Sida 1 av 1

Motortemperatur.

Postat: fre aug 18, 2017 13:48
av Rick
Jag har ett problem som gör mig galen snart... Har bytt kylare, termostat och tempaensor i Fronteran (bensinare 2,2i16v) och nu går tempen upp på strax över hundra alltid vid motorvägsfart. Saktar jag ner och kör stadskörning går tempen ner till 85 ungefär men kan stiga igen för att strax sjunka igen. Inga läckage, inget vatten i oljan eller vice versa och den g å r hur bra som helst. Fläktarna jobbar ju så klart när den går över 90 grader.
Värmen funkar också...
Den luftar väl sig själv men jag har testat att ta av kylarlocket och varvat upp för att sedan skruva på locket igen. Det ser ut som om det cirkulerar vatten i systemet och termostaten verkar sköta sitt jobb. Är det pumpen lika förbaskat som krånglar eller har den en tempmätare till som jäklas???
Grrrrrrr....

Re: Motortemperatur.

Postat: fre aug 18, 2017 13:53
av Gustavsson
Jag ska inte säga att det är vanligt men det händer att en impeller kan "slira" på axeln i vattenpumpen. Dvs axeln snurrar men impellern går väldigt sakta. (om det nu är en impellerpump)
Har du bra spänn på fläktremmen?

Re: Motortemperatur.

Postat: fre aug 18, 2017 13:59
av Rick
Den drivs av kamremmen.
Men de var intressant det där om det kan slira på axeln ;-)
Som jag fattar det så är det en sk impellerpump.
Innan jag bytte kylaren så läckte den gamla och jag hade inget annat val just då än att hälla i kylarcement.
Kan den skiten ställt till med något?
Jag bytte ju kylarvätska när det nya blev monterat...

Re: Motortemperatur.

Postat: lör aug 19, 2017 22:31
av hakan13
hej.
vattenpumpar kan va luriga!! kan kännas hur bra som helst kalla... men slirar på axeln när dom blir varma!!
eller så har du ett litet läckage på blockpackningen!! så att det går in komp. och stör cirkulationen...
och då syns det inget på vatten och olja...
Håkan.

Re: Motortemperatur.

Postat: mån aug 21, 2017 15:32
av Rick
Hej Håkan.
Aj fan, hoppas nu då bara på att det är pumpen som felar då jag har beställt en ny jäkel....
Det kan alltså vara den där toppackningen också :shock: låter dyrt det där...
Jag får väl börja med pumpeländet vad det lider och hålla tummarna.
Kan man se detta på något sätt? Typ att det bubblar i kylaren om man tar av locket eller är det via komptest man kollar?

Tack för svar//
Rickard

Re: Motortemperatur.

Postat: mån aug 21, 2017 17:24
av gubbstrutten
hakan13 skrev:hej.
vattenpumpar kan va luriga!! kan kännas hur bra som helst kalla... men slirar på axeln när dom blir varma!!
eller så har du ett litet läckage på blockpackningen!! så att det går in komp. och stör cirkulationen...
och då syns det inget på vatten och olja...
Håkan.
På den gamla goda tiden, när jag jobbade med MOPAR på ANA i Nyköping, fanns det renoveringssatser till vattenpumparna.
Ett inte ovanligt fel var att impellern snurrade på axeln.
Avhjälptes genom att borra ett litet hål i skarven mellan axeln och impellern.
I hålet knackades en bit avbruten metallborr.
Voila! :jump:

Re: Motortemperatur.

Postat: tis sep 05, 2017 15:15
av Rick
Jahapp...
Har nu bytt vattenpump och kamrem men det är samma som förut. Tempen stiger vid landsvägskörning framförallt och sjunker när jag kör typ stadskörning. En mek tittade på bilen som hastigast och trodde inte på toppackningen men kan det vara så ändå att bara kompression läker in när det är högre varvtal och sedan "täpps" vid lägre varvtal?
Sen har jag ett annat dilemma, Kylfläktarna går bara på halvfart när det är dags så at säga.. Kopplade ström från batteriet till kontakten och då fläktar den på för full rulle. Även när jag drar på AC,n för fullt går fläktarna bara på halvfart. Vad styr när dom ska gå på för fullt, finns en annan tempgivare någonstans? Har bara hittat en som är bytt och den satt dold bakom topplocket mot torpedväggen.
//Rickard

Re: Motortemperatur.

Postat: ons sep 06, 2017 19:30
av hakan13
hej igen...
jo topplockspackningar kan va nästan lika luriga som en vattenpump!!
kan bete sig på en massa olika sätt!!
och visst kan det va så att det smiter in komp. utan att den blandar olja eller vatten!!
en bekant hade problem med en Opelv6a... verkstan hittade inga fel!!
och bilen kokade när man belastade motorn... och värmen i cupen strulade!!
men när dom bytte topplockspackningarna så blev det bra!!
du har ingen komp-provare?? jag har en... men du finns väl inte i närheten av Norrköping??
Håkan.

