bilbyte

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

thoryd
Forumräv
Inlägg: 747
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:40
Ort: Surte

bilbyte

Inlägg av thoryd » sön apr 02, 2006 21:12

Lurar på att sälja min Suzuki grand vitara för att köpa en Wrangler, men behöver lite köpråd. Hade tänkt mig den fyrcylindriga varianten och budgeten ligger på ca:60 000 kr.
Den skall fungera som bruksbil, så vad skall man tänka på vid val av årsmodell m.m.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön apr 02, 2006 21:40

Köp en med sexan! drar ytterst lite mer bensin och otroligt mycket trevligare att köra,heslt ska det vara 4,0litersmotorn då den är mycket vassare och har bränslesprut och ingen taskig fögasare.
Har för mig att den kom runt 90-91.
Räkna runt 1,2-2liter bensin milen på en manuell bil och nära 2liter på en automat.
Andra vanliga fel är spruckna grenrör(speciellt på 4,0)div trassel med sprutet(inte så vanligt)rost och en otroligt kass konstruktion på slavcylinder (kopplingen) på dom manuella.
Den är av plats och man måste ta ner växellådan för byte,sedan kostar skiten runt 1500-2000:- för piratdelar.
Räkna med att det finns många import(tyskland)vilket i sig inte är något fel om dom inte förstört bilen med massa kromade tutor och neonfärgade kapell.
axlarna är rent ut sagt klena i förhållande till motoreffekten så dom gillar inte mycket större däck.
Kolla även i oljepåfyllningen till motorn så att det inte finns massor av koksad oljegöra där då det fuskas rätt mycket med oljebyten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 02, 2006 22:30

Mathias T skrev: Räkna runt 1,2-2liter bensin milen på en manuell bil och nära 2liter på en automat.
Morsan hade en TJ 96:a som drog 1,2-1,3 om man snålkörde, och runt 1,6-1,8 om man gasa lite, det va med 6:an o automat. Dom senare årsmodellerna av wranglern är lite snålare än YJ;ns 6:a

Måste säga att den va grymt skön att köra asså, gick mjukt o fint, o stolarna är riktigt bekväma, det va saharamodellen som verkar vara den vanligaste bland TJ:orna.

Hade köpt mig en själv att ha till jobbet om det inte vart för att dom är rätt dyra fortfarande, tycker TJ:n är snyggaste jeepen faktiskt.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån apr 03, 2006 9:06

MrHawk skrev:
Mathias T skrev: Räkna runt 1,2-2liter bensin milen på en manuell bil och nära 2liter på en automat.
Morsan hade en TJ 96:a som drog 1,2-1,3 om man snålkörde, och runt 1,6-1,8 om man gasa lite, det va med 6:an o automat. Dom senare årsmodellerna av wranglern är lite snålare än YJ;ns 6:a

Måste säga att den va grymt skön att köra asså, gick mjukt o fint, o stolarna är riktigt bekväma, det va saharamodellen som verkar vara den vanligaste bland TJ:orna.

Hade köpt mig en själv att ha till jobbet om det inte vart för att dom är rätt dyra fortfarande, tycker TJ:n är snyggaste jeepen faktiskt.
Förmodligen är automaten lite mer effektiv på dom nyare,dom äldre hade en urgammal chrysler torqueflite 727 har jag för mig som dessutom var trestegad och utan lockup.
Men en TJ får man verkligen inte för runt 60lapp
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » mån apr 03, 2006 21:08

Chryslers 727 har inte funnits i CJ/YJ/TJ däremot fanns Th400 ett tag i CJ7an och efter användes Chryslers 999 i de 6 o 8 cylindriga modellerna i CJ/YJ och om den nu användes i TJ oxå kom jag inte ihåg
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån apr 03, 2006 21:25

gnisten83 skrev:Chryslers 727 har inte funnits i CJ/YJ/TJ däremot fanns Th400 ett tag i CJ7an och efter användes Chryslers 999 i de 6 o 8 cylindriga modellerna i CJ/YJ och om den nu användes i TJ oxå kom jag inte ihåg
Det var nog mest ett önsketänkande från min sida då 727 är betydligt svårare att döda,fast 3steg utan lockup stämmer åtminståne på äldre wranglers
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis apr 04, 2006 16:58

Få se då om jag dödar min 727 som jag spettat ner i CJ5an nu i vinter .....
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » ons apr 05, 2006 0:26

Wrangler 8) 8) Själv kör jag en -89 med 4,2l motorn och förgasare, måste säga att det är inget fel på den kombinationen, du får en sån relativt billigt. Skulle förgasaren krångla så kan man renovera den för en billig peng eller köpa en Weber och sätta dit. 4,2l motorn har större vridmoment vid låga varv än 4,0l, ett stort plus vid terrängkörning. TF999 sitter i de Wranglers med stora motorn 4,2- 4,0. TF904 sitter i 2,5l från -94. Runt -03-04 så blir automaten 4 växlad. Mindre båge sitter på Wranglers 87-91. 92 kommer den som skyddar baksätes passagerarna mer och du får även trepunktsbälte bak. ABS kommer på vissa modeller runt 92. 87-95 sitter det bladfjädrar på den och rektangulära strålkastare -97 kommer spiraler och runda lysen. Inga Wranglers tillverkades -96
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Per Ekman
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: tis mar 14, 2006 11:20
Ort: Grästorp

