Styrdämpare valp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Styrdämpare valp
Vad ska man använda sim styrdämpare på valp? Borde finnas ngn vanlig stötdämpare som passar
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Styrdämpare valp
En sån fråga kommer du att få en massa svar på, här är mitt svar:
Jag har stor erfarenhet av valp och kan dessa fordon rätt bra efter att ha kört dom och skruvat på dom i många år nu. Styrlänkaget består av tre stag, sex P-ändar och en hjälpstyrarm- förutom då själva snäckan. Vill du montera en styrdämpare för att "bara" bryta fingrarna när du kör på en sten med ena hjulet i skogen kan du montera en.
Men om skälet är för att komma ifrån det ökända Valp-wobblet så behövs inte nån styrdämpare för det är inte där problemet sitter. Byt king-pinlager om dom är dåliga, troligtvis är dom det då dom inte får tillräckligt med smörja och vatten ofta blir kvar i lagren så dom till slut rostar ihop. När du vet att du har antingen nya lager eller om dom gamla funkar fint så ska du chimsa in dom rätt enligt följade metod:
Ta bort hjulen, och P-ändarna på varje nav, vrid på naven fram och tillbaka och känn så att det går ryckfritt och lätt. (mest för att känna så inte Rzeppa-knutarna är slut) lossa på lagerhållarna och ta bort chims, skruva ihop och testa igen, går det lika lätt att vrida på naven? I så fall ska du ta bort mer chims. Så får du hålla på tills lagren ligger på så hårt att du med åtdragna lagerhållare ska kunna vrida navet med båda händerna och det ska gå tungt. Då är det rätt Skruva dit P-ändarna och hjulet så är det klart. Detta under förutsättning att du har friska P-ändar och en glappfri hjälpstyrarm. Dessa finns nya hos Altyco och säkert fler platser.
P.S. Stötdämpare har olika dämpning utåt och inåt, dessutom så är dom tillverkade för att arbeta stående, så dom funkar inte tyvärr.
Lycka till!
SKREV OBELIX
Jag har stor erfarenhet av valp och kan dessa fordon rätt bra efter att ha kört dom och skruvat på dom i många år nu. Styrlänkaget består av tre stag, sex P-ändar och en hjälpstyrarm- förutom då själva snäckan. Vill du montera en styrdämpare för att "bara" bryta fingrarna när du kör på en sten med ena hjulet i skogen kan du montera en.
Men om skälet är för att komma ifrån det ökända Valp-wobblet så behövs inte nån styrdämpare för det är inte där problemet sitter. Byt king-pinlager om dom är dåliga, troligtvis är dom det då dom inte får tillräckligt med smörja och vatten ofta blir kvar i lagren så dom till slut rostar ihop. När du vet att du har antingen nya lager eller om dom gamla funkar fint så ska du chimsa in dom rätt enligt följade metod:
Ta bort hjulen, och P-ändarna på varje nav, vrid på naven fram och tillbaka och känn så att det går ryckfritt och lätt. (mest för att känna så inte Rzeppa-knutarna är slut) lossa på lagerhållarna och ta bort chims, skruva ihop och testa igen, går det lika lätt att vrida på naven? I så fall ska du ta bort mer chims. Så får du hålla på tills lagren ligger på så hårt att du med åtdragna lagerhållare ska kunna vrida navet med båda händerna och det ska gå tungt. Då är det rätt Skruva dit P-ändarna och hjulet så är det klart. Detta under förutsättning att du har friska P-ändar och en glappfri hjälpstyrarm. Dessa finns nya hos Altyco och säkert fler platser.
P.S. Stötdämpare har olika dämpning utåt och inåt, dessutom så är dom tillverkade för att arbeta stående, så dom funkar inte tyvärr.
Lycka till!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Styrdämpare valp
Hmm ja de låter logiskt! Bilen ska få sej en total översyn i vinter, då ska jag riva axlarna och allt annat.
Jag har fästen till styrdämpare på min bil så de va därför jag undrade fast ingen dämpare.
Jag har fästen till styrdämpare på min bil så de va därför jag undrade fast ingen dämpare.
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Styrdämpare valp
Jag lyckades eliminera "vobblet/skakningarna på en valp med hjälp av en flang
ny styrdämpare,men precis som Obelix skriver så är ju egentligen inte felet
i den saknade styrdämparen utan i kingping lagren.
Man kan köpa styrdämpare för ca 300sek(modiferas lätt) hos nån jänkare-butik
om man inte vill köpa orginal volvo för ca 2000sek
ny styrdämpare,men precis som Obelix skriver så är ju egentligen inte felet
i den saknade styrdämparen utan i kingping lagren.
Man kan köpa styrdämpare för ca 300sek(modiferas lätt) hos nån jänkare-butik
om man inte vill köpa orginal volvo för ca 2000sek
Volvo Tgb 13
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Re: Styrdämpare valp
Låter som en bra ide med jänkdämparn! Modifierbara grejer till rätt pris är de bästa hehe, fast Framaxeln ska allt få sej en genomgång den oxå är säkert slut som allt annat
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Styrdämpare valp
Ska du beställa framhjulslager beställer du det från Hongkong, exakt samma lager som Swerull säljer- men till ett billigare pris. När jag skulle beställa lager till
Brand-Valpen kostade 4 st nya lager 2.800 x 4=11.200 Kr
Jag och några till gjorde ett gruppköp på lager från andra sidan jordklotet och då blev kostnaden
800 Kr för en sats till en framaxel, inklusive frakt. Lagren kostade 7 dollar styck där.
SKREV OBELIX
Brand-Valpen kostade 4 st nya lager 2.800 x 4=11.200 Kr
Jag och några till gjorde ett gruppköp på lager från andra sidan jordklotet och då blev kostnaden
800 Kr för en sats till en framaxel, inklusive frakt. Lagren kostade 7 dollar styck där.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Styrdämpare valp
Har du ngn ide om vad kingpin lagren kostar?
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Styrdämpare valp
Swerull ville ha runt 400 Kr styck, medans Altyco, Stockholm (08-7079045) skickade hem dom för under tusenlappen, så jag beställde därifrån. Hade dom hemma i brevlådan dagen efter.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Styrdämpare valp
Ja altyco har riktigt bra service och e trevlig å ha att göra me. Tack för hjälpen! Gott med erfarenhet så jag slipper uppfinna hjulet varje gång jag ska göra ngt!
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!