Sida 1 av 1

Vinkel drivaxlar fram IFS.

Postat: mån okt 28, 2019 9:36
av no1_martin
Läste på lite vilken vinkel man som mest kan tillåta på drivaxlar i en IFS. Siffran jag hittat är 25°.
Är det något ni andra kan hålla med om? Antar att manuella frihjulsnav skulle spara drivknutarna under normal körning på väg om man ligger på gränsen. Bilen i fråga är en Frontera B.

Re: Vinkel drivaxlar fram IFS.

Postat: mån okt 28, 2019 18:30
av Danne
Det jag upplevt med för branta vinklar är att damaskerna nöter ut sig väldigt fort, inte så mycket att själva knuten ger upp. Dock på en L200:a men borde ju vara liknande på dom flesta.

Re: Vinkel drivaxlar fram IFS.

Postat: mån okt 28, 2019 20:35
av no1_martin
Absolut. Men därför funderar jag oxå på manuella frihjulsnav. Blir inte drivningen fram nästan stillastående då? Bilen kommer användas som leksak och jaktbil så det blir inte många mil.

Re: Vinkel drivaxlar fram IFS.

Postat: tis okt 29, 2019 4:54
av Danne
Jo med frihjulsnav så rör sig inte drivaxlarna så det är nästan ett måste på en höjd bil med ifs skulle jag säga.
Sen på plus sidan så kan man fortfarande ta sig hem med en trasig drivaxel om man har frihjulsnav, vilket brukar vara svårt utan.

Re: Vinkel drivaxlar fram IFS.

Postat: ons okt 30, 2019 10:51
av gubbstrutten
Håller med Danne att på en IFS med för stor höjning så nedsätts damaskernas livslängd.
Ett knep kan vara att inte ha någon slangklämma på damasken på drivaxeln.
Då kan damasken röra sig lite och glida på drivaxeln, så slipper den sträckas/spännas ut.
Har erfarenhet av Nissan Terrano II, Lada Niva och Jeep KJ.
Terranon och Nivan höjdes omkring 6 cm.
KJ:n endast någon cm med ringar, och därför inget problem.

Att "ta sig hem" med brusten drivaxel eller kardanaxel/slutväxel går bra om man kan spärra centraldifferentialen.
På bilar med simpel fördelningslåda typ Jeep Wrangler/Suzuki är det bara att lägga i Part Time resp 4x4.
Har kört hem en Niva ungefär 10 mil utan bakhjulsdrift och en Defender utan framhjulsdrift lika lång sträcka.

Problemet med IFS och höjning är att bilen blir "kobent" = positiv cambervinkel.
På Niva:n avhjälpte jag det med 50 mm distans mellan övre A-armen och övre kulleden.
Även hjulskränkningen måste justeras efter höjning med IFS, men det är en enkel operation.