Dieselmeken pump på om617?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Naeri » lör okt 10, 2015 10:55

Är det nån här som har erfarenhet av pump moddad av dieselmeken på en om617?
Enligt uppgift ska man få ca 300 kusar från en sån. Jag funderar lite på om man måste ha större turbo i så fall? Håller motorn? Måste jag ha vattenkyld IC? Frågorna är många.
Tacksam för all info och länkar.
-86 300 GD med STT-Turbo

dkws2
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis okt 16, 2012 20:42
Ort: Grimeton

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av dkws2 » lör okt 10, 2015 11:15

jag kör med dieselmeken i min om605a, har även kört med mynä i om606, men ja kan varmt rekommendera diselmeken, pga livstids garanti, väldigt bra support, han får ut mest cc ur sina element.
300hk är inga problem för en 617 så länge man inte varvar ihjäl dom, turbovalet är viktigt för att slippa varva skiten ur motorn så ja skulle rekommendera en turbo i storlek med holset hx 30 till 35.
det räcker med vanlig ic. men jag beordrar att skaffa en avgastempmätare som skall sitta innan turbon, förslagsvis i kollektorn, skall man va petnoga skall man egentligen ha en mätare för varje avgasport.
och den får inte överstiga 850grader. för då slipper du smälta kolvar :D
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Naeri » sön okt 11, 2015 10:03

Ok, tack för bra och uttömmande information!
Skulle man kunna köra med turbon som sitter där, bara se till att få mer sås och öka trycket, eller är det sämre för motorn? Jag är helt novis angående turbo :rodnar:
-86 300 GD med STT-Turbo

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Marcus A » sön okt 11, 2015 10:19

Går också i tankarna på att uppgradera pumpen i min 617, eller byta motor till något värre..
300hk är dom siffror jag också hör och det är ju helt ok men det är karaktären som jag funderar på, vill ha ett riktigt gott bottenvrid. Någon som provkört en sådan motor?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av carfrigge » sön okt 11, 2015 12:42

https://m.youtube.com/watch?v=-5n8dWikEuo" onclick="window.open(this.href);return false;

Rökutveckling verkar det bli iaf 8)
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Marcus A » sön okt 11, 2015 20:24

carfrigge skrev:https://m.youtube.com/watch?v=-5n8dWikEuo

Rökutveckling verkar det bli iaf 8)
Det ser iaf jag inte som någon jätte stor nackdel :D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av carfrigge » sön okt 11, 2015 20:54

Marcus A skrev:
carfrigge skrev:https://m.youtube.com/watch?v=-5n8dWikEuo

Rökutveckling verkar det bli iaf 8)
Det ser iaf jag inte som någon jätte stor nackdel :D

:tumbup: meningen med livet liksom ;-)
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

dkws2
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis okt 16, 2012 20:42
Ort: Grimeton

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av dkws2 » mån okt 12, 2015 17:46

nja nackdelen att behålla originalturbon och originalgrenröret är att du kommer få ett väldigt högt mottryck och en mkt högre avgastemp, så det är inget jag rekommenderar, motorn får inte samma livslängd. men har du bara en avgastempmätare så är det lungt
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Mecu » fre nov 06, 2015 18:40

Förslagen från dkws2 tycker jag låter bra, för att vara säker tycker jag dock att man ska hålla avgastempen under 700 grader på dieslar (om det inte är en modern diesel, de ligger högre i temp men de brukar man inte pilla med pump och turbo på. ;)
En liten originalturbo ger ganska snabbt för lite luftmängd när man ökar mängden bränsle som dieselpumpen ger, och överskottet på diesel blir nästan bara värme och svartrök.
Vinsten med en ombyggd pump med större element är liten eller ingen om inte man matchar den med en passande turbo. Dock så ska man inte heller gå i fällan att ta en jätteturbo eftersom en för stor turbo bygger laddtryck långsammare och kräver att motorn varvas mer. Man kan få högre effekt på höga varv med en stor turbo om motorn klarar det, Mercadieslarna med överliggande kamaxlar är tex särskilt bra för det och ger därför högre effekter än många andra dieselmotorer då de även tål höga laddtryck, men bottenvridet blir istället sämre.
Enklast är om man hittar någon som redan har kommit fram till vilken pumpbestyckning och turbostorlek som funkar bra ihop med motortypen så kan man härma det! ;)

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av Naeri » mån apr 25, 2016 13:16

Funderar vidare i de här banorna. Kan någon svara på hur mycket jag kan använda av mina stt-grejer om jag skulle byta pump och turbo, är det samma bultdelning på t ex hx35 som turbon jag har nu?
-86 300 GD med STT-Turbo

dkws2
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis okt 16, 2012 20:42
Ort: Grimeton

Re: Dieselmeken pump på om617?

Inlägg av dkws2 » mån apr 25, 2016 19:20

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
där har du massa olika flänsar (måtten på flänsarna står även) jag har för mig att hx35an både finns med t3 och t4 fläns men det finns adaptrar på sidan jag länkade,
kör så det ryker, glöm inte avgastempmätare :woot:
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än

Skriv svar