Reg.besikning med större däck
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Reg.besikning med större däck
Hej har en höjd wrangler från -87 som jag har 38,5or på.
Funkar utmärkt enligt mig men polisen här i ume (speciellt en av dom) verkar ha stora problem med de. Nägot som gör att ja måste byta däck o åka till besikningen för ombesikning på däcken varje gång dom ser mig.
Nån som vet va som krävs för att få jeepen regbesiktad med dessa däck? Hastighetsmätaren antar ja måste fixas me. Men hur är reglerna för hur mycket däcken får sticka ut? Och hur är de med bromsar mm. wranglern är redan lb-reggad o även reggad med en cheva 350 motor o låda.
Skulle va så jävla skönt att kliva ur bilen med ett stort o köra upp regpapperet i nyllet på snuten som stoppat mig 3ggr nu.
//Manne
Funkar utmärkt enligt mig men polisen här i ume (speciellt en av dom) verkar ha stora problem med de. Nägot som gör att ja måste byta däck o åka till besikningen för ombesikning på däcken varje gång dom ser mig.
Nån som vet va som krävs för att få jeepen regbesiktad med dessa däck? Hastighetsmätaren antar ja måste fixas me. Men hur är reglerna för hur mycket däcken får sticka ut? Och hur är de med bromsar mm. wranglern är redan lb-reggad o även reggad med en cheva 350 motor o låda.
Skulle va så jävla skönt att kliva ur bilen med ett stort o köra upp regpapperet i nyllet på snuten som stoppat mig 3ggr nu.
//Manne
Typ byta axlar och regga som ombyggt fordon? om man reggar som ombyggt fordon så räcker det med en godkänd retardationsmätning för att större hjul ska kunna gå har jag för mig.
Annars är det bromsintyg från chrysler som gäller och lycka till med det!!
Annars är det bromsintyg från chrysler som gäller och lycka till med det!!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Då är det en ny SFRO besiktning och ny regbesiktning som gäller...(har inte hört om några kryphål där )Chev350 skrev:Fordon redan reggad som ombyggt fordon med andra axlar.
Det kostar en slant, men kan ju vara värt det för att slippa problem....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Gammal tråd men jag söker lite svar..
För att regga med större hjul är det alltså SFRO man ska vända sig till? Och vill man då ha bilen reggad som ombyggt fordon?
Är det fördelar/nackdelar med att regga som ombyggt?
För att regga med större hjul är det alltså SFRO man ska vända sig till? Och vill man då ha bilen reggad som ombyggt fordon?
Är det fördelar/nackdelar med att regga som ombyggt?
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Så här säger VV.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt: