Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 3:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Taro 1990
InläggPostat: sön sep 17, 2017 17:01 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön sep 17, 2017 16:49
Inlägg: 1
Hej. Jag har lyckats hitta en VW Taro 1990 i princip nyskick. Den har stått avställd i ett dödsbo i många år. Jag undrar om någon vet om automatiska 4-hjuls hubs är att föredra kontra de orginal sittande manuella?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: VW Taro 1990
InläggPostat: sön sep 17, 2017 21:09 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre feb 08, 2008 13:28
Inlägg: 1030
Ort: Åland
Automatiska frihjulsnav är bekvämare men manuella är starkare.

Jag hade automatiska på en Pajero jag hade en gång och jag körde sönder flera stycken automatiska. Jääääävligt irriterande att bli stående med bara bakhjulsdrift när det hände tredje gången kan jag meddela. :roll:

På senare bilar har jag lyckligtvis bara haft manuella och dom har överlevt våld som fått både drivknutar och drivaxlar gett upp.

Enda fördelen med automatiska är väl att man slipper gå ur bilen och vrida...

_________________
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: VW Taro 1990
InläggPostat: lör nov 18, 2017 19:27 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:43
Inlägg: 156
Ort: Rättvik
Tänk också på att alltid ge den lite tid, ett hjulvarv eller så att koppla i ordentligt innan du belastar efter att du lagt i 4wd.

Och backa gärna en halv billängd efter att du har lagt ur fyrhjuldriften när du har automatiska nav. Detta för att undvika att de inte kopplat ur ordentligt (det värsta som kan hända är att det ena är urkopplat och det andra ikopplat).

Är man bara försiktig med i och urkoppling på automatiska och inte kör någon extrem offroad så kan de hålla riktigt länge. Men manuella håller så klart bättre.

_________________
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: VW Taro 1990
InläggPostat: sön nov 19, 2017 20:48 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 24, 2006 21:53
Inlägg: 6306
Ort: Nol
På dom lite nyare kom det sk add dvs den långa drivaxeln kopplas isär med vacum när 4wd läggs ur,jag har ett komplett sådant system om intresse finns

_________________
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: VW Taro 1990
InläggPostat: sön nov 19, 2017 20:52 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 24, 2006 21:53
Inlägg: 6306
Ort: Nol
Håller för övrigt på med att peta i en vw tdi med elektronik och allt i en ,-89 ;-)

_________________
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011