Re: Motortemperatur.

Postat: mån jul 02, 2018 10:06
av Rick
Nej tyvärr så bor jag i STH men i och för sig så brukar jag hålla till ibland i Katrinreholm.
Jag tror jag har en gammal provare liggandes någonstans och ska testa detta för att se om det felar där.
Jag har inget strul med värmen i bilen vad jag märkt av utan den blåser på för fullt oavsett hur tempen ligger, ja den går väl ner en del om motorvarvet är lågt och det är väl mer normalt.
Snart ska Fronteran få vila för vintern och Jeepen får jobba i stället, men jag återkommer med resultat så fort jag testat.
Tack för tipsen än en gång, ibland fastnar tankesmedjan :? //Rickard

Re: Motortemperatur.

Postat: mån jul 02, 2018 10:25
av Rick
Nu är Fronteran ute sedan ett tag och fortfarande så svajar tempen, den håller sig normal en bra stund för att sedan gå upp till ca 100 grader där den ligger en stund för att sedan gå ner till ca 85 grader sedan upp igen till 100 osv. Köpte ytterligare en tempsensor som jag bytt nu då jag trodde att jag bytt till fel i höstas men inget ändrades. Vad styr själva tempmätaren inne i bilen för den fungerar ju även om jag tar bort kabeln till tempsensorn som jag inbillar mig styr när fläktarna ska gå. Finns nämligen ingen på kylaren som oftast.
Kan det trots allt vara den "nya" termostaten som spökar som jag bytte förra året?
När jag lossar kabeln till tempsensorn går fläktarna igång på full huggning så dom är et inget knas med, men varför går dom bara på halvfart när tempen stiger och likaså när ac,n jobbar???
Ge mig tips :?

Re: Motortemperatur.

Postat: mån jul 02, 2018 11:58
av gubbstrutten
Rick skrev:Nu är Fronteran ute sedan ett tag och fortfarande så svajar tempen, den håller sig normal en bra stund för att sedan gå upp till ca 100 grader där den ligger en stund för att sedan gå ner till ca 85 grader sedan upp igen till 100 osv. Köpte ytterligare en tempsensor som jag bytt nu då jag trodde att jag bytt till fel i höstas men inget ändrades. Vad styr själva tempmätaren inne i bilen för den fungerar ju även om jag tar bort kabeln till tempsensorn som jag inbillar mig styr när fläktarna ska gå. Finns nämligen ingen på kylaren som oftast.
Kan det trots allt vara den "nya" termostaten som spökar som jag bytte förra året?
När jag lossar kabeln till tempsensorn går fläktarna igång på full huggning så dom är et inget knas med, men varför går dom bara på halvfart när tempen stiger och likaså när ac,n jobbar???
Ge mig tips :?
Demontera den och kolla i vatten som du värmer upp, samtidigt som du har en termometer i vattnet.
Kolla även om termostaten öppnar mjukt och succesivt.

Re: Motortemperatur.

Postat: tis jul 10, 2018 7:21
av Rick
gubbstrutten skrev:
Rick skrev:Nu är Fronteran ute sedan ett tag och fortfarande så svajar tempen, den håller sig normal en bra stund för att sedan gå upp till ca 100 grader där den ligger en stund för att sedan gå ner till ca 85 grader sedan upp igen till 100 osv. Köpte ytterligare en tempsensor som jag bytt nu då jag trodde att jag bytt till fel i höstas men inget ändrades. Vad styr själva tempmätaren inne i bilen för den fungerar ju även om jag tar bort kabeln till tempsensorn som jag inbillar mig styr när fläktarna ska gå. Finns nämligen ingen på kylaren som oftast.
Kan det trots allt vara den "nya" termostaten som spökar som jag bytte förra året?
När jag lossar kabeln till tempsensorn går fläktarna igång på full huggning så dom är et inget knas med, men varför går dom bara på halvfart när tempen stiger och likaså när ac,n jobbar???
Ge mig tips :?
Demontera den och kolla i vatten som du värmer upp, samtidigt som du har en termometer i vattnet.
Kolla även om termostaten öppnar mjukt och succesivt.
Tack för det tipset... får börja där och se om det är den jäkeln som spökar.....

Re: Motortemperatur.

Postat: tis jul 10, 2018 14:25
av Fisketorp
Gör en luring och kör bilen varm, dra kontakten du nämnde så fläktarna går på fullt, kör sedan en lång bit och se vad som händer.