Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 23:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motortemperatur.
InläggPostat: fre aug 18, 2017 13:48 
Offline
Användare

Blev medlem: fre feb 06, 2015 2:01
Inlägg: 14
Jag har ett problem som gör mig galen snart... Har bytt kylare, termostat och tempaensor i Fronteran (bensinare 2,2i16v) och nu går tempen upp på strax över hundra alltid vid motorvägsfart. Saktar jag ner och kör stadskörning går tempen ner till 85 ungefär men kan stiga igen för att strax sjunka igen. Inga läckage, inget vatten i oljan eller vice versa och den g å r hur bra som helst. Fläktarna jobbar ju så klart när den går över 90 grader.
Värmen funkar också...
Den luftar väl sig själv men jag har testat att ta av kylarlocket och varvat upp för att sedan skruva på locket igen. Det ser ut som om det cirkulerar vatten i systemet och termostaten verkar sköta sitt jobb. Är det pumpen lika förbaskat som krånglar eller har den en tempmätare till som jäklas???
Grrrrrrr....


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: fre aug 18, 2017 13:53 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Inlägg: 1098
Ort: Värnamo
Jag ska inte säga att det är vanligt men det händer att en impeller kan "slira" på axeln i vattenpumpen. Dvs axeln snurrar men impellern går väldigt sakta. (om det nu är en impellerpump)
Har du bra spänn på fläktremmen?

_________________
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak. Portaler på g.
BMW 520dt M-sport -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Reko FL1300K -04

Cylinderindex: 21st =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: fre aug 18, 2017 13:59 
Offline
Användare

Blev medlem: fre feb 06, 2015 2:01
Inlägg: 14
Den drivs av kamremmen.
Men de var intressant det där om det kan slira på axeln ;-)
Som jag fattar det så är det en sk impellerpump.
Innan jag bytte kylaren så läckte den gamla och jag hade inget annat val just då än att hälla i kylarcement.
Kan den skiten ställt till med något?
Jag bytte ju kylarvätska när det nya blev monterat...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: lör aug 19, 2017 22:31 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Inlägg: 392
Ort: finspång
hej.
vattenpumpar kan va luriga!! kan kännas hur bra som helst kalla... men slirar på axeln när dom blir varma!!
eller så har du ett litet läckage på blockpackningen!! så att det går in komp. och stör cirkulationen...
och då syns det inget på vatten och olja...
Håkan.

_________________
Cheva 2500 -91 6,2d (höjd)
RRC -86 3,5 EFI
RRC -89 200Tdi
RRC -95 3,9 Soft dash
D1 -93 200Tdi 3door
D1 -93 200Tdi
D1 -94 200Tdi
D1 -98 3,9 EFI
D2 -01 Td5
Triumph Vitesse -63
BMW 735 -91
Saab 9000 Aero -96
IH 784 -81 med Trima 1620
Moelven 691 -71


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: mån aug 21, 2017 15:32 
Offline
Användare

Blev medlem: fre feb 06, 2015 2:01
Inlägg: 14
Hej Håkan.
Aj fan, hoppas nu då bara på att det är pumpen som felar då jag har beställt en ny jäkel....
Det kan alltså vara den där toppackningen också :shock: låter dyrt det där...
Jag får väl börja med pumpeländet vad det lider och hålla tummarna.
Kan man se detta på något sätt? Typ att det bubblar i kylaren om man tar av locket eller är det via komptest man kollar?

Tack för svar//
Rickard


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: mån aug 21, 2017 17:24 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 281
Ort: Strängnäs
hakan13 skrev:
hej.
vattenpumpar kan va luriga!! kan kännas hur bra som helst kalla... men slirar på axeln när dom blir varma!!
eller så har du ett litet läckage på blockpackningen!! så att det går in komp. och stör cirkulationen...
och då syns det inget på vatten och olja...
Håkan.

På den gamla goda tiden, när jag jobbade med MOPAR på ANA i Nyköping, fanns det renoveringssatser till vattenpumparna.
Ett inte ovanligt fel var att impellern snurrade på axeln.
Avhjälptes genom att borra ett litet hål i skarven mellan axeln och impellern.
I hålet knackades en bit avbruten metallborr.
Voila! :jump:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: tis sep 05, 2017 15:15 
Offline
Användare

Blev medlem: fre feb 06, 2015 2:01
Inlägg: 14
Jahapp...
Har nu bytt vattenpump och kamrem men det är samma som förut. Tempen stiger vid landsvägskörning framförallt och sjunker när jag kör typ stadskörning. En mek tittade på bilen som hastigast och trodde inte på toppackningen men kan det vara så ändå att bara kompression läker in när det är högre varvtal och sedan "täpps" vid lägre varvtal?
Sen har jag ett annat dilemma, Kylfläktarna går bara på halvfart när det är dags så at säga.. Kopplade ström från batteriet till kontakten och då fläktar den på för full rulle. Även när jag drar på AC,n för fullt går fläktarna bara på halvfart. Vad styr när dom ska gå på för fullt, finns en annan tempgivare någonstans? Har bara hittat en som är bytt och den satt dold bakom topplocket mot torpedväggen.
//Rickard


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: ons sep 06, 2017 19:30 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Inlägg: 392
Ort: finspång
hej igen...
jo topplockspackningar kan va nästan lika luriga som en vattenpump!!
kan bete sig på en massa olika sätt!!
och visst kan det va så att det smiter in komp. utan att den blandar olja eller vatten!!
en bekant hade problem med en Opelv6a... verkstan hittade inga fel!!
och bilen kokade när man belastade motorn... och värmen i cupen strulade!!
men när dom bytte topplockspackningarna så blev det bra!!
du har ingen komp-provare?? jag har en... men du finns väl inte i närheten av Norrköping??
Håkan.

_________________
Cheva 2500 -91 6,2d (höjd)
RRC -86 3,5 EFI
RRC -89 200Tdi
RRC -95 3,9 Soft dash
D1 -93 200Tdi 3door
D1 -93 200Tdi
D1 -94 200Tdi
D1 -98 3,9 EFI
D2 -01 Td5
Triumph Vitesse -63
BMW 735 -91
Saab 9000 Aero -96
IH 784 -81 med Trima 1620
Moelven 691 -71


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemperatur.
InläggPostat: mån sep 18, 2017 15:39 
Offline
Användare

Blev medlem: fre feb 06, 2015 2:01
Inlägg: 14
Nej tyvärr så bor jag i STH men i och för sig så brukar jag hålla till ibland i Katrinreholm.
Jag tror jag har en gammal provare liggandes någonstans och ska testa detta för att se om det felar där.
Jag har inget strul med värmen i bilen vad jag märkt av utan den blåser på för fullt oavsett hur tempen ligger, ja den går väl ner en del om motorvarvet är lågt och det är väl mer normalt.
Snart ska Fronteran få vila för vintern och Jeepen får jobba i stället, men jag återkommer med resultat så fort jag testat.
Tack för tipsen än en gång, ibland fastnar tankesmedjan :? //Rickard


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011