Startproblem - Wrangler

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frog
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 07, 2006 23:57
Ort: Helsingborg

Startproblem - Wrangler

Inlägg av Frog » mån jan 22, 2007 12:45

Jag har problem med min Wrangler från -87 och mina Jeep-kunskaper är inte så stora ännu. För några dagar sen skulle jag ta ut den på en tur. Den startade som vanligt och dog några sekunder senare, också det ganska vanligt. Sen hördes bara ett knäpp från någonstans runt batteriet varje gång nyckeln vreds runt.

Igår kikade jag på det igen i tron om att det var batteriet som var dåligt. En provmätning visade drygt 12 volt, alltså inget fel där. Sambon satt i och vred på nyckeln och jag lyssnade efter var knäppet kunde komma ifrån. Någonstans mellan motor och batteri, mer än så vet jag inte. Dessutom svårt att se med alla kablar och slangar som går kors och tvärs och dåligt ljus i garaget. Efter några vrid på nyckeln upphörde knäppandet och kupébelysningen slutade lysa, men batteriet har fortfarande spänning.

Felet ligger någonstans mellan batteri och startmotor, frågan är var. Hur många elprylar är det där emellan som kan krångla?
Pluskabeln ser ut att gå ned till något monterat på brandväggen, vad är det?

Bild


Just nu står Jeepen nära höger vägg i garaget och det är svårt att komma åt ordentligt. Lådan är automat och det går inte att få i neutral så att jag kan rulla ut den. Går det att lösa på något sätt?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån jan 22, 2007 13:22

Startmotorn sitter där nere, kan tänka mig att det är den som knäpper när du vrider på nyckeln. Kolla jord anslutningarna mellan motor och batteri. Vilken neutral får du inte i, du ska lägga i N på Fördelningslådan, sen är det bara bogsera. Kolla voltstyrkan hela tiden när nån vrider på nyckeln, du kan ha kortis i batteriet och då kan du ha 12v men vid belastning så går volten ner mycket.

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jan 22, 2007 16:31

Starmotorn på dom har ett löst relä för inkopplingen,det som sedan slår i drevet är en metallklump på en hävarm som påverkas av magnetfältet från fältlindningen.
Den rostiga klumpen i mitten av din bild är reläet och det är troligtvis det som klickar.
Mät om du har 12v på den grova kabeln mellan reläet och startmotorn när du vrider på nyckeln till startläget.

Förresten så är det möjligt att startmotorn på äldre wrangler är en ford (tändssystemet också ) då CJ7:an har samma grejor.

Fast kolla så att övriga elprylar i bilen funkar samtidigt annars är det taskiga batterikablar/kabelskor
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » mån jan 22, 2007 17:45

Testa med start hjälp. Vi hade samma problem på jobbet på en last maskin. Det var nytt batteri som behövdes. Har för mig att det kan ge 12 volt även om det är dåligt. Måste testas med belastnings provare för att se om det är slut. Annars ser du väl bara att alla celler är hela.

//Calle

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jan 22, 2007 20:31

Mahindra skrev:Testa med start hjälp. Vi hade samma problem på jobbet på en last maskin. Det var nytt batteri som behövdes. Har för mig att det kan ge 12 volt även om det är dåligt. Måste testas med belastnings provare för att se om det är slut. Annars ser du väl bara att alla celler är hela.

//Calle
Man mäter över polerna samtidigt som man belastar med tex startmotorn,under 10v räknas som kass
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frog
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 07, 2006 23:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av Frog » mån jan 22, 2007 22:43

Tack för de snabba svaren!

Jag testar imorgon igen med mätning av batteri och ev. starthjälp. Från annat håll fick jag tips om att det kan vara något med solenoiden, vilket alltså är detsamma som reläet på bilden och som sitter skilt från startmotorn. Då har jag lärt mig något nytt idag också! :tumbup: Jag återkommer om jag inte lyckas lösa det här.

Tack än en gång!

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tis jan 23, 2007 1:18

Du får väl återkomma ändå, och berätta vad det var som var fel? :)
En inställd spelning är också en spelning.

Frog
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 07, 2006 23:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av Frog » tis jan 23, 2007 18:59

Idag mätte jag batterispänningen igen och den låg på ca 11,6 V. Försökte starta, men det gick förstås inte. Jag kopplade startkablar från min andra bil och gjorde ett nytt försök, även det utan resultat. Mycket mer än så hann jag inte innan jag började bli genomfrusen och hungrig. Jeepen står i ett ouppvärmt flerbilsgarage... :( Imorgon ger jag mig på det igen och kollar kabel och solenoid/relä.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis jan 23, 2007 19:07

Frog skrev:Idag mätte jag batterispänningen igen och den låg på ca 11,6 V. Försökte starta, men det gick förstås inte. Jag kopplade startkablar från min andra bil och gjorde ett nytt försök, även det utan resultat. Mycket mer än så hann jag inte innan jag började bli genomfrusen och hungrig. Jeepen står i ett ouppvärmt flerbilsgarage... :( Imorgon ger jag mig på det igen och kollar kabel och solenoid/relä.
sätt en startkabel nere på startmotorns +pol & lägg andra ändan mot +polen på batteriet (var lite försiktig motor kan gå runt då om du har tur)


sen kan du sätta andra startkabeln mellan metall på motorn (tex motorblocket) & minuspolen på batt för att se att du inte har dålig jord

har du kollat om den tunna anslutningen på sorinoiden får +12v när du vrider på nyckeln

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jan 23, 2007 19:49

På våran TJ -97:a var det startmotorn som brunnit, va samma symptom.
I aim to misbehave

Frog
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 07, 2006 23:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av Frog » tis jan 23, 2007 20:30

turbomicra skrev:har du kollat om den tunna anslutningen på sorinoiden får +12v när du vrider på nyckeln
Jag har inte kommit så lång än, ska kika på det imorgon. :wink:

Skriv svar