Portal-frågor ...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Portal-frågor ...
Hej,
Har lite tankar runt portaler - montera portaler på en skogsbil... Är det 20-bilarnas portaler som är vanliga/bra i offroad sammanhang?
Nåt speciellt man ska leta efter eller funkar allt från 20?
Vad är det för utväxling? Finns olika utväxl?
Vad får man ge ungefär för två axlar ?
Har ingen koll alls så ha lite förståelse
Har lite tankar runt portaler - montera portaler på en skogsbil... Är det 20-bilarnas portaler som är vanliga/bra i offroad sammanhang?
Nåt speciellt man ska leta efter eller funkar allt från 20?
Vad är det för utväxling? Finns olika utväxl?
Vad får man ge ungefär för två axlar ?
Har ingen koll alls så ha lite förståelse
#patrol-garaget
Re: Portal-frågor ...
På terrangbil.net finns allt du behöver veta om portaler och 20 bilar
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Portal-frågor ...
Tgb 11 har 5.99:1
Tgb 13 har 7.10:1
Tgb 20 har 7.56:1
Priser ligger ofta runt 25 tusen för ett par beroende på skick.
Tgb 13 har 7.10:1
Tgb 20 har 7.56:1
Priser ligger ofta runt 25 tusen för ett par beroende på skick.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Användare
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:04
- Ort: Falköping
Re: Portal-frågor ...
Hittar man axlar under 30 tusen så köp. Själv kör ja med 20 bilens axlar på min patrol -87 med 37or.
Nissan patrol 3,3 td -87 med portaler
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.
Re: Portal-frågor ...
Gustavsson skrev:Tgb 11 har 5.99:1
Tgb 13 har 7.10:1
Tgb 20 har 7.56:1
Priser ligger ofta runt 25 tusen för ett par beroende på skick.
Är det nå skillnad på hållbarheten på ovanstående axlar
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Portal-frågor ...
Ingen skillnad på dom axlarna mer än utväxlingen. I övrigt är dom identiska.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Portal-frågor ...
Det som skiljer 20-bilsaxlar från 11 och 13 är väl att 20-bilen har ett annat diffhus med 4 drev som driver runt drivaxlarna och dom andra har bara 2 drev.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Portal-frågor ...
Och så är det lite olika förskjutning an diffklumpen
Re: Portal-frågor ...
Ja det är rena meccanot, det går att bygga om dom relativt enkelt till vänsterklump om man vill. Det enda som inte går är att sätta klumpen i mitten på framaxeln. För det har aldrig tillverkats drivaxlar till knutar av den längden.
Alla axlar har portalhusen skruvade mot axlarna, och eftersom man plockar ur hela diffhuset åt pinjonghållet kan man vända axelhuset upp-och-ner och skruva ihop det så. Axelventilationen och klockan till diffspärrarna kommer då sitta på undersidan av axeln- och det är väl inte så fiffigt- men det ska vara lätt att flytta upp dom på rätt plats igen.
SKREV OBELIX
Alla axlar har portalhusen skruvade mot axlarna, och eftersom man plockar ur hela diffhuset åt pinjonghållet kan man vända axelhuset upp-och-ner och skruva ihop det så. Axelventilationen och klockan till diffspärrarna kommer då sitta på undersidan av axeln- och det är väl inte så fiffigt- men det ska vara lätt att flytta upp dom på rätt plats igen.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a