Ändra utväxling Wrangler YJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Essys
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: fre mar 03, 2006 0:41
Ort: Ödåkra

Ändra utväxling Wrangler YJ

Inlägg av Essys » sön apr 29, 2007 15:28

Min Wrangler YJ har ARB diffspärrar i båda axlarna,
utväxlingen är 3,54 som jag tycker är för liten.Finns det något enkelt
sätt att ändra utväxling utan att byta spärrar.Jag tänkte mig att det kanske
finns något stenkrypardrev eller motsvarande.YJ:n är automatväxlad.

Mvh Yngve

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » sön apr 29, 2007 15:58

Ja det finns, Tera low 4.1, kostar kanske 1000$

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 29, 2007 21:58

kan man inte byta krona och pinon och ändå behålla arb?
dom borde väl passa på en iallaf en del andra utväxlingar,


sen beror det ju på om du vill ändra slutväxeln eller hög/låg.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön apr 29, 2007 22:13

Nu har Essys 3,54:1 i axlarna och axlar med just 3,54:1 och lägre har en typ av diffklump och diffhus, medan axlar med högre (3,73:1 , 4,11:1 osv) har en annan diffklump och ett helt annat diffhus....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 29, 2007 23:55

lasse suzicán skrev:Nu har Essys 3,54:1 i axlarna och axlar med just 3,54:1 och lägre har en typ av diffklump och diffhus, medan axlar med högre (3,73:1 , 4,11:1 osv) har en annan diffklump och ett helt annat diffhus....

okej det var det jag inte visste.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån apr 30, 2007 18:55

ganska vanligt på DANA axlar att det finns olika "carriers" beroende på utväxlingen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » mån apr 30, 2007 20:48

Beroende på vad det sitter för axlar så finns det ibland spacers att köpa så man kan köra med R&P som har lägre utväxling.

Alternativet är väl en rock-trac fördelningslåda eller en atlas2. Man kan ju köpa en en np231 med lägre utväxling men sedan vill man ju ha SYE kit och då är det nästan samma pengar som en rock-trac eller atlas.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 30, 2007 21:21

JBT skrev:.... med R&P som .....
??????????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån apr 30, 2007 21:26

lasse suzicán skrev:
JBT skrev:.... med R&P som .....
??????????
Ring och pinjong antar jag att han menar.
I aim to misbehave

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis maj 01, 2007 20:53

4,0:1 utväxling till fördelningslådan är väl ett smidigt sätt att behålla varvet på vägen men ändå få låg utväxling i busken.
Trodde däremot inte att den var dyrare till NP231 mot Dana 300.
Terraflex har ju endel i sitt sortiment annars.
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Skriv svar