W460 OM606 gaspedal

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

superapan
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: sön jan 24, 2016 13:21
Ort: Uppsala

W460 OM606 gaspedal

Inlägg av superapan » mån dec 12, 2016 14:24

Hej!

Hur har ni som bytt motor till OM606 (från t.ex OM617) gjort med gaspedalen?

OM617 har ju stela kopplingar, medan OM606 har en wire. Jag funderar nämligen på vad som är lämpligast, att transplantera den pivoterande gaspedalen från donatorn (W124), eller försöka modifiera den existerande gaspedalen?

Stort tack!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: W460 OM606 gaspedal

Inlägg av carfrigge » mån dec 12, 2016 17:54

Jag använde original gaspedal & delar av stagen i motorrummet från W460 tillsammans med en gaswire från Mitsubishi Outlander, ganska simpel installation enligt mej :tumbup:
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

superapan
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: sön jan 24, 2016 13:21
Ort: Uppsala

Re: W460 OM606 gaspedal

Inlägg av superapan » mån dec 12, 2016 19:04

carfrigge skrev:Jag använde original gaspedal & delar av stagen i motorrummet från W460 tillsammans med en gaswire från Mitsubishi Outlander, ganska simpel installation enligt mej :tumbup:
Ok! Jag får inte plats med några stag, förutom själva vridmekanismen som sitter monterad på torpedväggen, eftersom oljefiltret är i vägen. Sedan upplever jag att befintliga gaspedalen ger för liten slaglängd (c:a 3 cm) med om606:ans wires behov (cirka 5 cm), jag ser inte ut att kunna få fullgas...

Har du möjligen bilder (om det inte är för mkt besvär)? Det vore kanon, tack :)
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: W460 OM606 gaspedal

Inlägg av carfrigge » mån dec 12, 2016 20:30

superapan skrev:
carfrigge skrev:Jag använde original gaspedal & delar av stagen i motorrummet från W460 tillsammans med en gaswire från Mitsubishi Outlander, ganska simpel installation enligt mej :tumbup:
Ok! Jag får inte plats med några stag, förutom själva vridmekanismen som sitter monterad på torpedväggen, eftersom oljefiltret är i vägen. Sedan upplever jag att befintliga gaspedalen ger för liten slaglängd (c:a 3 cm) med om606:ans wires behov (cirka 5 cm), jag ser inte ut att kunna få fullgas...

Har du möjligen bilder (om det inte är för mkt besvär)? Det vore kanon, tack :)
Jag använde endast det staget som sitter lodrät på torpeden & sedan en övergång till wiren, slaget räcker utan problem.

Har tyvärr inga bilder sparade & bilen är såld sedan några år.
Han som äger den idag håller till här & kanske kan ordna bilder, Andreas Bergström kan du söka på.

Mvh
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Skriv svar