fördelningslåda

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

fördelningslåda

Inlägg av Marcus-84 » sön apr 08, 2007 12:34

vilken fördelningslåda är bäst av dom som sitter på grand cherokee?? hittade denna GC på blocket: http://www.blocket.se/vi/11406455.htm?ca=1_8_s
är det den lådan man ska satsa på? vad tror ni i övrigt?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » sön apr 08, 2007 17:31

Den är ombyggd från NP249 till 242 och den lådan är kanon 8)

Kolla här:
http://www.jeepsweden.net/jeepforum/vie ... php?t=7495

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån apr 09, 2007 21:21

okej, så det är den lådan man ska ha!? :P mycke bra info om bilen på den sidan :) tack ska du ha.. blir å fundera lite nu.. kanske köper en GC å bygger om den själv :wink:

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis apr 10, 2007 1:06

Alltid kul att bygga själv. Lycka till!!

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis apr 10, 2007 14:08

vilken förd.låda sitter det i GC -96 å framåt? det är väl fr. -96 å framåt den har spärrad 50/50 förd. i lågläge?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis apr 10, 2007 16:43

Mellan 93-98 så heter den NP249, men som du skriver så är det skillnad på dem, -96 så blir lågväxeln spärrad 50/50 medans de tidigare lådorna även då nyttjade viscon till att få fram kraft till framhjulen.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis apr 10, 2007 18:40

okej.. är den nåt att ha då(fr. -96 å framåt)? eller ska man byta till NP242?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis apr 10, 2007 19:49

Behöver inte byta ut original direkt, men går viscon sönder så är det samma pengar ca att byta visco som att köpa en 242 på skroten och då är det ju mer motiverat med pengar på en fördelningslåda som man dels kan köra 2wd på och med drev inuti istället för en med gelé visco.

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 11, 2007 10:34

men viscon borde ju inte ta så mkt stryk vid normal körning, eller? man kör ju på lågläge när det blir besvärligt. :lol: finns det några tydliga tecken på att den är dålig, som man ska titta efter vid provkörningen?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 11, 2007 13:03

Marcus-84 skrev:men viscon borde ju inte ta så mkt stryk vid normal körning, eller? man kör ju på lågläge när det blir besvärligt. :lol: finns det några tydliga tecken på att den är dålig, som man ska titta efter vid provkörningen?
problemet med viscon är att dom brukar nypa ihop om man kör med tex olika slitna däck,olika fabrikat,varierande lufttryck mm.
Sedan tillåts ingen hastighetsskillnad mellan hjulen vilket gör att bilen "knyter sig" när du svänger fullt på tex asfalt.
Om du ska testa en sådan bil så testa att svänga fullt på en parkering och känn om bilen känns konstig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar