Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 23:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem efter hjullagerbyte
InläggPostat: tis okt 24, 2017 20:13 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51
Inlägg: 5
Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 24, 2017 22:17 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3555
Ort: Äspered
jonka skrev:
Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 24, 2017 22:30 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51
Inlägg: 5
BorkJonas skrev:
jonka skrev:
Som rubriken säger så har ett problem uppstått efter ett hjullagerbyte på min opel frontera 01, nu får jag inte dit den lilla låsringen som ska sitta längst ut på axeltappen. Saknas ungefär 0,5mm för att den ska gå in i spåret på axeln. Har haft isär allt som vi rört vid bytet av hjullager 3-4ggr och kollat så allt sitter som det ska.
Någon som har någon idé?Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kanske dum fråga...men har du provat att gänga i en M8 i drivaxeln och dra ut den? Brukar gå att dra ut den några millimeter så man får på ringen.
Testade gänga i en m8 men det var fel gäng o har ingen bult med annan gäng hemma. Men man kan ta tag i drivaxeln på "baksidan" och dra ut den på så sätt. Tyvärr går det inte att dra ut den nog långt för att låsringen ska gå i.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 25, 2017 21:13 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön jun 11, 2017 18:51
Inlägg: 5
Hittade vad jag tror är problemet: stefatätningen där axeln går in i navet har expanderat av rost och vid lagerbytet på något sätt blivit ännu större. Ska byta den imorgon om/när jag får lös navet från axeln.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011