Grand Cherokee

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Grand Cherokee

Inlägg av virto » fre dec 15, 2006 19:08

Är det nån som har lite koll på "kända fel" när det gäller Grand Cherokee årsm. 95-00 ?? Gäller V8 mod ! Nåt särskilt att leta efter , kolla noga osv osv. Gäller även okända fel ! :wink:
Vet du om nåt så skriv gärna en rad oavsett om det är ett litet problem eller stort. All information är nyttig !

// Mats
// Mats //

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Grand Cherokee

Inlägg av RogerÅ » fre dec 15, 2006 19:15

virto skrev:Är det nån som har lite koll på "kända fel" när det gäller Grand Cherokee årsm. 95-00 ?? Gäller V8 mod ! Nåt särskilt att leta efter , kolla noga osv osv. Gäller även okända fel ! :wink:
Vet du om nåt så skriv gärna en rad oavsett om det är ett litet problem eller stort. All information är nyttig !

// Mats
dyr förs & hög bränsle förbrulning dyra delar svårt att få delar i bland

sen en jävla massa småfel som kommer hela tiden men aldrig något alvarligt

så var det med min 97a som jag åkte 6t mil med om det kan vara till hjälp

//Roger

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Re: Grand Cherokee

Inlägg av virto » fre dec 15, 2006 19:20

turbomicra skrev:[
dyr förs & hög bränsle förbrulning dyra delar svårt att få delar i bland

sen en jävla massa småfel som kommer hela tiden men aldrig något alvarligt

så var det med min 97a som jag åkte 6t mil med om det kan vara till hjälp

//Roger
Vad var det för delar som var dyra och svåra att få tag i ?

//Mats
// Mats //

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Grand Cherokee

Inlägg av MrHawk » fre dec 15, 2006 19:26

virto skrev:Grand Cherokee årsm. 95-00 ??
// Mats
Du är medveten om att det spannet innefattar två olika grands va?

Är det ZJ 1993-1998 eller WJ 1999-2004 du är sugen på?
I aim to misbehave

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Re: Grand Cherokee

Inlägg av virto » fre dec 15, 2006 19:28

MrHawk skrev:
virto skrev:Grand Cherokee årsm. 95-00 ??
// Mats
Du är medveten om att det spannet innefattar två olika grands va?

Är det ZJ 1993-1998 eller WJ 1999-2004 du är sugen på?
Japp ! Info om båda modellerna ! :)

// Mats
// Mats //

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Grand Cherokee

Inlägg av RogerÅ » fre dec 15, 2006 19:29

virto skrev:
turbomicra skrev:[
dyr förs & hög bränsle förbrulning dyra delar svårt att få delar i bland

sen en jävla massa småfel som kommer hela tiden men aldrig något alvarligt

så var det med min 97a som jag åkte 6t mil med om det kan vara till hjälp

//Roger
Vad var det för delar som var dyra och svåra att få tag i ?

//Mats
En bromskiva sprack tog 9dagar vad jag kan minnas sen var den inte den billigaste heller

strålkastaren fram var ohygligt dyr kommer jag i håg stenskott kostade ca 3tusen

sen vaje ggr du ska ha något enkelt så får du beställa så får du det om någon dag eller dagen efter men så är det ju även med suzuki ioförsig

det va en ok bil förutom en massa småfel hela tiden dvs den va aldrig riktig trasig men den va heller aldrig riktigt hel & då tillhör jag de som fixar allt själv & omgående

personligen skulle jag heldre köpa en stor toyota eller range om jag skulle köpa en sån typ av bil i dag 8)

men jag kan inte avrekomendera jeepen heller :?

Vad du en gör betala inte för mkt för en sån bara

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » fre dec 15, 2006 19:31

viewtopic.php?t=1927

Satte in den här med !

//Mats
// Mats //

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre dec 15, 2006 20:37

Känner till två fel, viskokoppling i fördelningslådan och lagrena i bakaxelklumpen, enda stora felen jag vet om.

Delar till amerikanska bilar brukar inte vara så farligt så länge man köper från nån usabildelsfirma istället för återförsäljare.
I aim to misbehave

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre dec 15, 2006 20:52

MrHawk skrev:Känner till två fel, viskokoppling i fördelningslådan och lagrena i bakaxelklumpen, enda stora felen jag vet om.

Delar till amerikanska bilar brukar inte vara så farligt så länge man köper från nån usabildelsfirma istället för återförsäljare.
Jag fick handla från pro parts många ggr

jag körde som sagt bara 6t mil gata till 98,5% den hade gått 12t när jag solde den då köpte jag en nissan x-trail 03a den körde jag till i sommras som vägbil är de hellt suverena körde den 18mil med bara vanliga servicar den va det aldrig problem med i stället gick jämt & aldrig något trasigt därimot saknades lågväxel

nu mera åker jag på plasken då jag ville ut i skogen då blev det för dyrt att åka dyra bilar
dvs audi a4 rs4 mm
sen en vitara ute i skogen

Horrix
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: lör jul 22, 2006 14:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Horrix » fre dec 29, 2006 23:18

Visst delarna kanske inte kommer som man vill när det pajar...

Men på det hela taget är det en kanonbil enligt oss som sitter i dem.
Driftssäker på det hela taget

Törsten är ju proportionerlig till farten och modifieringarna underhåll däckval däcktryck osv.


reservdelar börjar finnas på allt fler ställen vilket ger ett bättre flöde och större möjlighet tillvettiga priser och leveranstider.

Sen kan det vara klokt att inte ha två tummar mitt i handen när man har en för eget skruvande är uppenbarligen rena sparbössan :roll:

Jag vågar rekomendera den som en bra on/off road kombination med massa komfort.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre dec 29, 2006 23:45

Horrix skrev:Visst delarna kanske inte kommer som man vill när det pajar...

Men på det hela taget är det en kanonbil enligt oss som sitter i dem.
Driftssäker på det hela taget

Törsten är ju proportionerlig till farten och modifieringarna underhåll däckval däcktryck osv.


reservdelar börjar finnas på allt fler ställen vilket ger ett bättre flöde och större möjlighet tillvettiga priser och leveranstider.

Sen kan det vara klokt att inte ha två tummar mitt i handen när man har en för eget skruvande är uppenbarligen rena sparbössan :roll:

Jag vågar rekomendera den som en bra on/off road kombination med massa komfort.
Det där med att vara händig & meca själv har jag ochså resonerat en ggr i tiden nu mera skulle jag aldrig ha en bruksbil som behöver reparationer hela tiden man lurar sig bara själv hela tiden med att man tror att det är billigt bara för att man gör det själv en bil ska servas det ska vara tillrekligt

naturligtvis gör jag fortfarande 99% själv fortfarande på mina bilar men bilar som cerokie får tillhöra de som man har som andrabil & leker med för milen tål de inte

åkte ca 6tmil med en 97a den hade ungefär 10ggr så höga reparationskostnader som min gamla x-trail hade som jag åkte 18t mil med den var från 03

dvs 3ggr så långt på en tiondel av reparationskostnaden med en x-trail mot en chrokie dessutom för ungefär samma komfort till nästan halva bensinförbrukningen (cherokie är inte en ekonomisk & bra bil men rolig där i mellan) jag använde min cerokie till 99,6% på vägen på långkörningar

sen spöar audisarna upp x-trailn som ingenting på ekonomin dessutom

samtidigt som lilla vitaran är skitkul i skogen

en cheroki kan funka för den som inte använder den dvs som 2a bil att leka med ungefär som en vitara

Discodanne
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör mar 18, 2006 10:19
Ort: Katrineholm

Inlägg av Discodanne » sön dec 31, 2006 20:18

Fattar inte hur man kan välja vitara som en andra bil?? Har lagat flera stydon till just vitara.

