cherokeedrivknutar

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

cherokeedrivknutar

Inlägg av russinet » ons mar 07, 2007 23:19

Är det möjligt att byta drivknutar på en cherokeeaxel med öppna drivknutar? Är det någon som vet vad sådana kostar ca?
//Fredrik
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » ons mar 07, 2007 23:26

210:-om du har ABS, lite billigare utan ABS, dessa priser är på http://www.americanracing.se/

Så här får du ut drivaxeln: http://www.bahnhofbredband.se/~wb304049/drivknut.html
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tor mar 08, 2007 5:57

Tobbe skrev:210:-om du har ABS, lite billigare utan ABS, dessa priser är på http://www.americanracing.se/

Så här får du ut drivaxeln: http://www.bahnhofbredband.se/~wb304049/drivknut.html
Tackar så mycket.
Verkar inte så svårt blev lite skeptisk när jag inte såg några låsringar men om de sitter på baksidan så är det inte undra på att jag inte såg dem.
Då sätter vi fart på byggnationerna så den passar samuraien (sidbyte diffklump).
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tor mar 08, 2007 12:22

Hur är det med utväxlingar mellan en -89 och en -90 cherokee bägge har raksexa och automat?
Finns det möjligen lamelldiff i bakaxeln?
Kan den i så fall passa i framaxeln?
//Fredrik
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor mar 08, 2007 12:28

Har för mig att det är ganska taskiga utväxlingar i dom och fram och bakklumpen är tveksamt om det går att byta
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tor mar 08, 2007 16:08

Är det limited slip i bak så har du 3,54:1 i utväxling, annars kan det sitta 3,07:1.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre mar 09, 2007 12:06

Tobbe skrev:210:-om du har ABS, lite billigare utan ABS, dessa priser är på http://www.americanracing.se/

Så här får du ut drivaxeln: http://www.bahnhofbredband.se/~wb304049/drivknut.html
kostar bara 160:- hos sbvab

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » fre mar 09, 2007 13:22

Ja jag såg att de inte var så dyra på mekonomen heller.
Kan man se om det sitter limited slip utan att denmontera diffkåpan?
Är det någon som vet (inte tror) om bakdiffen i så fall passar att sätta fram?
//Fredrik
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

B_G_K
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jun 06, 2006 11:04
Ort: Linköping

Inlägg av B_G_K » fre mar 09, 2007 18:53

Ska du ha tag på lägre utväxlig så kolla på Cherokee med diesel
eller 4cyl med manuellåda, det brukar sitta 4,11 i dom.
Cherokee XJ 92:a Deitroit Lockers 4,56
Whinch, Snorkel, mm mm.

Range Rover V8
Range Rover TD40

observer
Hemmastadd
Inlägg: 154
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:49
Ort: Helsingborg

Inlägg av observer » mån mar 12, 2007 7:23

russinet skrev:Ja jag såg att de inte var så dyra på mekonomen heller.
Kan man se om det sitter limited slip utan att denmontera diffkåpan?
Är det någon som vet (inte tror) om bakdiffen i så fall passar att sätta fram?
//Fredrik
Lyft upp bakänden och snurra på ett hjul. Om det andra roterar åt samma håll sitter det broms i axeln - annars inte.
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tis mar 13, 2007 9:22

observer skrev:
russinet skrev:Ja jag såg att de inte var så dyra på mekonomen heller.
Kan man se om det sitter limited slip utan att denmontera diffkåpan?
Är det någon som vet (inte tror) om bakdiffen i så fall passar att sätta fram?
//Fredrik
Lyft upp bakänden och snurra på ett hjul. Om det andra roterar åt samma håll sitter det broms i axeln - annars inte.
Ja jo men biter lamelldiffen så direkt att den känns stum på en gång även om den är sliten?
//Fredrik
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar