tgb skivor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
tgb skivor
Vad blir det för bred på TGB axlar när man sätter på skivor med däck ? vad får ni på era bilar? MVH NISSE
Re: tgb skivor
Beror på rätt mycket, min är typ 2020
Re: tgb skivor
Det måste ju helt bero på et-mått på fälgarna.
Axlarna har ju samma bredd oavsett typ av bromsar.
Axlarna har ju samma bredd oavsett typ av bromsar.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: tgb skivor
Han menar nog om spårvidden ändras för att få plats med bromsarna, typ distanser eller fälgar med annat ET.
Själv lyckades jag få till skivbromsar som även passade ihop med original TGB-fälgar. Då skar jag bort det "onödiga" på trumbromsarna och resten fick vara kvar som en distans mellan skiva och fälg. Då hade jag original axelbredd, liksom original spårvidd. (Typ 154 cm.)
Själv lyckades jag få till skivbromsar som även passade ihop med original TGB-fälgar. Då skar jag bort det "onödiga" på trumbromsarna och resten fick vara kvar som en distans mellan skiva och fälg. Då hade jag original axelbredd, liksom original spårvidd. (Typ 154 cm.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: tgb skivor
Så menar han nog.
Micke, vad var det för jätteskivor du använde då?
Micke, vad var det för jätteskivor du använde då?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: tgb skivor
Jag har konverterat 4 uppsättningar (8 axlar) hittills och de två senaste användes nissan navara D40 framskivor fram som minskats på diametern till Ø290 om jag minns rätt. Volvo 740 frambromsok används.
Bak tror jag det var Ford Focus bakskivor. Oken minns jag inte. TGB naven har anpassats på insidan så skivor bultas fast innanför navet.
En ring svetsas fast på navet som är precis så stor invändig att bultcirklarna till skivorna få plats. Den blir sedan anliggningsyta till skivorna. Har funkat väldigt bra faktiskt!
Tyvärr (som vanligt) är man för dålig på att fota grejerna.
Men för att svara på frågan så är spårvidden original.
Jag själv är på jakt efter egna portaler och då kommer jag göra likt Kalle har till sin Toyota här ovan, dvs svarva av naven och montera skivor över dom istället. Mer servicevänligt så. Sen får man anpassa ET i fälgarna.
Bak tror jag det var Ford Focus bakskivor. Oken minns jag inte. TGB naven har anpassats på insidan så skivor bultas fast innanför navet.
En ring svetsas fast på navet som är precis så stor invändig att bultcirklarna till skivorna få plats. Den blir sedan anliggningsyta till skivorna. Har funkat väldigt bra faktiskt!
Tyvärr (som vanligt) är man för dålig på att fota grejerna.
Men för att svara på frågan så är spårvidden original.
Jag själv är på jakt efter egna portaler och då kommer jag göra likt Kalle har till sin Toyota här ovan, dvs svarva av naven och montera skivor över dom istället. Mer servicevänligt så. Sen får man anpassa ET i fälgarna.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: tgb skivor
@ Hagberg
Hmm, efter mycket funderande, för det var en lagom nöt att knäcka.
Jag tror de flesta som lurat på detta har: svarvat av "strutarna", bytt bultdelning till 6-bult och sedan använt fälgar med mycket offset. En sak är i alla fall säker. Ingen av de lösningarna har haft kvar original spårvidd, eller kunnat köras med original TGB-fälgar/ TGB-offset (av naturliga skäl).
Jag backade lite i tänket och tillverkade hållare för mindre bromsok. Så, fram sitter dubbla Volvo V40-bakre bromsok och bak singel Volvo V40, bakre ok. De är små nog för att få plats innanför originalfälgen och eftersom det sitter dubbla fram, har jag tillräckligt med retardation för att göra SFRO nöjda. Trots 38,5-tumsdäck.
Skivorna jag använder runt om är Suzuki Samurai, eller om det var tidig Vitara. I vilket fall sitter de i en egen 5/5,5-bultdelning som inte har att göra med TGB-fälgens bultdelning.
Visade lite av det på reportaget av min Cj-5, samt ett tekniktips i "husorganet".
Men med maskinbearbetning, blev det inte särskilt billig. Fast de som har svarv- och stansmaskin (och kommer åt ritningen på själva ok-hållaren) kan det bli rätt så ekonomiskt.
Hmm, efter mycket funderande, för det var en lagom nöt att knäcka.
Jag tror de flesta som lurat på detta har: svarvat av "strutarna", bytt bultdelning till 6-bult och sedan använt fälgar med mycket offset. En sak är i alla fall säker. Ingen av de lösningarna har haft kvar original spårvidd, eller kunnat köras med original TGB-fälgar/ TGB-offset (av naturliga skäl).
Jag backade lite i tänket och tillverkade hållare för mindre bromsok. Så, fram sitter dubbla Volvo V40-bakre bromsok och bak singel Volvo V40, bakre ok. De är små nog för att få plats innanför originalfälgen och eftersom det sitter dubbla fram, har jag tillräckligt med retardation för att göra SFRO nöjda. Trots 38,5-tumsdäck.
Skivorna jag använder runt om är Suzuki Samurai, eller om det var tidig Vitara. I vilket fall sitter de i en egen 5/5,5-bultdelning som inte har att göra med TGB-fälgens bultdelning.
Visade lite av det på reportaget av min Cj-5, samt ett tekniktips i "husorganet".
Men med maskinbearbetning, blev det inte särskilt billig. Fast de som har svarv- och stansmaskin (och kommer åt ritningen på själva ok-hållaren) kan det bli rätt så ekonomiskt.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: tgb skivor
Tack för tipsen Micke!
Nu ska geniknölarna gnuggas.
Nu ska geniknölarna gnuggas.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: tgb skivor
det är att jag undrar är att jag vill bra ha jeepen max 194 bred eller smalare är släpet och så måste ha bra bromsar Med vänlig hälsning nisse
Re: tgb skivor
Hej
Min är ca 1.95 bred med 35/12.5/ R16.5 däck jag kör med hummer h1 fälgar.
Jag har svarvat ner naven och bytt bultdelning till 8-bult. Skivorna monteras över naven.
Min bil är reggbesiktad med det
Mvh Mini
Min är ca 1.95 bred med 35/12.5/ R16.5 däck jag kör med hummer h1 fälgar.
Jag har svarvat ner naven och bytt bultdelning till 8-bult. Skivorna monteras över naven.
Min bil är reggbesiktad med det
Mvh Mini
Re: tgb skivor
Hej har du bild på hur det ser ut MVH Nisse