om617 blir varm
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
om617 blir varm
Bytt termostat, vattenpump, kyl termokoppling och fläkt. när man kör går tempnålen upp till sista strecket innan röda fältet. jag har full värme i värmepaketet men det verkar som den nya termostaten inte öppnar. har provat att lufta på olika sett men har än så länge gått bet. någon som har något bra tips?
Re: om617 blir varm
Vet inget om den motorn men har du kollat efter bubblor och olja i vattnet så inte toppen har gått?
På min så bäckar kylaren igen efter en dag i surhålen det är inget sånt enkelt?
Annars kan du prova å köra utan termostat för att utesluta den.
På min så bäckar kylaren igen efter en dag i surhålen det är inget sånt enkelt?
Annars kan du prova å köra utan termostat för att utesluta den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: om617 blir varm
Testa koka termostaten och se om den öppnar.
Inte jätte bra att köra utan termostat, ska vara lite motstånd i vattnet.!
Inte jätte bra att köra utan termostat, ska vara lite motstånd i vattnet.!
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: om617 blir varm
Har kokat termostaten och den börjar öppna vid ca 79 grader och är fullt öppen vid 84. kan inte se att det finns någon olja eller annat i kylvattnet. inte heller vatten i oljan. och inget vatten försvinner. ir kameran mäter 89 grader på termostathuset precis under givarkroppen. det blir inget onormalt tryck i några kylarslangar heller. allt är uppmätt efter ca 30 min körning. är inte så där jättesugen på att riva isär hela motorn nu när den väl hamnat på plats. är det dumt att borra hål i termostatkanten för att få lite cirkulation utan att termostaten är öppen? den borde ju öppna ändå efter en stund. det känns som alternativen börjar tryta. kan det vara för stora toleranser mellan pumphjul och pumphus???
Re: om617 blir varm
Lite långsökt men det är inte givaren som de är fel på?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: om617 blir varm
har börjat fundera på om det är för stora toleranser mellan pumphjul å pumphus........ för de e dålig aktivitet i kylet........sedan e man tom på förslag. någon som vet vad toleransen bör vara där?
Re: om617 blir varm
Nu kanske man blir idiotförklarad......men bör inte tempgivaren sitta i toppen som på alla andra bilar? Det sitter ju en givare där också
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: om617 blir varm
har en om617 på pall i garaget... kan ta en titt på var givaren sitter på den.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: om617 blir varm
tempgivaren ska sitta i toppen enligt mercedes..... kylvattnet är 88 grader direkt efter körning. läste på något utländskt forum att dom borrar några hål i termostaten för att få lägre temperatur.......men vilka bekymmer får man i stället?
Re: om617 blir varm
Problemet åtgärdat pulling like a beast at 11psi
Re: om617 blir varm
Hur gjorde du? Borrade du hål i termostaten?
Re: om617 blir varm
Köpte en 71 graders termostat så nu ligger nålen i mitten igen kan kanske tänkas att jag får byta till vintern igen..........men de tar vi då avgas temperaturen ligger på ca 250-300 grader under färd i 100km ordentliga uppförsbackar i terrängen kan tvinga upp egt till 450 grader för en väldigt kort stund. tror gränsen för vad som är säkert går vid ca 600 grader. skruvade ut alda fullt ut men har ställt tillbaka den ca 3 varv då det inte påverkade prestandan.
Re: om617 blir varm
Vill nog erkänna att motorn nu går för kallt......svårt å komma upp i 80 grader.....så de e nog fan något med mätaren eller ev jordningen till mätaren. Dom här gammel dieslarna bör nog ligga på minst 85 grader för att komma till sin rätt. Kanske tom 90 grader.
Re: om617 blir varm
Jag har hört ett flertal rekommendera att man borrar ett 3 mm hål i termostaten när man har problem med att den inte vill öppna som den ska, då flödar det förbi lite vatten så det säkert kommer varmvatten fram till den men samtidigt inte så mycket att det påverkar kylningen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders