Vågar man köpa den här Jeepen?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Askel
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 30, 2007 12:06

Vågar man köpa den här Jeepen?

Inlägg av Askel » lör mar 31, 2007 22:00

Tjenare
Tittade på en Jeep idag. Här kommer info:n om den.
-95:a importerad från italien för 3 år sedan. Samma ägare sen dess. Han har kört ca 7000 mil med den på den tiden. Servat den var 1200:e mil. Hans dotter bogserade en bil med den och då rasade vxl-lådan så den är bytt mot en beggad som gått 12 000 mil. Gjort för nån månad sen. Maskinellt verkade den helt ok. Lite smågrejer med el som inte funkade. Bakrutetorkaren fungerade inte, och att fälla ner ena förstret från förardörren funkade inte (troligtvis kabelbrott mellan dörren och... resten av bilen, det såg rätt rackigt ut) Det var en hel del lacksläpp men inte särskillt mycket rost. 10 st däck på fälg som var fräscha medföljde och han ville ha 39 papp för den. Ej prutbart. Den har gått strax över 20 000 mil.

Svårt för er som inte sett den att få en åsikt, men ska man slå till? är det värt pengarna? Brukar det vara en massa tjafs med elgrejerna så man kan räkna med det på vilken Cherokee man än köper som är så pass gammal?

Hur svårt är det att fixa sånna elsaker själv oxå? Det följde med en Haynes verkstadsmanual.

En fråga till. Hur byter man stereo på en sådan? För det var en orginalbandspelare som såg ut att vara inbyggd, dvs svår att få bort.

Hoppas nån har några bra råd.

Mvh Axel

Askel
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 30, 2007 12:06

Re: Vågar man köpa den här Jeepen?

Inlägg av Askel » lör mar 31, 2007 22:05

Askel skrev:Tjenare
Tittade på en Jeep idag. Här kommer info:n om den.
-95:a importerad från italien för 3 år sedan. Samma ägare sen dess. Han har kört ca 7000 mil med den på den tiden. Servat den var 1200:e mil. Hans dotter bogserade en bil med den och då rasade vxl-lådan så den är bytt mot en beggad som gått 12 000 mil. Gjort för nån månad sen. Maskinellt verkade den helt ok. Lite smågrejer med el som inte funkade. Bakrutetorkaren fungerade inte, och att fälla ner ena förstret från förardörren funkade inte (troligtvis kabelbrott mellan dörren och... resten av bilen, det såg rätt rackigt ut) AC:n funkade inte (verkar vara vanligt på den här modellen) Det var en hel del lacksläpp men inte särskillt mycket rost. 10 st däck på fälg som var fräscha medföljde och han ville ha 39 papp för den. Ej prutbart. Den har gått strax över 20 000 mil.

Svårt för er som inte sett den att få en åsikt, men ska man slå till? är det värt pengarna? Brukar det vara en massa tjafs med elgrejerna så man kan räkna med det på vilken Cherokee man än köper som är så pass gammal?

Hur svårt är det att fixa sånna elsaker själv oxå? Det följde med en Haynes verkstadsmanual.

En fråga till. Hur byter man stereo på en sådan? För det var en orginalbandspelare som såg ut att vara inbyggd, dvs svår att få bort.

Hoppas nån har några bra råd.

Mvh Axel

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör mar 31, 2007 22:06

39 tusen låter på tok för dyrt för den bilen för 39tusen ska du kunna få en hyfsat fin sådan för det är köparens marknad när det gäller cherokee

en cherokee med elfel på ska man vara aksam för då det är så mkt el i dem


när det gäller sterion är det inga problem att byta alls men då en fråga varför byta en sådan dom brukar ju vara det bästa med hela bilen :roll:

titta på en annan bil är mitt råd ska du köpa cherokee köp en som är hel & fin :wink:

sen en sak till sikta in dig på 96 & frammåt så slipper du den taskiga fördelningslådan med visko

kan tillägga att en v8 drar ca 2dl mer milen än 6an som apsolut inte är slö på något vis :wink: (kolla på fördelarlocket om du är kär i v8an så kommer du inte vara lika kär efter det :wink: ) 6an är lättmeckad som en b20 v8an betydligt värre :lol:

