Vad se upp med på Wrangler?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lundman
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 20, 2006 20:01
Ort: Borås/Aplared/skogen
Kontakt:

Vad se upp med på Wrangler?

Inlägg av Lundman » tor dec 21, 2006 21:46

Hej alla,
Är lite sugen på en Jeep Wrangler, årsmodell okänd. (Men ändå såpass ny att den har den nyare typen av inredning)
Vad ska man se upp med?
(Är inte rädd för att skruva, men det kan vara skönt att slippa ibland... :P )
Kommer inte att åka värstingspåret på träffarna med bilen (tyvärr Mats!), men vill ändå ha en som bruksbil.
Var köper man delar o.s.v? Hur törstiga är de? (mest landsväg, ~4 mil/dag)
Mycket tacksam för svar,
Med mycket vänliga hälsningar,
Christer
"Rookie"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor dec 21, 2006 21:54

Se till att köpa en med 4,0 HO motorn,den är med insprutning och mycket vassare än dom äldre.
Annars är dom som vilket jänkeskrot som helst :lol: :lol:
Ramen kan ha rostskador längst bak och dom manuella har en total katastroft till kopplingsmanöver.
Hydraulisk koppling med allt i plast! huvudcylinder slang och slavcylinder är i plast!.
Dessutom sitter slavcylindern runt ingående axeln i lådan så enda sättet att byta den är att riva rubbet.
Tidiga manuella lådor byggda i frankrike är tydligen inget under av hållbarhet ,senare lådor är Aisinlådor dvs japanska och mycket tåligare.
Bränsleförbrukningen är runt 1,3 och uppåt beroende på körstil och modell,en automat vill ha mer
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor dec 21, 2006 21:59

Nyare typen av inredning? Gissar att du menar TJ:n som har spiraler då. Dom första åren hade inge vidare bussningar i länkarmarna.

För 6:a med automat brukar förbrukningen ligga runt 1,2-1,4. Kör man riktigt försiktigt går det att komma lite lägre, men då snackar vi riktig gubbkörning.

Själv lånade jag päronens -97:a en sommar o snittade 1,6, men då va det rätt tungfotat :twisted:

Såldes det några 4: or av TJ:n i sverige? Undermotoriserad är den isåfall, o drar nästan lika mycket som 6:an när man föröker hålla uppe farten vad jag förstått.
I aim to misbehave

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tor dec 21, 2006 22:31

Dessutom sitter slavcylindern runt ingående axeln i lådan så enda sättet att byta den är att riva rubbet.
Det är bara upp till -94 eller -95 någonstans. Sedan sitter slavclindern med ett bar bultar utanpå sprängkåpan, dvs jättelätt att byta...
Såldes det några 4: or av TJ:n i sverige? Undermotoriserad är den isåfall, o drar nästan lika mycket som 6:an när man föröker hålla uppe farten vad jag förstått.
Jodå, 2,5 finns i sverige och jag håller med MrHawk om att det är 4.0 som gäller...

Motorer under fyra liter är gokartmotorer... 8)

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » fre dec 22, 2006 0:07

Välkommen till forumet Lundman ! Är faktiskt lite glad att du inte lagt in en bild på dig själv ! :D :D :D :D
// Mats //

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre dec 22, 2006 9:04

Whistler skrev:
Dessutom sitter slavcylindern runt ingående axeln i lådan så enda sättet att byta den är att riva rubbet.
Det är bara upp till -94 eller -95 någonstans. Sedan sitter slavclindern med ett bar bultar utanpå sprängkåpan, dvs jättelätt att byta...
Såldes det några 4: or av TJ:n i sverige? Undermotoriserad är den isåfall, o drar nästan lika mycket som 6:an när man föröker hålla uppe farten vad jag förstått.
Jodå, 2,5 finns i sverige och jag håller med MrHawk om att det är 4.0 som gäller...

Motorer under fyra liter är gokartmotorer... 8)
Var inte riktigt med på att det var en TJ det frågades om :rodnar: Har dom valt ett vettigare material än plast denna gången?
Fick byta slavcylindern på den YJ´n jag hade och den var inte! billig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar