Jeepbilder

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Jeepbilder

Inlägg av trooper » lör mar 04, 2006 0:19

Får väl lägga in lite bilder så att Whistler inte behöver känna sej så ensam :D .
Finns faktiskt en sysoki med bland bilderna :wink: .

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOIQDMGPQQG

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör mar 04, 2006 8:47

Fanns ju även lite IH:s o en dodge på bilderna :D

Kul att du hittat hit åsså :)
I aim to misbehave

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » lör mar 04, 2006 12:44

Hehe :D

Alltid kul med bilder.

Jag kommer lägga upp en drös till idag eller i morgon.

Hur går det med portalerna trooper??

Per Ekman
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: tis mar 14, 2006 11:20
Ort: Grästorp

Inlägg av Per Ekman » sön mar 19, 2006 20:42

Dom flesta har väll redan sett den här på ett annat forum , men för dom som inte har .
Bild
Jag har en Wrangler och en cj5a ....så jag får väll bli neutal i frågan :roll:
Vatten är vått , havet är djupt och en Jeep ska vara svart !

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » sön mar 19, 2006 20:43

Whistler har fyrkantiga headlights. Med STROBOSKOP! :D :D :D

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » sön mar 19, 2006 23:30

Jo, men min CJ7:a har ju runda, så jag får väl vara neutral jag med...

Fast jag har ju funderat på att byta till cj7-skärmar, -huv och grill...
...men den ser ju ändå rätt rå ut som den är, och tiden och pengarna kan man ju lägga på annat...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån mar 20, 2006 17:19

Ähh! en chrysler kommer aldrig bli en "äkta" jeep hur man än gör!
Den sista riktiga jeepen kom år 86- :wink: :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » mån mar 20, 2006 20:38

Mathias T skrev:Ähh! en chrysler kommer aldrig bli en "äkta" jeep hur man än gör!
Den sista riktiga jeepen kom år 86- :wink: :wink:
Du måste mena den där plastimitationen från japan :lol: :lol:
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån mar 20, 2006 21:47

patrol skrev:
Mathias T skrev:Ähh! en chrysler kommer aldrig bli en "äkta" jeep hur man än gör!
Den sista riktiga jeepen kom år 86- :wink: :wink:
Du måste mena den där plastimitationen från japan :lol: :lol:
Nä tänkte mest på chryslers jeepimitationer,typ wrangler och liknande :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån mar 20, 2006 23:19

Mathias T skrev:Ähh! en chrysler kommer aldrig bli en "äkta" jeep hur man än gör!
Den sista riktiga jeepen kom år 86- :wink: :wink:
Det var då Renault byggde dem eller?? Ford har också byggt den riktiga Jeepen, nu är det Mercedes. Kvittar vem som bygger Jeep, en Jeep är alltid en Jeep, den har en själ som går 65 år tillbaka, det är orginalet!!
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis mar 21, 2006 9:52

Tobbe skrev: en Jeep är alltid en Jeep, den har en själ som går 65 år tillbaka, det är orginalet!!
Näää!
Originalet är BANTAM för det var dom som konstruerade "Krigarjeepen" som sen tillverkades av bl.a Willys och Ford....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis mar 21, 2006 13:05

Det stämmer väl egentligen inte heller??

Bantam var väl med och slogs om armékontraktet, men jag vill minnas att de inte fick det...

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » tis mar 21, 2006 21:17

aaaaa så här är det tror jag.... :rock: :roll:

1940 så kom det krav på det nya terrängfordonet som militären ville ha: Låg siluet, rörligt, snabbt, slitstyrka och motorn skulle vara på max 40 hk.. Max vikt på 590kg (som senare ändrades till 980kg..) Man delade ut en ofert till 135 förestag och endast 3 företag nappade dessa var: Bantam Car Company, Ford Motor Company och Willys-Overland. Bantam var det ända företag om kunde utlova en prototyp inom 49 dagar (det var kravet) När anbuds tiden tog slut så hade willys lagt det lägsta anbudet. men efter som Bantam var de ända som kunde lova att bygga en prototyp inom de 49 dagar så skrevs kontraktet den 5 augusti 1940..
Bantam levererade rototypen men led av stora ekonomiska problem vid detta tillfälle... Efter prototypen levererats så beställde försvaret 70 bilar till... Under provkörningarna (som ägde rum i Holabird?) så studerade willys och fords repesentanter nogrant Bantams prototyp och fick även ritningar på den.. (nu jobbade de som skjutton för att få fram en egen prototyp att visa upp) Den 11 november 1940 så var willys klar med sin prototyp som hete Willys Quad och 23 november var ford klara med sin. kallad Ford Pygmy. Båda dessa hade stora likheter med Bantams prototyp.. och sattes in i stora tester mot varandra i Holabird.

Efter testen så kom man fram till: Bantam var snålast i bränsle förbrukning, Ford var bekvämare o bättre styrning, Willys var överlägsen i köregenskaper o hade den kraftigaste motorn. men willysen vägde för mycket.. (1099kg) 1500 modeler av varje företag beställdes.

Willys bantade sin bil till den exakta vikten 980kg med hjälp av att ta bort lite här o där.. (52kg på karossen, minskad bensin tank 5kg.. osv..) Denna willys kallades för willys MA (MA= Military model A :D )

Fordonen delades ut till olika förband för tester bla Hawaii, USA, Alaska.
De slut giltiga kraven var bla:
Minst 88,5km/tim
Lägsta hastighet, ej över 5km/tim
Djupgående på minst 45cm
Max vikt 935kg

Tack vare sin starkare motor var willys MA den som bäst uppfylde kraven, desutom hade de ett lågt pris 739 dollar/bil och en snabb leverans tid.
Willys fabriken fick därmed det första kontraktet på 16 000 fordon den 23 juli 1941.
Bantam och Ford upphörde efter han med tillverkningen av Bantam respektive Ford GP. I bantam fabriken lämnade sista bilen bandet i december 1941, och fick i stället börja tillverka släpvagnar (Bantam T3) De flesta av dessa prototyer (willys, Bantam, Ford) som bygdes sändes till England och Ryssland som krigshjälp.

Omedelbart efter kontraktet på 16 000bilar så höls ett möte där vissa ändringar gjordes på bilen. Förändringarna medförde större vikt med detta bekymrade inte militären längre. Vid början av denna produktion (och ändringarna) så döptes bilen till Willys MB (Military model B) och startade tillverkningen med chassinumer 100 000.
I oktober 1941 var behovet så stort av Jeepar att man måste ha fram ytligare tillverknings kapacitet.. Ford kontaktades då och licenstilverkade willys MB som då fick heta Ford GPW (General Purpose Willys). Bilarna är identiska så man kan byta så mycket delar som möjligt i mellan dom..

Så man kan väll säga att willys tog hem spelet.. men Bantam är grunden!?!?!?
Proud member of Team buntband

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis mar 21, 2006 21:41

Men namnet Jeep kommer inte för än CJ-1 och CJ-2 tillverkas, prototyper som senare blev CJ2-A (Civilian Jeep)
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Skriv svar