Geländewagen byte av bränsletank

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Geländewagen byte av bränsletank

Inlägg av cal_w460 » mån okt 16, 2017 19:04

Jag håller på och byter tank, bränsleledningar och alla bränsleslangar på min Mercedes 300GD (w460 1982).

Original plåttanken är tömd och bortplockad. Jag märkte upp slang-anslutningarna, 4 st.
1. Huvudledning (vid bränslegivaren)
2. Returledning (vid bränslegivaren)
3. Avluftning (vänster sida av tanken i bilens färdriktning)
4. Avluftning (vid bränslegivaren)

Den nya tanken är en 96L plasttank med uttag för avgasrör genom tanken. Den har 6 st anslutningar till skillnad från originaltanken. Tre vid bränslegivaren, en på vänster sida, en på framkant av tanken och en på höger sida. De två på höger och vänster sida ser ut att gå till avluftningen. Men jag kan inte se var anslutningen på tankens framsida skall anslutas.

Är det någon som har koll på vart slangen på plasttankens framsida går? (Mitten i bild)

På Mercedes ritning ser det ut som att det skulle finnas anslutningar för avluftning direkt vid påfyllningsröret men de saknas på min bil så vitt jag kan se.

Bild
Senast redigerad av cal_w460 den mån okt 16, 2017 19:14, redigerad totalt 1 gånger.

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Re: Geländewagen byte av bränsletank

Inlägg av cal_w460 » mån okt 16, 2017 20:17

Hittade en bild på en likadan plasttank som jag håller på att montera.

Det servut som att jag hade fel och att en av anslutningarna på givaren och de bägge på höger / vänster sida av tanken skall anslutas till avluftningen. Medan slangstumpen till höger i bild som jag frågade om i förra inlägget, antagligen skall anslutas till returen.

Eller? :)

https://www.dropbox.com/s/kcx5ja2m4s26f ... 4%2046.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Skriv svar