Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Jag är ute efter en 4x4 andrabil som funkar när vi åker ut på vischan där halva släkten bor plus funkar på de igenväxta vägarna som repar upp sidorna på bilen (typ).
Jag bor dock i lägenhet och har ingen tillgång till garage så några stora mekinsatser fixar jag inte.
Med andra ord så behöver jag en bil som är driftsäker som en Volvo 240 men har 4x4-drift.
Lyx behövs inte.
Först kollade jag efter en Lada Niva men de verkar kräva rätt frekvent med mekinsatser, även om man köper en ny.
Efter det kollade jag efter en Grand Cherokee men de flesta har ju gått rätt långt och läser man runt en del så inser man att de också behöver en del mekinsatser då och då.
Överreagerar jag här?
Hur står sig en något äldre Wrangler?
Finns en del billiga som inte gått så fasligt långt.
Kraven är:
4x4
Högre än en standardbil (behöver ha högre insteg än "standardbil")
Mekaniskt stabil (pga. avsaknad av mekgarage)
Äldre så man inte gråter när man kör in i buskaget på dåliga vägar
Ok värme på vintern
Ok att köra 10 mil tur och retur (vilken bil fixar inte det)
Jag bor dock i lägenhet och har ingen tillgång till garage så några stora mekinsatser fixar jag inte.
Med andra ord så behöver jag en bil som är driftsäker som en Volvo 240 men har 4x4-drift.
Lyx behövs inte.
Först kollade jag efter en Lada Niva men de verkar kräva rätt frekvent med mekinsatser, även om man köper en ny.
Efter det kollade jag efter en Grand Cherokee men de flesta har ju gått rätt långt och läser man runt en del så inser man att de också behöver en del mekinsatser då och då.
Överreagerar jag här?
Hur står sig en något äldre Wrangler?
Finns en del billiga som inte gått så fasligt långt.
Kraven är:
4x4
Högre än en standardbil (behöver ha högre insteg än "standardbil")
Mekaniskt stabil (pga. avsaknad av mekgarage)
Äldre så man inte gråter när man kör in i buskaget på dåliga vägar
Ok värme på vintern
Ok att köra 10 mil tur och retur (vilken bil fixar inte det)
Jeep J20 -81
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Lösningen är enkel
Men annars tror jag nog inte att en cherokee är särskilt dålig om du bara ska ha den som bil och inte offroadmaskin.
I skogen går alla bilar sönder någon gång så det spelar nog ingen roll vad man har.
Men annars tror jag nog inte att en cherokee är särskilt dålig om du bara ska ha den som bil och inte offroadmaskin.
I skogen går alla bilar sönder någon gång så det spelar nog ingen roll vad man har.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 396
- Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
- Ort: Alingsås
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
hade helt klart satsat på cherokee. grand cherokee om du vill ha bättre komfort. tycker jeeparna är prisvärda och om du lägger ner lite energi i ditt sökande kan man hitta fina exemplar för vettigt pris.
och jeep krånglar inte mer än något annat.
lycka till.
och jeep krånglar inte mer än något annat.
lycka till.
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
x2!kungen_i_hol skrev:hade helt klart satsat på cherokee. grand cherokee om du vill ha bättre komfort. tycker jeeparna är prisvärda och om du lägger ner lite energi i ditt sökande kan man hitta fina exemplar för vettigt pris.
och jeep krånglar inte mer än något annat.
lycka till.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
http://www.blocket.se/trelleborg/Nissan ... m?ca=8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Är det inte 10k/år i skatt på såna bilar? Kanske lite saftigt för att åka till landet med då och då?Roger Patrol skrev:http://www.blocket.se/trelleborg/Nissan ... m?ca=8&w=3
Till trådskaparen föreskriver jag en Cherokee med sexa och automat, ej Grand! Gammal robust och beprövad konstruktion och inte en massa rapplig Chrysler-elektronik som går sönder hela tiden. Billig att äga och köra, för att vara en stor 4x4-bil alltså.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.
Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Fantastisk bil!Danne skrev:Lösningen är enkel
Men annars tror jag nog inte att en cherokee är särskilt dålig om du bara ska ha den som bil och inte offroadmaskin.
I skogen går alla bilar sönder någon gång så det spelar nog ingen roll vad man har.
Jag har ju följt diverse forum under en längre tid och jag läser att det är många som får problem med växellådan efter rätt få mil (mellan 10-20k). Det är ju inget jag fixar att byta i parkeringsrutan direkt. Jag vet också att det finns en tendens att överreagera hos sådana som mig som läser mer än agerar.
Jag tycker att det är rätt mycket småfel på Nivorna hela tiden om man tar en blänkare på nivaforumet. Mycket givare som går sönder och en hel del mekprylar som går sönder också, trillar av osv.AlterEgo skrev:En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.
Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
En 6:a ... njaaa. Om man kan välja en 8:a så ska man väl ha en sådan också.
Ingen som har någon synpunkt angående förslaget att välja en äldre Wrangler?
