Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Distordera » sön aug 11, 2013 21:54

Jag är ute efter en 4x4 andrabil som funkar när vi åker ut på vischan där halva släkten bor plus funkar på de igenväxta vägarna som repar upp sidorna på bilen (typ).
Jag bor dock i lägenhet och har ingen tillgång till garage så några stora mekinsatser fixar jag inte.

Med andra ord så behöver jag en bil som är driftsäker som en Volvo 240 men har 4x4-drift.
Lyx behövs inte.

Först kollade jag efter en Lada Niva men de verkar kräva rätt frekvent med mekinsatser, även om man köper en ny.
Efter det kollade jag efter en Grand Cherokee men de flesta har ju gått rätt långt och läser man runt en del så inser man att de också behöver en del mekinsatser då och då.

Överreagerar jag här?

Hur står sig en något äldre Wrangler?
Finns en del billiga som inte gått så fasligt långt.

Kraven är:
4x4
Högre än en standardbil (behöver ha högre insteg än "standardbil")
Mekaniskt stabil (pga. avsaknad av mekgarage)
Äldre så man inte gråter när man kör in i buskaget på dåliga vägar
Ok värme på vintern
Ok att köra 10 mil tur och retur (vilken bil fixar inte det)
Jeep J20 -81

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Danne » sön aug 11, 2013 22:30

Lösningen är enkel :mrgreen:

Bild

Men annars tror jag nog inte att en cherokee är särskilt dålig om du bara ska ha den som bil och inte offroadmaskin.

I skogen går alla bilar sönder någon gång så det spelar nog ingen roll vad man har.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kungen_i_hol
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
Ort: Alingsås

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av kungen_i_hol » sön aug 11, 2013 22:56

hade helt klart satsat på cherokee. grand cherokee om du vill ha bättre komfort. tycker jeeparna är prisvärda och om du lägger ner lite energi i ditt sökande kan man hitta fina exemplar för vettigt pris.

och jeep krånglar inte mer än något annat.

lycka till.
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av ErraN_XJ » sön aug 11, 2013 23:19

kungen_i_hol skrev:hade helt klart satsat på cherokee. grand cherokee om du vill ha bättre komfort. tycker jeeparna är prisvärda och om du lägger ner lite energi i ditt sökande kan man hitta fina exemplar för vettigt pris.

och jeep krånglar inte mer än något annat.

lycka till.
x2!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Roger Patrol » sön aug 11, 2013 23:37

http://www.blocket.se/trelleborg/Nissan ... m?ca=8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av HRC » mån aug 12, 2013 1:02

Är det inte 10k/år i skatt på såna bilar? Kanske lite saftigt för att åka till landet med då och då?

Till trådskaparen föreskriver jag en Cherokee med sexa och automat, ej Grand! Gammal robust och beprövad konstruktion och inte en massa rapplig Chrysler-elektronik som går sönder hela tiden. Billig att äga och köra, för att vara en stor 4x4-bil alltså.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av AlterEgo » mån aug 12, 2013 10:13

En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.

Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Distordera » mån aug 12, 2013 11:26

Danne skrev:Lösningen är enkel :mrgreen:
Bild

Men annars tror jag nog inte att en cherokee är särskilt dålig om du bara ska ha den som bil och inte offroadmaskin.

I skogen går alla bilar sönder någon gång så det spelar nog ingen roll vad man har.
Fantastisk bil! :D
Jag har ju följt diverse forum under en längre tid och jag läser att det är många som får problem med växellådan efter rätt få mil (mellan 10-20k). Det är ju inget jag fixar att byta i parkeringsrutan direkt. :) Jag vet också att det finns en tendens att överreagera hos sådana som mig som läser mer än agerar. :D
AlterEgo skrev:En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.

Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
Jag tycker att det är rätt mycket småfel på Nivorna hela tiden om man tar en blänkare på nivaforumet. Mycket givare som går sönder och en hel del mekprylar som går sönder också, trillar av osv.

En 6:a ... njaaa. ;) Om man kan välja en 8:a så ska man väl ha en sådan också. :D


Ingen som har någon synpunkt angående förslaget att välja en äldre Wrangler?
Jeep J20 -81

tholin
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis aug 21, 2012 6:45

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av tholin » mån aug 12, 2013 11:39

låter som du beskriver den bilen jag vill sälja :wink:
robust, enkel, hög, repor o bulor finns, kräver inga stora mekinsatser MEN, alla gamla bilar kräver mer eller mindre mekande vare sig man vill eller inte

http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=44647
Cherokee XJ 2.5TD
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av AlterEgo » mån aug 12, 2013 13:52

Distordera skrev:
AlterEgo skrev:En Niva kräver inte mer mekinsats än en Cherokee, jag har haft båda... Kan ju hända att jag haft tur/otur, men Nivan var i alla fall enklare att laga och delarna är löjligt billiga.

