Intressant motormod för 6cyl jeepar

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Intressant motormod för 6cyl jeepar

Inlägg av MrHawk » tor apr 20, 2006 10:55

Råka snubbla in på denna länken via ett jeepforum, kan va nåt för er med 6cyl 4.0L jeepar.

http://www.mallcrawlin.com/forum/showthread.php?t=6355

Sätter man dit ett insug från årmodell 99 eller nyare på en äldre 4.0 6:a så kan man tjäna en hel del extra kusar. Dom jag sett än så länge visar på runt 12-15hk på hjulen, vilket är rejält bra för en såpass enkel uppgradering.

Kanske är "old news" i jeepkretsar men man vet aldrig.
Full info med dynobilder finns på länken.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor apr 20, 2006 12:43

Stoppar man samtidigt i vevstakar och vevaxeln från 4,2:an så blir det betydligt mer fart på snurran (blir 4,5liters cyl volym,fukar jättebra jag har testat)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tor apr 20, 2006 13:25

Mathias T skrev:Stoppar man samtidigt i vevstakar och vevaxeln från 4,2:an så blir det betydligt mer fart på snurran (blir 4,5liters cyl volym,fukar jättebra jag har testat)
hm, det skulle man kanske prova. Jag får ju en 4.2 över efter motorbytet... Blir det inget problem med bränsleinsprutningen osv??

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor apr 20, 2006 13:33

Whistler skrev:
Mathias T skrev:Stoppar man samtidigt i vevstakar och vevaxeln från 4,2:an så blir det betydligt mer fart på snurran (blir 4,5liters cyl volym,fukar jättebra jag har testat)
hm, det skulle man kanske prova. Jag får ju en 4.2 över efter motorbytet... Blir det inget problem med bränsleinsprutningen osv??
Nä den gick faktiskt klockrent! det enda som behöver modifieras är att man svarvar av lite av tappen som remskivan sitter på(alt gör en distans) då remskivan är lite olika på dom båda motorerna.
Förresten vet du om det är samma bultmönster till växellådan på 4,0 och 4,2?? (med tanke på motorbyte??)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor apr 20, 2006 13:39

Dom flesta amerikanska sidor rekomenderar docka tt man går upp i storlek på munstycke till sprutet när man bygger en "stroker".

Här finns en hel del bra info om 4.0L baserade strokers:
http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor apr 20, 2006 13:49

MrHawk skrev:Dom flesta amerikanska sidor rekomenderar docka tt man går upp i storlek på munstycke till sprutet när man bygger en "stroker".

Här finns en hel del bra info om 4.0L baserade strokers:
http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Det är väl lämpligt om man dessutom byter till vassare kam,fast min gick utmärkt med orginal spridarna.
Den var ju aldrig portad eller på något sätt modidfierad i lufttilförseln,gissar att effektökningen inte var enorm,men bottenvridet var ganska brutalt och det är vad man är ute efter.
Toppeffekten är mer än vad axlar och liknande gillar redan orginal
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar