Hjälp styrdämpre Valp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp styrdämpre Valp
Hur mycket olja skall detvara i styrdämparen på Valpen ??
Har ett servo på från någon slags cheva.
Tycker den är fladdrig på vägen
På snudd till livsfarlig..
Kan nästan blåsa på ratten så svänger den
Någon måste väl veta något
Nesse
Har ett servo på från någon slags cheva.
Tycker den är fladdrig på vägen
På snudd till livsfarlig..
Kan nästan blåsa på ratten så svänger den
Någon måste väl veta något
Nesse
Bra gas löser det mesta )
Suzuki 410 A-traktor
Suzuki 410 A-traktor
Jo Valpens går att fylla på med hydralolja..
Gjorde detta på en jag hade en gång i tiden..
Fyllde full och vipps så gick det för tungt för att styra (ingen servo)
Man lossar gavlen där kolvstången går in..
Har du något förslag på om man kan strypa servot eller liknande
Nesse
Gjorde detta på en jag hade en gång i tiden..
Fyllde full och vipps så gick det för tungt för att styra (ingen servo)
Man lossar gavlen där kolvstången går in..
Har du något förslag på om man kan strypa servot eller liknande
Nesse
Bra gas löser det mesta )
Suzuki 410 A-traktor
Suzuki 410 A-traktor
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Du stryper aldrig en hydraulpump, däremot kan man sänka trycket i pumpen, alternativt montera en tryckreduceringsventil på tryckslangen...Nesse skrev:Har du något förslag på om man kan strypa servot eller liknande
Nesse
Hmmm!
Honda (tror det var) Accord sent 80-tal hade en fin elektriskt styrd tryckreduceringsventil som styrdes av hastigheten....
Bra skogsåkartrick...
Låg hastighet = mycket servo
Landsvägsköra = ingen servo
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Det hjälper inte att reducera trycket då blir den lika lätt på vägen och kommer inte orka när den behövs tex vid terrängkörning.lasse suzicán skrev:Du stryper aldrig en hydraulpump, däremot kan man sänka trycket i pumpen, alternativt montera en tryckreduceringsventil på tryckslangen...Nesse skrev:Har du något förslag på om man kan strypa servot eller liknande
Nesse
Hmmm!
Honda (tror det var) Accord sent 80-tal hade en fin elektriskt styrd tryckreduceringsventil som styrdes av hastigheten....
Bra skogsåkartrick...
Låg hastighet = mycket servo
Landsvägsköra = ingen servo
Det som bestämmer hur mycket styrka som man behöver innnan servon hjälper till är en lite torsionstav i ventilen på snäckan.
det som bestämmer maxstyrkan som servot har är däremot oljetrycket.
Det enklaste sättet att få bort "jänkekänslan" är att byta servo,kolla även så att framaxeln har rätt castervinkel (speciellt om bilen ej är orginal)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Just därför är Hondas ventil en bra lösning...Mathias T skrev:Det hjälper inte att reducera trycket då blir den lika lätt på vägen och kommer inte orka när den behövs tex vid terrängkörning.lasse suzicán skrev:Hmmm!
Honda (tror det var) Accord sent 80-tal hade en fin elektriskt styrd tryckreduceringsventil som styrdes av hastigheten....
Bra skogsåkartrick...
Låg hastighet = mycket servo
Landsvägsköra = ingen servo
Det som bestämmer hur mycket styrka som man behöver innnan servon hjälper till är en lite torsionstav i ventilen på snäckan.
det som bestämmer maxstyrkan som servot har är däremot oljetrycket.
Det enklaste sättet att få bort "jänkekänslan" är att byta servo,kolla även så att framaxeln har rätt castervinkel (speciellt om bilen ej är orginal)
Full servoverkan vid stillastående/skogsåka för att steglöst sänkas vid högra hastighet, och vid c:a 40-50km vara helt utan servo...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Frågan är om du inte behöver hondans styrväxel för att det ska funka bra,även om du har lågt tryck på landsvägen så kommer en jänkeservo vara lika lätt tills du ska ta i lite och då får du mycket lite servoverkan.
I normala styrsnäckor så är det torsionstaven i ventilen som bestämmer hur mycket kraft man behöver från rattstången för att hydraliken ska hjälpa till
I normala styrsnäckor så är det torsionstaven i ventilen som bestämmer hur mycket kraft man behöver från rattstången för att hydraliken ska hjälpa till
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Kan man inte förändra detta genom en riktigt kraftig styrdämpare som mer motsvarar det som denna servo ska jobba emot, föreslog även Nesse att byta remskiva på servopumpen, men som jag fattar det så blir det inte bättre, är det så du menar Mathias? På våran Willys har vi Volvo 164 servo, gammalt men verkar funka ganska vettigt. Framaxeln är nedflyttad med torn säger han så vinkeln bör ju vara densamma, det är valpens underdel med Willyskaross, funderade just på om det kan inverka då styrningen bör vara omgjord?
MVH / Arne
MVH / Arne
Det första man kan kolla är glapp i styrleder eller snäckan det är det första jag skulle gjort, men det kanske du redan har?
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Volvons snäcka är inte så hysterisk som en usa servo,den är ganska hyggligt motstånd i.Arne Karlsson skrev:Kan man inte förändra detta genom en riktigt kraftig styrdämpare som mer motsvarar det som denna servo ska jobba emot, föreslog även Nesse att byta remskiva på servopumpen, men som jag fattar det så blir det inte bättre, är det så du menar Mathias? På våran Willys har vi Volvo 164 servo, gammalt men verkar funka ganska vettigt. Framaxeln är nedflyttad med torn säger han så vinkeln bör ju vara densamma, det är valpens underdel med Willyskaross, funderade just på om det kan inverka då styrningen bör vara omgjord?
MVH / Arne
Risken med för mycket styrdämpare är att den tar väck all vägkänsla och även till viss del bilens "självcentrerande" egenskaper.
Du kommer väl ihåg hur känslig styrningen var på cj7:an .
Styrsnäcka från tex gammal MB compact funkar fint på valpwillysar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"