Re: bilbyte

Inlägg av Per Ekman » ons apr 05, 2006 6:33

thoryd skrev:Lurar på att sälja min Suzuki grand vitara för att köpa en Wrangler, men behöver lite köpråd. Hade tänkt mig den fyrcylindriga varianten och budgeten ligger på ca:60 000 kr.
Den skall fungera som bruksbil, så vad skall man tänka på vid val av årsmodell m.m.
Jag har en till salu om du är sugen !
Lite snabb info , -92 svart 4.0 manuel , Fälgar dakar 10X15 däck general grabber 35X12.5 Warnwinch hardtopp softtop + mjuka dörrar .+massa mer .Endast 9500 mil
Tyvär så spräcker jag nog din budget en aning ... :roll:
Vatten är vått , havet är djupt och en Jeep ska vara svart !

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 05, 2006 9:33

Tobbe skrev:Wrangler 8) 8) Själv kör jag en -89 med 4,2l motorn och förgasare, måste säga att det är inget fel på den kombinationen, du får en sån relativt billigt. Skulle förgasaren krångla så kan man renovera den för en billig peng eller köpa en Weber och sätta dit. 4,2l motorn har större vridmoment vid låga varv än 4,0l, ett stort plus vid terrängkörning. TF999 sitter i de Wranglers med stora motorn 4,2- 4,0. TF904 sitter i 2,5l från -94. Runt -03-04 så blir automaten 4 växlad. Mindre båge sitter på Wranglers 87-91. 92 kommer den som skyddar baksätes passagerarna mer och du får även trepunktsbälte bak. ABS kommer på vissa modeller runt 92. 87-95 sitter det bladfjädrar på den och rektangulära strålkastare -97 kommer spiraler och runda lysen. Inga Wranglers tillverkades -96
Jag har haft både 4,0 och 4,2 och 4,2:an var verkligen trist,bara massa bottenvrid och inget alls över 3000varv.
Det är inte så bara att byta förgasare då det är en katalysatorbil med massa elstyrningar i förgasaren samt lambdasond,även orginalförgasaren har en tendens att döda katalysatorn pga fel bränsleblandning.
Det blir rätt så ofta att ha en hel katt till kontrollbesiktningen och köra med den trasiga efteråt för att slippa köpa en ny igen vid nästa bes.
Personligen hade jag helt klart betalat mer för en med riktig insprutning.
Sedan kan man bygga om 4,0 motorn så den blir på 4,5liter ganska enkelt med endast standarddelar (har gjort en sådan) och då blir det nästan som att köra V8 .
Tänk också på att om du köper en "billig" med 4cyl motorn så får du mindre pengar tillbaka när den säljs senare .
Att vägegenskaperna på YJ inte är så mycket att glädjas över är inte så konstigt då det är en ålderdomlig bladfjäderkonstruktion.
Kolla efter rost där bakre rambalken möter dom längsgående,där brukar det bli rosthål
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » ons apr 05, 2006 11:20

Om orginalförgasaren tar död på katalysatorn på ett år så är det väl ytterligare en anledning att byta till en Weber, du kopplar bara bort elektroniken till den gamla. Köper du en -88 som inte har avgaskraven på sig så kan du även plocka bort katten och få ur ca 10hk mer ur motorn.
Att 4,2 skulle vara trist kan jag ju inte heller hålla med om, men jag använder ju inte min Jeep till att köra fort med, ligger och lunkar i 80-90, det är inte motorn som säger ifrån utan mer 3,5" höjningen, 33" däcken och avsaknaden av panhardstag och krängningshämmare :lol: :lol:
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 05, 2006 13:00

Tobbe skrev:Om orginalförgasaren tar död på katalysatorn på ett år så är det väl ytterligare en anledning att byta till en Weber, du kopplar bara bort elektroniken till den gamla. Köper du en -88 som inte har avgaskraven på sig så kan du även plocka bort katten och få ur ca 10hk mer ur motorn.
Att 4,2 skulle vara trist kan jag ju inte heller hålla med om, men jag använder ju inte min Jeep till att köra fort med, ligger och lunkar i 80-90, det är inte motorn som säger ifrån utan mer 3,5" höjningen, 33" däcken och avsaknaden av panhardstag och krängningshämmare :lol: :lol:
Man bör ha en lambdareglering om man ska använda katalysator både för funktion och livslängd.
Katalysator ska finnas om den fanns från början även i 88-årsmodell,den behöver dock inte vara funktionsduglig.
Att tex ersätta den med ett rör är ej godkännt (enligt reglerna sedan kan bedömmningarna variera mellan stationerna)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » ons apr 05, 2006 15:16

Om ändå katalysatorn går sönder så lätt med förgasare så kan man ju likväl ha sönder den medans man har roligt med en Weber :lol: :lol:

Tillbaka till ursprungs frågan i tråden, thoryd, vill du ha automat eller manuell? 4,0l och automat är ganska sällsynta, finns bara en just nu på blocket i din prisklass, manuella finns det fler av. På landsväg är bränsledeklaration lika för 2,5l och 4,0l manuella, i stads trafik blir 2,5l billigare. Bakrute torkare på hardtopen kommer -93 tror jag. Vill du ha airbag måste du titta på -97 och uppåt.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Skriv svar