Startproblem - Wrangler
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Startproblem - Wrangler
Jag har problem med min Wrangler från -87 och mina Jeep-kunskaper är inte så stora ännu. För några dagar sen skulle jag ta ut den på en tur. Den startade som vanligt och dog några sekunder senare, också det ganska vanligt. Sen hördes bara ett knäpp från någonstans runt batteriet varje gång nyckeln vreds runt.
Igår kikade jag på det igen i tron om att det var batteriet som var dåligt. En provmätning visade drygt 12 volt, alltså inget fel där. Sambon satt i och vred på nyckeln och jag lyssnade efter var knäppet kunde komma ifrån. Någonstans mellan motor och batteri, mer än så vet jag inte. Dessutom svårt att se med alla kablar och slangar som går kors och tvärs och dåligt ljus i garaget. Efter några vrid på nyckeln upphörde knäppandet och kupébelysningen slutade lysa, men batteriet har fortfarande spänning.
Felet ligger någonstans mellan batteri och startmotor, frågan är var. Hur många elprylar är det där emellan som kan krångla?
Pluskabeln ser ut att gå ned till något monterat på brandväggen, vad är det?
Just nu står Jeepen nära höger vägg i garaget och det är svårt att komma åt ordentligt. Lådan är automat och det går inte att få i neutral så att jag kan rulla ut den. Går det att lösa på något sätt?
Igår kikade jag på det igen i tron om att det var batteriet som var dåligt. En provmätning visade drygt 12 volt, alltså inget fel där. Sambon satt i och vred på nyckeln och jag lyssnade efter var knäppet kunde komma ifrån. Någonstans mellan motor och batteri, mer än så vet jag inte. Dessutom svårt att se med alla kablar och slangar som går kors och tvärs och dåligt ljus i garaget. Efter några vrid på nyckeln upphörde knäppandet och kupébelysningen slutade lysa, men batteriet har fortfarande spänning.
Felet ligger någonstans mellan batteri och startmotor, frågan är var. Hur många elprylar är det där emellan som kan krångla?
Pluskabeln ser ut att gå ned till något monterat på brandväggen, vad är det?
Just nu står Jeepen nära höger vägg i garaget och det är svårt att komma åt ordentligt. Lådan är automat och det går inte att få i neutral så att jag kan rulla ut den. Går det att lösa på något sätt?
Startmotorn sitter där nere, kan tänka mig att det är den som knäpper när du vrider på nyckeln. Kolla jord anslutningarna mellan motor och batteri. Vilken neutral får du inte i, du ska lägga i N på Fördelningslådan, sen är det bara bogsera. Kolla voltstyrkan hela tiden när nån vrider på nyckeln, du kan ha kortis i batteriet och då kan du ha 12v men vid belastning så går volten ner mycket.
Tobbe
Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
Starmotorn på dom har ett löst relä för inkopplingen,det som sedan slår i drevet är en metallklump på en hävarm som påverkas av magnetfältet från fältlindningen.
Den rostiga klumpen i mitten av din bild är reläet och det är troligtvis det som klickar.
Mät om du har 12v på den grova kabeln mellan reläet och startmotorn när du vrider på nyckeln till startläget.
Förresten så är det möjligt att startmotorn på äldre wrangler är en ford (tändssystemet också ) då CJ7:an har samma grejor.
Fast kolla så att övriga elprylar i bilen funkar samtidigt annars är det taskiga batterikablar/kabelskor
Den rostiga klumpen i mitten av din bild är reläet och det är troligtvis det som klickar.
Mät om du har 12v på den grova kabeln mellan reläet och startmotorn när du vrider på nyckeln till startläget.
Förresten så är det möjligt att startmotorn på äldre wrangler är en ford (tändssystemet också ) då CJ7:an har samma grejor.
Fast kolla så att övriga elprylar i bilen funkar samtidigt annars är det taskiga batterikablar/kabelskor
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Man mäter över polerna samtidigt som man belastar med tex startmotorn,under 10v räknas som kassMahindra skrev:Testa med start hjälp. Vi hade samma problem på jobbet på en last maskin. Det var nytt batteri som behövdes. Har för mig att det kan ge 12 volt även om det är dåligt. Måste testas med belastnings provare för att se om det är slut. Annars ser du väl bara att alla celler är hela.
//Calle
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Tack för de snabba svaren!
Jag testar imorgon igen med mätning av batteri och ev. starthjälp. Från annat håll fick jag tips om att det kan vara något med solenoiden, vilket alltså är detsamma som reläet på bilden och som sitter skilt från startmotorn. Då har jag lärt mig något nytt idag också! Jag återkommer om jag inte lyckas lösa det här.
Tack än en gång!
Jag testar imorgon igen med mätning av batteri och ev. starthjälp. Från annat håll fick jag tips om att det kan vara något med solenoiden, vilket alltså är detsamma som reläet på bilden och som sitter skilt från startmotorn. Då har jag lärt mig något nytt idag också! Jag återkommer om jag inte lyckas lösa det här.
Tack än en gång!
Idag mätte jag batterispänningen igen och den låg på ca 11,6 V. Försökte starta, men det gick förstås inte. Jag kopplade startkablar från min andra bil och gjorde ett nytt försök, även det utan resultat. Mycket mer än så hann jag inte innan jag började bli genomfrusen och hungrig. Jeepen står i ett ouppvärmt flerbilsgarage... Imorgon ger jag mig på det igen och kollar kabel och solenoid/relä.
sätt en startkabel nere på startmotorns +pol & lägg andra ändan mot +polen på batteriet (var lite försiktig motor kan gå runt då om du har tur)Frog skrev:Idag mätte jag batterispänningen igen och den låg på ca 11,6 V. Försökte starta, men det gick förstås inte. Jag kopplade startkablar från min andra bil och gjorde ett nytt försök, även det utan resultat. Mycket mer än så hann jag inte innan jag började bli genomfrusen och hungrig. Jeepen står i ett ouppvärmt flerbilsgarage... Imorgon ger jag mig på det igen och kollar kabel och solenoid/relä.
sen kan du sätta andra startkabeln mellan metall på motorn (tex motorblocket) & minuspolen på batt för att se att du inte har dålig jord
har du kollat om den tunna anslutningen på sorinoiden får +12v när du vrider på nyckeln