Grand Cherokee är ett bra alternativ komfortmässigt men med mer elektronik som kan krångla. Sexan räcker bra effektmässigt.
Jag tycker att det är rätt mycket småfel på Nivorna hela tiden om man tar en blänkare på nivaforumet. Mycket givare som går sönder och en hel del mekprylar som går sönder också, trillar av osv.

En 6:a ... njaaa. ;) Om man kan välja en 8:a så ska man väl ha en sådan också. :D
Det är småfel på Jeepar också, förvänta dig inget annat... Framförallt elektriska. Och är dom mindre frekventa är dom desto knölgare att fixa än på en Niva. På de nyare Nivorna är det kamaxelgivaren som ger upp ibland och på äldre kylvätsketemgivaren. På Cherokeen brukar det vara vevaxellägesgivaren som ger sig istället.

En bekant till mig bytte från Niva till GC med V8. När han lyft på huven och tittat ner slog han igen den och hoppades att han aldrig någonsin skulle behöva fixa något där med tanke på hur trångt det var...

Ett annat problem med en Niva är att hitta en fin som inte kostar skjortan... Dom prisvärda objekten går ganska fort. Det går nog 50 Jeepar på en Niva på Blocket.

Cherokee och GC är större och rymligare än Nivan men också törstigare. Fast bensinförbrukningen kanske inte har så stor betydelse om du kör lite.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Distordera » mån aug 12, 2013 14:02

Jo en Niva är lite enklare i utförandet men så länge det bara är lyxprylar som ger sig så är det lugnt. Att en bil dricker en del gör inte så mycket när man åker typ 500 mil om året per säsong.

Det är mycket bra synpunkter jag får, tackar för det!
Jeep J20 -81

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av cherokeex2 » mån aug 12, 2013 15:50

Växellådan i en vanlig cherokee (XJ) är nästan odödlig, den är tillverkad av aisin-warner och kallas för AW-4 och växlingarna styrs elektroniskt i den.
I grand cherokee med 5.2 motorn mellan 93-95/96 är det lite värre den heter 42RH. Växlingarna sköts hydrauliskt och den tål absolut inte mycket värme som är största anledningen till att den rasar.

XJ har dessutom en rolig knapp som det står power/comfort på ställer man den i powerläget så kastar den in växlarna lite senare samt den hoppar över 4:an och går 1,2,3 lock up istället för 1,2,3,4 lock up.
Men den fanns bara från ca87-96 sen blev powerläget standard.

En fördel med cherokee fram tills 95-96 är att bakluckan är av glasfiber så man slipper laga rost på den.
Cherokee verkar bara rosta på golvet och i trösklarna, grand cherokee rostar tamigfan överallt.... trösklar,motorhuv,dörrar,baklucka och taket på endel. Jag undrar ibland om inte plasten också snart ska börja rosta på min.

Min cherokee har den "stora" fördelningslådan så jag kan välja 2wd, 4wd part time, 4wd fulltime och 4 low.
Min grand cherokee har bara 4wd high och 4wd low att välja mellan. Vilket verkar vara det vanligaste i Sverige
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Söker efter 4x4-variant av 240 - är det en Jeep??

Inlägg av Distordera » mån aug 12, 2013 16:14

cherokeex2 skrev:Växellådan i en vanlig cherokee (XJ) är nästan odödlig, den är tillverkad av aisin-warner och kallas för AW-4 och växlingarna styrs elektroniskt i den.
I grand cherokee med 5.2 motorn mellan 93-95/96 är det lite värre den heter 42RH. Växlingarna sköts hydrauliskt och den tål absolut inte mycket värme som är största anledningen till att den rasar.

XJ har dessutom en rolig knapp som det står power/comfort på ställer man den i powerläget så kastar den in växlarna lite senare samt den hoppar över 4:an och går 1,2,3 lock up istället för 1,2,3,4 lock up.
Men den fanns bara från ca87-96 sen blev powerläget standard.

En fördel med cherokee fram tills 95-96 är att bakluckan är av glasfiber så man slipper laga rost på den.
Cherokee verkar bara rosta på golvet och i trösklarna, grand cherokee rostar tamigfan överallt.... trösklar,motorhuv,dörrar,baklucka och taket på endel. Jag undrar ibland om inte plasten också snart ska börja rosta på min.

Min cherokee har den "stora" fördelningslådan så jag kan välja 2wd, 4wd part time, 4wd fulltime och 4 low.
Min grand cherokee har bara 4wd high och 4wd low att välja mellan. Vilket verkar vara det vanligaste i Sverige
Ok, det låter ju riktigt lovande. Stort tack för info!
Jeep J20 -81

Skriv svar