Intressant motormod för 6cyl jeepar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Intressant motormod för 6cyl jeepar
Råka snubbla in på denna länken via ett jeepforum, kan va nåt för er med 6cyl 4.0L jeepar.
http://www.mallcrawlin.com/forum/showthread.php?t=6355
Sätter man dit ett insug från årmodell 99 eller nyare på en äldre 4.0 6:a så kan man tjäna en hel del extra kusar. Dom jag sett än så länge visar på runt 12-15hk på hjulen, vilket är rejält bra för en såpass enkel uppgradering.
Kanske är "old news" i jeepkretsar men man vet aldrig.
Full info med dynobilder finns på länken.
http://www.mallcrawlin.com/forum/showthread.php?t=6355
Sätter man dit ett insug från årmodell 99 eller nyare på en äldre 4.0 6:a så kan man tjäna en hel del extra kusar. Dom jag sett än så länge visar på runt 12-15hk på hjulen, vilket är rejält bra för en såpass enkel uppgradering.
Kanske är "old news" i jeepkretsar men man vet aldrig.
Full info med dynobilder finns på länken.
I aim to misbehave
hm, det skulle man kanske prova. Jag får ju en 4.2 över efter motorbytet... Blir det inget problem med bränsleinsprutningen osv??Mathias T skrev:Stoppar man samtidigt i vevstakar och vevaxeln från 4,2:an så blir det betydligt mer fart på snurran (blir 4,5liters cyl volym,fukar jättebra jag har testat)
Nä den gick faktiskt klockrent! det enda som behöver modifieras är att man svarvar av lite av tappen som remskivan sitter på(alt gör en distans) då remskivan är lite olika på dom båda motorerna.Whistler skrev:hm, det skulle man kanske prova. Jag får ju en 4.2 över efter motorbytet... Blir det inget problem med bränsleinsprutningen osv??Mathias T skrev:Stoppar man samtidigt i vevstakar och vevaxeln från 4,2:an så blir det betydligt mer fart på snurran (blir 4,5liters cyl volym,fukar jättebra jag har testat)
Förresten vet du om det är samma bultmönster till växellådan på 4,0 och 4,2?? (med tanke på motorbyte??)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Dom flesta amerikanska sidor rekomenderar docka tt man går upp i storlek på munstycke till sprutet när man bygger en "stroker".
Här finns en hel del bra info om 4.0L baserade strokers:
http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Här finns en hel del bra info om 4.0L baserade strokers:
http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
I aim to misbehave
Det är väl lämpligt om man dessutom byter till vassare kam,fast min gick utmärkt med orginal spridarna.MrHawk skrev:Dom flesta amerikanska sidor rekomenderar docka tt man går upp i storlek på munstycke till sprutet när man bygger en "stroker".
Här finns en hel del bra info om 4.0L baserade strokers:
http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Den var ju aldrig portad eller på något sätt modidfierad i lufttilförseln,gissar att effektökningen inte var enorm,men bottenvridet var ganska brutalt och det är vad man är ute efter.
Toppeffekten är mer än vad axlar och liknande gillar redan orginal
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"