Volvo C202 demontera koppling

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Losneobytos
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 12, 2016 11:08
Ort: Uppsala

Volvo C202 demontera koppling

Inlägg av Losneobytos » lör nov 12, 2016 11:24

Hej alla offroadare!
Jag har cirkulerat nätet efter någon information om hur man demonterar koppling på en C202 med vinschkardan.

M40 lådan och b20 är ju rätt enkel, men när det går två extra kardaner och en fördelningslåda bakom växellådan så blev det jäkligt svårt att få loss. Kardanerna är dragna igenom ett hål i ramen, när allt är lossat så kan man skjuta bak drivpaketet ca 5cm.

Jag har vänt mig till flera som säger att det är superlätt, men när de ser vinschtillägget så backar dem snabbt.

Jag har fått isär sprängkåpan från motorn och skjutit bak växellådorna, kardaner m.m. ca 5cm (bild)Bild

Problemet är att när jag sänker ner hela drivpaketet så fastnar sprängkåpan och det i motorn som om det fortfarande var något som satt fast mellan motor och koppling. Lirkat och spenderat flera helger på detta. Dem sista utvägen blir att lossa motorn och skjuta fram den, tänker jag rätt?

Tacksam för all sorts hjälp, idé eller förslag.

MVH

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Volvo C202 demontera koppling

Inlägg av Gustavsson » lör nov 12, 2016 18:13

Kardanerna till vinschen är enkla att lossa! I den klena änden på kardanerna som går igenom vakuumtanken finns en rörsprint som går att knacka ur för att få loss ena knuten. Men var försiktig med att bara dra isär dom, för där är en radda med kulor och fjädrar i den ena kardanen som funkar som smatterkoppling, dvs begränsar momentet till vinschen. Det kan dock vara enda vägen att bara dra isär och låta kulor och fjädrar studsa runt, de kommer inte så långt och det är enkelt att montera ihop igen när man bara ser hur det ser ut. Bara håll reda på dom.

Men går det sen verkligen få bak M40 tillräckligt långt utan att demontera fördelningslådan? Minns inte själv hur trångt där är.. För motorn går knappt skjuta fram något då fläkten går i kylet.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Volvo C202 demontera koppling

Inlägg av Gustavsson » lör nov 12, 2016 18:14

Vart bor du?
Tips, fyll i var du bor i din användarinfo.. underlättar mkt!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Losneobytos
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 12, 2016 11:08
Ort: Uppsala

Re: Volvo C202 demontera koppling

Inlägg av Losneobytos » sön nov 13, 2016 15:03

Hej!
Tack för svaret! Det var hyggligt.
Jag fyller i det omg.

Jag tar en till titt på kardanerna, jag har lossat hela fördelningslåda och dyl som en "klump" för att kunna skjuta det bakåt. Frågan är hur många cm den ska bakåt för att hoppa ur?

MVH

Skriv svar