Val-Racing torsendiffrential - erfarenheter av?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Val-Racing torsendiffrential - erfarenheter av?
Som rubriken.
Funderar på en i baken på Ludmilla = Nivan.
Har googlat på den men blev inte så mycket klokare för det.
Funderar på en i baken på Ludmilla = Nivan.
Har googlat på den men blev inte så mycket klokare för det.
Senast redigerad av Wältmeister den fre jul 25, 2014 7:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
Hej! Jag säljer Diffarna till Lada niva med flera ifrån VAL-Racing. Dessa ska vara bra och slitstarka diffar och dom är billiga. Dock krävs det att man använder en riktigt bra olja i dom för att dom ska få lång livslängd Har Torsendiffar upplaggda på hemsidan. Hör av dig om jag kan hjälpa till
http://www.umeaoffroad.se/products/diff ... -till-06-/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
http://www.umeaoffroad.se/products/diff ... -till-06-/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
Hej! Jag säljer Diffarna till Lada niva med flera ifrån VAL-Racing. Dessa ska vara bra och slitstarka diffar och dom är billiga. Dock krävs det att man använder en riktigt bra olja i dom för att dom ska få lång livslängd Har Torsendiffar upplaggda på hemsidan. Hör av dig om jag kan hjälpa till
http://www.umeaoffroad.se/products/diff ... -till-06-/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
http://www.umeaoffroad.se/products/diff ... -till-06-/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
du kan verka lite tjatig mattias ...
...eller är det för att reklamen verkligen ska pentas in
bara retas lite förstår att det blev nå knas
...eller är det för att reklamen verkligen ska pentas in
bara retas lite förstår att det blev nå knas
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
Jag funderar inte på spärr eller torsendiff utan i stället på diffbroms, som är snällare mot axlarna - eller hur.
Tror min har 24 splines. Den är ju en Niva M. Alltså 2010 eller nyare.
Nivan lär ju ha klenare drivaxlar än t o m Roveraxlarna i Land Rover.
Stämmer det, eller en skröna?
Önskar synpunkter från dom som i praktiken provat rubricerade diffbroms och har erfarenhet av t ex ARB luftspärrar, torsendiffar samt Lock Right och motsvarande.
M a o - är Val-Racing Limited slip diffrentialbroms något att investera i?
Tror min har 24 splines. Den är ju en Niva M. Alltså 2010 eller nyare.
Nivan lär ju ha klenare drivaxlar än t o m Roveraxlarna i Land Rover.
Stämmer det, eller en skröna?
Önskar synpunkter från dom som i praktiken provat rubricerade diffbroms och har erfarenhet av t ex ARB luftspärrar, torsendiffar samt Lock Right och motsvarande.
M a o - är Val-Racing Limited slip diffrentialbroms något att investera i?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
torsen e väl det som är snällast av allt som finns i diff (förutom odiffat) torsen funkar precis som odiffat fram tills det slirar och då blir det som LSD, ifall ett hjul e i luften blir det även som odiffat
MÅNGA rekomenderar torsen/eaton truetrac (jag skulle vilja ha en till min jeep) kolla på youtube
MÅNGA rekomenderar torsen/eaton truetrac (jag skulle vilja ha en till min jeep) kolla på youtube
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
Enligt ett annat forum så avråder en kunnig och erfaren person från torsen.mantajohan skrev:torsen e väl det som är snällast av allt som finns i diff (förutom odiffat) torsen funkar precis som odiffat fram tills det slirar och då blir det som LSD, ifall ett hjul e i luften blir det även som odiffat
MÅNGA rekomenderar torsen/eaton truetrac (jag skulle vilja ha en till min jeep) kolla på youtube
Han har skjutit 3 drivaxlar och ger torsen skulden.
I o f s kan det väl bero på hur den är injusterad/förspänd.
Mer synpunkter på Val-Racing Limited slip diffrentialbroms v s torsen och andra "antisliranordningar", tack.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
En torsen kan aldrig ensam bära skulden till drivaxelbrott då den precis som nämnts innan är konstruerad som en öppen diff fast med den skillnaden att diffdreven är helixskurna. Finns två olika varianter med paralella drev eller dreven i kors men de ger samna resultat. Diffverkan är helt beroende av det fäste det spinade hjulet har. Det motståndet förs över till det icke spinnande hjulet med en faktor på över ett beroende på helixdrevens utformning. En sådan diff funkar nog i både lera och på sand men är helt oduglig vid tex rockcrawling eller om bilen skall ta sig över något den inte klara flexa helt över. Ett hjul i luften innebär ingen drift fast man kan lura detta genom att samtidigt bromsa.
Torsen måste vara den mest missförstådda och mest omskrivna diffen på nätet.
Torsen måste vara den mest missförstådda och mest omskrivna diffen på nätet.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
De bidde en Val-Racing Torsen i bakaxeln på min Niva M -11(som trots detta har 22 splines bakaxlar).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Val-Racing Limited slip diffrentialbroms - erfarenheter
återkom gärna med resultat när den e provad
letar mercedes w201 och w124 200 diesel