Framhjulslager valp?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Framhjulslager valp?
Blev timken kinalager och nya tätningar från altyco
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Framhjulslager valp?
Har nu kört med mina Kina lager ett tag och fått glapp som inte går att justera bort m schims, funderar på att svarva bort någon tiondel på hylsan alt ta bort den helt så jag kan få anläggning på lagren.
Någon som har någon ide om det här?
Skall tilläggas att dom inte har skurit , blivit fulla med skit lr liknande
Någon som har någon ide om det här?
Skall tilläggas att dom inte har skurit , blivit fulla med skit lr liknande
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Framhjulslager valp?
Jag har aldrig hag hylsan mellan innerringarna på framhjulslagren. Dragit lagren som på vilken bil som helst med "vanliga" framhjulslager. Funkat bra. Kolla trumpeterna bara så du inte har sprickbildningar, det är vanligt på valpen.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Framhjulslager valp?
Då va de löst, blev svarven efter lite mätande och indikerande.
Ja hylsan åker på min bil oxå om d inte funkar nu, e sånt jädra kladd me allt fet å demontera/montera flera gånger för å få rätt glapp
Ja hylsan åker på min bil oxå om d inte funkar nu, e sånt jädra kladd me allt fet å demontera/montera flera gånger för å få rätt glapp
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Framhjulslager valp?
Har skrivit det förut, men gör det igen om du missat det. sätt dit navet med tätningar och med rätt mängd fett i INRE lagret. Ytterringen till det yttre lagret sitter ju i navet, så fetta in innerringen med rullarna och trä på trumpeten tills det är i läge. Sen sätter du dit den ena muttern och drar den till du inte kan snurra på navet- och släpper ett kvarts varv. Nu sätter du dit den tjocka ringen (typ 4 mm) med klacken på insidan som ska ligga i spåret på trumpeten. Därefter drar du dit mutter nummer två och tokdrar den! Kolla så navet snurrar lätt, om inte ta bort yttre muttern och brickan och lossa inre muttern lite till. Och montera sen tillbaka brickan och yttre muttern. Jag har gjort så på ett antal valpar och det har funkat kanon. Sen monterar du dit medbringaren/frihjulsnav och smörjkoppen.
Denna metod kräver att du har en tunnväggig hylsa med 56 mm:s dimension, som du kan dra den yttre muttern med.
SKREV OBELIX
Denna metod kräver att du har en tunnväggig hylsa med 56 mm:s dimension, som du kan dra den yttre muttern med.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Framhjulslager valp?
Hylsa finns allt svarvat ner en 55mm så den passar
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Framhjulslager valp?
Okej Jag har alltid använt 56 mm, Men det är väl så att när man kommer upp i dessa dimensioner så spelar väl inte en mm hit eller dit nån roll! Jag tror mer på att köra "hylslöst" då man har som du skriver större möjligheter att justera lite vid behov! Kul att det funkar nu
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a