Dom verkar inte vara konstruerade för att gå mer än 10k mil. (en engångspryl man kastar efter sin förbrukingstid, eller säljer den till nån offroadentusiast som inte har centrumtumme)

Jeeparna däremot bara tuffar och går.

Skulle hällre välja en jeep med 30.000mil på mätaren än en suzuki med 10.000mil på mätaren.

Dessutom får man komforten på köpet med en jeep.

//danne

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön dec 31, 2006 20:49

Discodanne skrev:Fattar inte hur man kan välja vitara som en andra bil?? Har lagat flera stydon till just vitara.

Dom verkar inte vara konstruerade för att gå mer än 10k mil. (en engångspryl man kastar efter sin förbrukingstid, eller säljer den till nån offroadentusiast som inte har centrumtumme)

Jeeparna däremot bara tuffar och går.

Skulle hällre välja en jeep med 30.000mil på mätaren än en suzuki med 10.000mil på mätaren.

Dessutom får man komforten på köpet med en jeep.

//danne
tillhör den där kattigorin som inte har centrumtumme det är ungefär likvärdigt med fel på dem bägge då väljer jag hellre en som inget kostar därav vitara & inte jeep blir vitaran dyrare & jeepen billigare blir det tvärtom fattar du då? :D

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön dec 31, 2006 21:02

Discodanne skrev:Skulle hällre välja en jeep med 30.000mil på mätaren än en suzuki med 10.000mil på mätaren.
En japanare slår alltid en amerikanare i kvalite och hållbarhet. :!:

Att jämföra en Vitara med en GC är ju iofs helt befängt :shock: ... som nya skilde det väl bort åt en 350k i pris.... du får tre Vitaror för priset av en Jeep, där har du dina 30k mil direkt (om man räknar som du att en vitara bara går 10k mil...) helt utan problem och serivce och allt... och då har jag inte räknat in nått andra handsvärde på de tre vitarorna.... 8) 8)

Frugan ville ha en GC eller en Nissan när vi skulle handla ny bil, GC föll på inköpspriset (535k) direkt.. (allt annat obeaktat...), Nissan Xtrail föll på Hedin Bil och att dom har fått för sig att alla mätare skall sitta i mitten av bilen... där tittar föraren oftast :shock:
Så vi köpte en Suzuki Grand Vitara XL7 (217k) och har rullat 8000 mil utan ett enda problem... 8)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön dec 31, 2006 21:03

Discodanne skrev:Fattar inte hur man kan välja vitara som en andra bil?? Har lagat flera stydon till just vitara.

Dom verkar inte vara konstruerade för att gå mer än 10k mil. (en engångspryl man kastar efter sin förbrukingstid, eller säljer den till nån offroadentusiast som inte har centrumtumme)

Jeeparna däremot bara tuffar och går.

Skulle hällre välja en jeep med 30.000mil på mätaren än en suzuki med 10.000mil på mätaren.

Dessutom får man komforten på köpet med en jeep.

//danne
Med "jeep" vad menar du då? Du kan ju inte jämföra en modell med ett helt märke?

Styrboxen är ett problem, men det är lätt lagat om man kan löda och jeep har ingen höjdarkvalitet heller.

Visst Vitaran rostar nåt otroligt, men tex cherokee är minst lika dåliga. Det där med kvalitet är väldigt blandat.

Jag sticker inte under stolen med att jag är suzukifan, men jag har flera andra favoriter åsså, däribland några Jeepmodeller tex.

Men i detta resonemanget, dvs som andrabil skulle jag ändå valt en en suzuki framför en jeep, med den enkla anledningen är att dom drar mindre soppa och är löjligt mycket billigare att besiktiga, sen att dom har helt olika kvaliteter som bilar/terrängfordon kan ju diskuteras i evighet..
I aim to misbehave

Skriv svar