Problem efter hjullagerbyte

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonka
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51

Problem efter hjullagerbyte

Inlägg av jonka » tis okt 24, 2017 20:13

Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Problem efter hjullagerbyte

Inlägg av BorkJonas » tis okt 24, 2017 22:17

jonka skrev:Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

jonka
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51

Re: Problem efter hjullagerbyte

Inlägg av jonka » tis okt 24, 2017 22:30

BorkJonas skrev:
jonka skrev:Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.
Testade gänga i en m8 men det var fel gäng o har ingen bult med annan gäng hemma. Men man kan ta tag i drivaxeln på "baksidan" och dra ut den på så sätt. Tyvärr går det inte att dra ut den nog långt för att låsringen ska gå i.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

jonka
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51

Re: Problem efter hjullagerbyte

Inlägg av jonka » ons okt 25, 2017 21:13

Hittade vad jag tror är problemet: stefatätningen där axeln går in i navet har expanderat av rost och vid lagerbytet på något sätt blivit ännu större. Ska byta den imorgon om/när jag får lös navet från axeln.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Skriv svar