Reg.besikning med större däck

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Chev350
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 02, 2007 23:12

Reg.besikning med större däck

Inlägg av Chev350 » mån maj 07, 2007 20:45

Hej har en höjd wrangler från -87 som jag har 38,5or på.
Funkar utmärkt enligt mig men polisen här i ume (speciellt en av dom) verkar ha stora problem med de. Nägot som gör att ja måste byta däck o åka till besikningen för ombesikning på däcken varje gång dom ser mig. :evil:
Nån som vet va som krävs för att få jeepen regbesiktad med dessa däck? Hastighetsmätaren antar ja måste fixas me. Men hur är reglerna för hur mycket däcken får sticka ut? Och hur är de med bromsar mm. wranglern är redan lb-reggad o även reggad med en cheva 350 motor o låda.
Skulle va så jävla skönt att kliva ur bilen med ett stort :D o köra upp regpapperet i nyllet på snuten som stoppat mig 3ggr nu.

//Manne

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån maj 07, 2007 21:01

Typ byta axlar och regga som ombyggt fordon? om man reggar som ombyggt fordon så räcker det med en godkänd retardationsmätning för att större hjul ska kunna gå har jag för mig.
Annars är det bromsintyg från chrysler som gäller och lycka till med det!!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Chev350
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 02, 2007 23:12

Inlägg av Chev350 » mån maj 07, 2007 21:59

Fordon redan reggad som ombyggt fordon med andra axlar.
Låter kanske lite efterbliven men va menas med retardationsmätning?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån maj 07, 2007 22:47

Man mäter G-kraften som blir vid inbromsning,kan den möjligtvis vara/varit vit?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån maj 07, 2007 23:00

Chev350 skrev:Fordon redan reggad som ombyggt fordon med andra axlar.
Då är det en ny SFRO besiktning och ny regbesiktning som gäller...(har inte hört om några kryphål där :?: )

Det kostar en slant, men kan ju vara värt det för att slippa problem.... 8)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån maj 07, 2007 23:25

Är bilen redan reggad som ombyggt fordon så ska ju inte resten vara några problem, ring SFRO och hör med dem, där får du ju svar.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Chev350
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 02, 2007 23:12

Inlägg av Chev350 » ons maj 09, 2007 19:08

Ok, låter ju inte så jävla omöjligt. Får se om man får ork att fixa det till vintern när man har tid.

Chev350
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 02, 2007 23:12

Inlägg av Chev350 » ons maj 09, 2007 19:09

Mathias T jo den är vit.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons maj 09, 2007 21:08

Chev350 skrev:Mathias T jo den är vit.
Då var det den som var på blocket för ett tag sedan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Chev350
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 02, 2007 23:12

Inlägg av Chev350 » tor maj 10, 2007 23:25

precis den. känner gamla ägaren o varit sugen på köpa den länge men han har alltid velat ha så mycke pengar för den så det hade som aldrig varit läge förrn nu.
ganska mycke jobb kvar innan den är perfekt men är ett bra projekt att fortsätta på.

sebban
Rutinerad
Inlägg: 406
Blev medlem: sön maj 28, 2006 21:48
Ort: klippan

Inlägg av sebban » mån jun 11, 2007 17:19

Gammal tråd men jag söker lite svar..

För att regga med större hjul är det alltså SFRO man ska vända sig till? Och vill man då ha bilen reggad som ombyggt fordon?
Är det fördelar/nackdelar med att regga som ombyggt?
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån jun 11, 2007 18:20

Så här säger VV.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån jun 11, 2007 23:15

Det måste vara de nya mildare relgerna som en artikel i senaste 4wheel drive påtalade.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån jun 11, 2007 23:26

JAPP!!
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 12, 2007 19:55

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Och hur luddigt är inte det då :roll: kan ju tolkas hur som helst
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar