmatic hade ju inte varit fel. Finns iofs färdiga komponenter till det med av enkelt slag.

Om jag inte fattat helt fel kan man i stort sett styra växlingarna med två knappar för att styra de två solenoiderna.
Bild

Tänkte ha typ en växelspak av denna modell eller liknande.
Bild

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Manulautomatic

Inlägg av Gustavsson » sön sep 14, 2014 21:12

Fisketorp skrev:Uj.. Lät mer avancerat än jag tänkt mig ;)
Fast tippmatic hade ju inte varit fel. Finns iofs färdiga komponenter till det med av enkelt slag.

Om jag inte fattat helt fel kan man i stort sett styra växlingarna med två knappar för att styra de två solenoiderna.
Bild
Skrevfelsnisse verkar varit framme i uppställningen ovan :poke:
1:an och 2:an är lika vad jag kan se =)

Idéen låter vettig och helt genomförbar och jag skulle faktiskt vilja ha denna lösningen själv!
Lockupen skulle sitta på en annan ytterligare solenoid då? Möjligheten finns ju att låsa den på varje växel sen isåfall... :roll:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Manulautomatic

Inlägg av no1_martin » sön sep 14, 2014 23:10

Två vänner till mig byggde just detta på en Volvo 960 den har AW4 låda. Syftet var att bygga en budget sladdbil inför vintern så turbo och sekventiel växling var målet. Vill minnas att det blev så att orginalspaken fick sköta val av park back neutral och drive. En separat spak sköte sedan den sekventiella växlingen via ett kontrollerkort. Här skiljde sig önskemålen lite från terängkörning då lockup önskades för att istället slira med hjulen. Vill minnas att lådan var omöjlig att styra på 1:an där den fungerade som original medans så fort man klubbade i tvåan blev det drift med lockup på 2:an 3:an och 4:an.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Manulautomatic

Inlägg av sleeper_86 » sön sep 14, 2014 23:59

Tycker de låter lite som detta..

http://www.latentsolutions.com/suprastick.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sitter samma låda i supran :wink:

Edit: denna e de nog man ska ha.

http://www.latentsolutions.com/suprastickuv.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » mån sep 15, 2014 7:01

Gustavsson skrev:
Fisketorp skrev:Uj.. Lät mer avancerat än jag tänkt mig ;)
Fast tippmatic hade ju inte varit fel. Finns iofs färdiga komponenter till det med av enkelt slag.

Om jag inte fattat helt fel kan man i stort sett styra växlingarna med två knappar för att styra de två solenoiderna.
Bild
Skrevfelsnisse verkar varit framme i uppställningen ovan :poke:
1:an och 2:an är lika vad jag kan se =)

Idéen låter vettig och helt genomförbar och jag skulle faktiskt vilja ha denna lösningen själv!
Lockupen skulle sitta på en annan ytterligare solenoid då? Möjligheten finns ju att låsa den på varje växel sen isåfall... :roll:
Mjo. Finns en annan bild som visar rätt. Eller kanske fel :mrgreen:

Lockupen styrs av tredje solenoid och styrs enkelt med knapp.
Ej låsa Första växel samt noga att ej låsa lådan när man ska stanna var visst ej bra för lådan.

Och P N R styrs mekaniskt via org spaken. Bara 1-2, 3 & D som styrs via solenoid.
Stannar på första växel om man ej har tcm inkopplad eller styr solenoiderna manuellt.

Fast enligt bild ska det ju vara overdriven om solenoiderna är off? Kanske inte kan växla dit utan att gå genom 1-3 först?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » mån sep 15, 2014 7:04

Bild

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Manulautomatic

Inlägg av jonte_malmö » mån sep 15, 2014 7:54

Typ en sånn häringa? Tycker 125$ låter prisvärt om den gör samma?

http://radesignsproducts.com/Rail.html
Ford Explorer '98

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » mån sep 15, 2014 8:01

Precis en sådan.
Pratas mkt om den (tror det var den) på ett amerikanskt forum.
Men inte hittat den. Tackar :)

Värt varenda kr mot att tillverka själv. Går kanske göra billigare. Men den här är ju både snygg och smidig :tumbup:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Manulautomatic

Inlägg av jonte_malmö » mån sep 15, 2014 12:08

Inga problem.

Hur gick det med granden, förresten? Er gamla 940 ser ut så här nuförtiden:

Bild

Kapat fjädrarna 3-4 varv, BMW Y-rondel, masserade skärmar, vita blinkers, turbogrill, 3" avgas -kat och en dämpare, lite rengjord lack, svarta skinnsäten, sportratt. Nästan som man var 18 igen :twisted:
Ford Explorer '98

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » mån sep 15, 2014 12:15

jonte_malmö skrev:Inga problem.

Hur gick det med granden, förresten? Er gamla 940 ser ut så här nuförtiden:

Bild

Kapat fjädrarna 3-4 varv, BMW Y-rondel, masserade skärmar, vita blinkers, turbogrill, 3" avgas -kat och en dämpare, lite rengjord lack, svarta skinnsäten, sportratt. Nästan som man var 18 igen :twisted:
Gisses!!
Trodde inte lacken gick å få någe blankt i :tumbup:

Granden är bortbytt mot en Pajero. Gen 1 TD
Saknar den lite då den var grymt skön att köra. Men gisses vad. Den drack :woot:
Och lite låg :mrgreen:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Manulautomatic

Inlägg av Fisketorp » ons sep 17, 2014 13:41

Några tips på vart man handlar lämpligt reglage?

Typ en strömswitch "one Pole five Way Rotary switch" verkar fungera fint men vart hittar man en sådan eller lämplig motsvarande i hemlandet?
Ett skjutreglaget i stället för rotation hade ju inte vart fel heller :)

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Manulautomatic

Inlägg av Hagberg » lör sep 30, 2017 16:35

Denna tråd vill jag skrämma liv i då jag är lite kär i att själv välja växel i skogen.
De länkar som finns här funkar inte så bra länger.
Någon som gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Manulautomatic

Inlägg av jonte_malmö » sön okt 01, 2017 0:01

Ford Explorer '98

Skriv svar