Jeep J20 -81
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
låter som du beskriver den bilen jag vill sälja
robust, enkel, hög, repor o bulor finns, kräver inga stora mekinsatser MEN, alla gamla bilar kräver mer eller mindre mekande vare sig man vill eller inte
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=44647
robust, enkel, hög, repor o bulor finns, kräver inga stora mekinsatser MEN, alla gamla bilar kräver mer eller mindre mekande vare sig man vill eller inte
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=44647
Cherokee XJ 2.5TD
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Det är småfel på Jeepar också, förvänta dig inget annat... Framförallt elektriska. Och är dom mindre frekventa är dom desto knölgare att fixa än på en Niva. På de nyare Nivorna är det kamaxelgivaren som ger upp ibland och på äldre kylvätsketemgivaren. På Cherokeen brukar det vara vevaxellägesgivaren som ger sig istället.Distordera skrev:Jag tycker att det är rätt mycket småfel på Nivorna hela tiden om man tar en blänkare på nivaforumet. Mycket givare som går sönder och en hel del mekprylar som går sönder också, trillar av osv.AlterEgo skrev:En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.
Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
En 6:a ... njaaa. Om man kan välja en 8:a så ska man väl ha en sådan också.
En bekant till mig bytte från Niva till GC med V8. När han lyft på huven och tittat ner slog han igen den och hoppades att han aldrig någonsin skulle behöva fixa något där med tanke på hur trångt det var...
Ett annat problem med en Niva är att hitta en fin som inte kostar skjortan... Dom prisvärda objekten går ganska fort. Det går nog 50 Jeepar på en Niva på Blocket.
Cherokee och GC är större och rymligare än Nivan men också törstigare. Fast bensinförbrukningen kanske inte har så stor betydelse om du kör lite.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Jo en Niva är lite enklare i utförandet men så länge det bara är lyxprylar som ger sig så är det lugnt. Att en bil dricker en del gör inte så mycket när man åker typ 500 mil om året per säsong.
Det är mycket bra synpunkter jag får, tackar för det!
Det är mycket bra synpunkter jag får, tackar för det!
Jeep J20 -81
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Växellådan i en vanlig cherokee (XJ) är nästan odödlig, den är tillverkad av aisin-warner och kallas för AW-4 och växlingarna styrs elektroniskt i den.
I grand cherokee med 5.2 motorn mellan 93-95/96 är det lite värre den heter 42RH. Växlingarna sköts hydrauliskt och den tål absolut inte mycket värme som är största anledningen till att den rasar.
XJ har dessutom en rolig knapp som det står power/comfort på ställer man den i powerläget så kastar den in växlarna lite senare samt den hoppar över 4:an och går 1,2,3 lock up istället för 1,2,3,4 lock up.
Men den fanns bara från ca87-96 sen blev powerläget standard.
En fördel med cherokee fram tills 95-96 är att bakluckan är av glasfiber så man slipper laga rost på den.
Cherokee verkar bara rosta på golvet och i trösklarna, grand cherokee rostar tamigfan överallt.... trösklar,motorhuv,dörrar,baklucka och taket på endel. Jag undrar ibland om inte plasten också snart ska börja rosta på min.
Min cherokee har den "stora" fördelningslådan så jag kan välja 2wd, 4wd part time, 4wd fulltime och 4 low.
Min grand cherokee har bara 4wd high och 4wd low att välja mellan. Vilket verkar vara det vanligaste i Sverige
I grand cherokee med 5.2 motorn mellan 93-95/96 är det lite värre den heter 42RH. Växlingarna sköts hydrauliskt och den tål absolut inte mycket värme som är största anledningen till att den rasar.
XJ har dessutom en rolig knapp som det står power/comfort på ställer man den i powerläget så kastar den in växlarna lite senare samt den hoppar över 4:an och går 1,2,3 lock up istället för 1,2,3,4 lock up.
Men den fanns bara från ca87-96 sen blev powerläget standard.
En fördel med cherokee fram tills 95-96 är att bakluckan är av glasfiber så man slipper laga rost på den.
Cherokee verkar bara rosta på golvet och i trösklarna, grand cherokee rostar tamigfan överallt.... trösklar,motorhuv,dörrar,baklucka och taket på endel. Jag undrar ibland om inte plasten också snart ska börja rosta på min.
Min cherokee har den "stora" fördelningslådan så jag kan välja 2wd, 4wd part time, 4wd fulltime och 4 low.
Min grand cherokee har bara 4wd high och 4wd low att välja mellan. Vilket verkar vara det vanligaste i Sverige
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??
Ok, det låter ju riktigt lovande. Stort tack för info!cherokeex2 skrev:Växellådan i en vanlig cherokee (XJ) är nästan odödlig, den är tillverkad av aisin-warner och kallas för AW-4 och växlingarna styrs elektroniskt i den.
I grand cherokee med 5.2 motorn mellan 93-95/96 är det lite värre den heter 42RH. Växlingarna sköts hydrauliskt och den tål absolut inte mycket värme som är största anledningen till att den rasar.
XJ har dessutom en rolig knapp som det står power/comfort på ställer man den i powerläget så kastar den in växlarna lite senare samt den hoppar över 4:an och går 1,2,3 lock up istället för 1,2,3,4 lock up.
Men den fanns bara från ca87-96 sen blev powerläget standard.
En fördel med cherokee fram tills 95-96 är att bakluckan är av glasfiber så man slipper laga rost på den.
Cherokee verkar bara rosta på golvet och i trösklarna, grand cherokee rostar tamigfan överallt.... trösklar,motorhuv,dörrar,baklucka och taket på endel. Jag undrar ibland om inte plasten också snart ska börja rosta på min.
Min cherokee har den "stora" fördelningslådan så jag kan välja 2wd, 4wd part time, 4wd fulltime och 4 low.
Min grand cherokee har bara 4wd high och 4wd low att välja mellan. Vilket verkar vara det vanligaste i Sverige
Jeep J20 -81