Drivaxel bak Volvo C202

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av Jocke_w » sön sep 07, 2014 18:27

Akut hjälp! Någon som vet hur man plockar ur drivaxel bak på en Volvo C202a?
Ska byta hjullager bak och allt borta, törs inte slå mera o försöka driva ur axeln. Oerhört tacksam för hjälp!!
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av OBELIX » sön sep 07, 2014 19:36

Det är samma förfarande som på en valp, Hm, Det hjälpte ju inte så mycket! Har du fått bort trumman? Om ja på den frågan så ska du ta bort dom 6 skruvarna och muttrarna som håller bromsskölden och nedre stötdämparfästet. Där sitter det en "fettfälla" så inte fettet kastas ut på bromstrumman, samt en grövre ring och schims (beroende på vilken sida) som också följer med bort.

Nu skruvar du tillbaka trumman och gängar på muttern 5-6 varv, sen rycker du trumman utåt och använder den som en slaghammare, ja du fattar hur jag menar- då kommer axeln ut.

Det gamla lagret skär du av med vinkelslipen och då ramlar det bort av sej själv, det nya knackar du dit med ett rör som har lite större innerdiameter än vad axeln har ytterdiameter, en rörbit på 25 cm som du knackar på funkar bra.

Altyco har packboxarna som också rekommenderas att bytas.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Re: Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av Jocke_w » sön sep 07, 2014 19:46

Underbart!! Tack för snabbt svar :-)
Jag har allt borta och gör precis som du säger, använder trumman som ryckhammare... Men de sitter som faaaaan!
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Re: Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av Jocke_w » sön sep 07, 2014 19:53

Hmm, nedre stötdämparfästet? Måste de bort?
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av OBELIX » mån sep 08, 2014 16:45

Det ska fan inte sitta fast, det är bara splinesen som är instuckna i diff-dreven där :? Ops, på valpen är nedre stötdämparfästet en grov plåt som sitter bultad i samma skruvar som sitter runt axeln och håller lagret på plats, det ramlar bort med automatik när man lossar skruvarna, dom skruvarna är fingängade med in-sex skruv och tunnväggiga muttrar..

Är det en annan konstruktion på C202 angående stötdämparfästet, om det är svetsat i axeln eller så- då ska du låta det sitta kvar.

Nu skiljer det ju lite på valpens och C202:s bakaxlar genom att den ena har diffbroms- men det ska inte göra att drivaxlarna ska sitta fast. Det enda jag kan tänka mej är att drivaxlarna har blivit vridna så dom inte lossar ur dreven. För diffen är inte svetsad på den? i så fall kan dom ju "råkat" svetsa fast axlarna när dom grosat med pinnen. I så fall har du bekymmer :cry:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Re: Drivaxel bak Volvo C202

Inlägg av Jocke_w » mån sep 08, 2014 19:19

De var lagerbanan som satt som faeeen!
Nu är allt borta iaf :jump:

Tack för hjälpen! :beer:
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

Skriv svar