Askel
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 30, 2007 12:06

Inlägg av Askel » lör mar 31, 2007 22:18

Man tackar ödmjukast för snabbt svar. Du har nog rätt. Jag ska nog ta en annan bil istället. Det finns ju en hel del. nyare blir det tyvärr inte tal om då budgeten begränsas till 50 000. (egentligen helst 40 000) Jag ska åka och kolla på en annan imorgon. Dock har jag inte helt släppt tanken på Land Rover som jag var helt insnöad på för ett tag sedan. Men jag får se vad det blir.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör mar 31, 2007 22:25

Askel skrev:Man tackar ödmjukast för snabbt svar. Du har nog rätt. Jag ska nog ta en annan bil istället. Det finns ju en hel del. nyare blir det tyvärr inte tal om då budgeten begränsas till 50 000. (egentligen helst 40 000) Jag ska åka och kolla på en annan imorgon. Dock har jag inte helt släppt tanken på Land Rover som jag var helt insnöad på för ett tag sedan. Men jag får se vad det blir.
nog ska du hitta en fin cherokee för 40tusen allt :wink:

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » lör mar 31, 2007 22:42

Glöm den!!
Låter inte seriöst att vilja ha 39 kusar för den bilen..
Du kan få en jättefin cherokee för dom pengarna!!
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » sön apr 01, 2007 0:34

Bara Grand Cherokee som har visco, cherokee har bra fördelningslåda i alla årsmodeller.
Som de övriga skriver, glöm om det är elfel, bara jobbigt och kan vara svårt att hitta felen.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 01, 2007 7:39

Är det en Grand Cherokee så kan amn förstå priset lite för dom är fortfarande rätt dyra, men känns inte värt det ändå. Är det vanliga Cherokeen så är priset ett skämt om man tänker på skicket du beskriver.

Ett tips om du ska köpa Cherokee, kolla med ditt försäkringsbolag hur mycket det skiljer på privatimporterade, jag skulle frått betala mer än 2000:- mer om året för en importerad än för en svensksåld så för att det ska löna sig så gäller det att bilen är billigare.

När det gäller Cherokeen så kolla efter rost rost och rost, dom kan se jättefina ut men ha jättestora hål i golven och balkar, se till att krypa runt under bilen, det lönar sig.
I aim to misbehave

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån apr 02, 2007 20:29

Här har du en som såg fin ut bara att pruta ner den till 30 så är den billig dessutom :wink:
http://www.blocket.se/vi/11415803.htm?ca=6_s

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » fre jun 08, 2007 0:53

39-tusen är lite saftigt, som någon sa tidigare... köparens marknad på XJ :lol: Vill du köpa min XJ 88:a :roll: Rätt sunkig och avställd... 38 tusen :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre jun 08, 2007 9:16

läste testet på Cherokeen i senaste 4wd, kolla att ALL el funkar, viskon före -96 är sisådär med fel skötsel, strålkastarna ver det mycket fel på mm mm
köp den om du inte prenumererar
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

observer
Hemmastadd
Inlägg: 154
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:49
Ort: Helsingborg

skilj på begreppen

Inlägg av observer » fre jun 15, 2007 18:24

Hej, det är stor skillnad på Grand Cherokee och Cherokee. Åtminstone när det gäller årsmodeller och vad man ska titta på. Som alltid kan man slå en kik på våra Begguider. Vi har gjort på bägge. Sedan finns det en del sakkunskap på redaktionen. Välkommen att ringa eller e-posta 4wd@fabas.se
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Re: skilj på begreppen

Inlägg av craze » fre jun 15, 2007 18:59

Ja, det är verkligen stor skillnad på Cherokee och Grand Cherokee, det är knappt en skruv som är samma.

Ta och sök lite i jeepswedens forum så hittar du 9234623856 trådar om att köpa beggad Jeep :D

http://www.jeepsweden.net

Skriv svar