Vad är den riktiga skillnaden mellan valp och 202ans axlar? Utväxling? Hållbarhet?
Verkar vara många åsikter om hållbarheten på 202axlarna..
Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?
C202 har kraftigare framaxelrör pga högre axelbelastning. Även större bromsar både fram och bak med andra nav, på valpen sitter bromsskivorna på insidan, på C202 på utsidan.
Valp har 5.38:1 med lamelldiff bak
C202 har 6.17:1 utan lamelldiff bak (finns på en del), dock passar valpens diff i C202. (Lamelldiffen passar även fram på både valp och C202 med mindre mod.)
Valpen har knutkors med överfall på kardanerna, C202 har medbringare.
Utväxlingarna passar att flytta mellan axlarna, dock med olika lager för pinjongen. (Kan inte i huvet hur det skiljer dock)
Valp har 5.38:1 med lamelldiff bak
C202 har 6.17:1 utan lamelldiff bak (finns på en del), dock passar valpens diff i C202. (Lamelldiffen passar även fram på både valp och C202 med mindre mod.)
Valpen har knutkors med överfall på kardanerna, C202 har medbringare.
Utväxlingarna passar att flytta mellan axlarna, dock med olika lager för pinjongen. (Kan inte i huvet hur det skiljer dock)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?
Då de borde gå att plocka dom små dreven i diffen från valp till 202ans dif? Har nämligen en 202 axel med rasade smådrev (dom på axeln).
Är de ngn direkt skillnad på hållbarheten på utväxlingarna och drivaxlar?
Går det att flytta drivaxlar i mellan axlarna? Använder inget utav orginal bromsarna.
Är de ngn direkt skillnad på hållbarheten på utväxlingarna och drivaxlar?
Går det att flytta drivaxlar i mellan axlarna? Använder inget utav orginal bromsarna.
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?
C202 har kollapshylsa till förspänningen på pinjongens lager. Används från 140 och uppåt. Inget dåligt så men när folk ska byta medbringartätning så lossar de med maskin och drar åt med maskin vilket gör att hylsan krymper och pinjonglagrena får för hög förspänning med ras som följd. Talar av egen erfarenhet fast på min 940. Drog åt med maskin och trodde det var som på amazon/903. Sedan är det bromsarna som skiljer där 903 bara har på de första årsmodellerna trummorna på insidan naven (willystyp) . Utväxlingen är 5,38 på valp/9031 och 6,13 (,17) på C202. Tvåkrets bromsar även på C202