Portal-frågor ...

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Portal-frågor ...

Inlägg av K J H » tor jun 18, 2015 17:44

Hej,

Har lite tankar runt portaler - montera portaler på en skogsbil... Är det 20-bilarnas portaler som är vanliga/bra i offroad sammanhang?
Nåt speciellt man ska leta efter eller funkar allt från 20?
Vad är det för utväxling? Finns olika utväxl?
Vad får man ge ungefär för två axlar ?

Har ingen koll alls så ha lite förståelse 8)
#patrol-garaget

mattias.j
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
Ort: karlstad

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av mattias.j » tor jun 18, 2015 20:49

På terrangbil.net finns allt du behöver veta om portaler och 20 bilar :D
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av Gustavsson » tor jun 18, 2015 22:29

Tgb 11 har 5.99:1
Tgb 13 har 7.10:1
Tgb 20 har 7.56:1

Priser ligger ofta runt 25 tusen för ett par beroende på skick.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

puttepeugeot
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:04
Ort: Falköping

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av puttepeugeot » fre jun 19, 2015 2:30

Hittar man axlar under 30 tusen så köp. Själv kör ja med 20 bilens axlar på min patrol -87 med 37or.
Nissan patrol 3,3 td -87 med portaler ;)
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram ;)
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av Engman2 » fre jun 19, 2015 15:02

Gustavsson skrev:Tgb 11 har 5.99:1
Tgb 13 har 7.10:1
Tgb 20 har 7.56:1

Priser ligger ofta runt 25 tusen för ett par beroende på skick.

Är det nå skillnad på hållbarheten på ovanstående axlar :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av henke_99 » fre jun 19, 2015 15:15

Ingen skillnad på dom axlarna mer än utväxlingen. I övrigt är dom identiska.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av OBELIX » fre jun 19, 2015 17:40

Det som skiljer 20-bilsaxlar från 11 och 13 är väl att 20-bilen har ett annat diffhus med 4 drev som driver runt drivaxlarna och dom andra har bara 2 drev.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av kalle » fre jun 19, 2015 17:56

Och så är det lite olika förskjutning an diffklumpen

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av macke » mån jun 22, 2015 22:36

Men det är bara att skifta diffklump mellan axlarna ändå?
TGB 13

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Portal-frågor ...

Inlägg av OBELIX » tis jun 23, 2015 2:35

Ja det är rena meccanot, det går att bygga om dom relativt enkelt till vänsterklump om man vill. Det enda som inte går är att sätta klumpen i mitten på framaxeln. För det har aldrig tillverkats drivaxlar till knutar av den längden.

Alla axlar har portalhusen skruvade mot axlarna, och eftersom man plockar ur hela diffhuset åt pinjonghållet kan man vända axelhuset upp-och-ner och skruva ihop det så. Axelventilationen och klockan till diffspärrarna kommer då sitta på undersidan av axeln- och det är väl inte så fiffigt- men det ska vara lätt att flytta upp dom på rätt plats igen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar