Land Rover Discovery

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Wältmeister » tis jun 10, 2014 10:58

Enligt vad jag läst/hört så ska man passa sig för Td5:an fram t o m -03.
Bl a problem med grenrör, kablage och oljepump(skruv lossar).
Disco 1:an populärare än 2:an i spenaten.
Av någon anledning. :roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Sdkfz251 » tis jun 10, 2014 17:18

Jarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav priset :poke:

Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Martin 67
Hemmastadd
Inlägg: 168
Blev medlem: fre jun 07, 2013 14:43
Ort: Orust

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Martin 67 » tis jun 10, 2014 18:04

Sdkfz251 skrev:
Jarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav priset :poke:

Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Är det svårt att regga om till lb :?:

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Sdkfz251 » tis jun 10, 2014 21:31

Nä det tror jag inte, ut med baksäte, i med galler och sedan in och typas om till Lb... Svårare är det nog inte tror jag... Men sedan får du lova på heder och samvete att inte köra med baksäte i :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av koppartaket » tis jun 10, 2014 21:44

Wältmeister skrev:Enligt vad jag läst/hört så ska man passa sig för Td5:an fram t o m -03.
Bl a problem med grenrör, kablage och oljepump(skruv lossar).
Disco 1:an populärare än 2:an i spenaten.
Av någon anledning. :roll:

Grenrören klarar sig i regel tills du kcr optimerar dom, Kablageget stämmer jag får plocka loss min styrbox en gång om året och blåsa rent med lite brääklean ca 15 minuters arbete.

Oljepumps skruven går oxå åtgärda, men lite mer arbete, har gjord detta på min.... ner med oljetråget byt en bult som håller drevet på oljepumpen å dit med skiten igen ca 6 timmars meck för en ovan :)

D1 innehåller som sagt mindre el och är billigare att köpa samt har låsbar mittdiff, därför är dom bättre som skogmaskiner, D2 av dom tidiga modellerna är det relativt enkelt att lösa mittdiffen på, man byter i stort sett ett lock på F-lådan :)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av koppartaket » tis jun 10, 2014 21:46

Martin 67 skrev:
Sdkfz251 skrev:
Jarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav priset :poke:

Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Är det svårt att regga om till lb :?:
om du tar en tripp till Lidköping så kan du titta å provköra min D2, å kan du låna med dig ett galler med fästen om du vill LB regga, i regel behöver du aldrig montera galler igen efteråt
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Jarskagarden » ons jun 11, 2014 7:30

Lite nya regler vid lastbilsregistrering, du måste ta bort bältena bak och svetsa igen skruvhålen. Det får inte gå att återmontera säten och bälten. Bland annat.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Martin 67
Hemmastadd
Inlägg: 168
Blev medlem: fre jun 07, 2013 14:43
Ort: Orust

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Martin 67 » ons jun 11, 2014 21:04

koppartaket Tackar så mycket för erbjudandet ska ha det i åtanke .
Tackar alla som kommer med inputs allt är välkommet.
Lär så länge man lever :mrgreen:
Bilen ska användas som fritids bil och DD.
På fritiden så får den dra min husvagn som jag bygger i denna stund. Är en liten på 2,44 X 1,65 blir bra för mig och Gizmo (hund) när jag fiskar eller bara njuter av naturen.
Så bilen blir mer som expiditions bil så jag klarar mig själv om olyckan är framme.
Så tack igene och kom gärna med mer råd.
Mvh Martin

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av MattisH » fre jun 13, 2014 0:02

Det pratas mycket om motorn i den här tråden, men utöver den. Var är det man ska kolla när man är spekulant på en Disco? Jag har en kompis som ev. ska sälja sin 300 tdi aut -97 eller -98. Han har kört lättare terrängkörning och den har varit ute på några expeditionsresor. Rost? Karossen ska ju inte rosta, men det kanske finns annat?
Den är utrustad med snorkel redan iaf :P

Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Wältmeister » fre jun 13, 2014 8:12

Nog viktigare med en V8 än med snorkel.
Speciellt om det är en Td5 och du inte är erfaren mekaniker.
Den gamla Oldsmobile F85 aluminiumV8:an lär vara skottsäker.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av senihol » fre jun 13, 2014 10:58

Och nu är det ingen TD5 MattisH funderar på utan en 300. Och SÅ stor skillnad på tillförlitligheten är det inte på gamla Rover V8, 200/300 TDI och TD5.

Saker att kolla:Först och främst http://slrk.egetforum.se/
Därefter rost. Innerskärmar, trösklar, golv i bagaget. Kolla även så all el funkar.
RR P38 4,6 -99

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av MattisH » fre jun 13, 2014 20:48

Någon V8 blir det absolut inte... Den är ju värsta kamelen till att vara törstig!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Sdkfz251 » tor jun 19, 2014 0:28

Kompisen hade en 3.5 L Alu "Åtta" i sin gamla CJ5 och jag vill minnas att han var helt nottig över att den inte skulle gå varm... vilket den hade en tendens till att göra. Själv har jag haft en drös RRC med original "treånhalva" och jag tycker det är en underbar liten maskin.

300 Tdi och aut ska tydligen vara "röv" för glödstiften ska inte vara samma som manuell och ska vara svåra att få tag på. Det kan man dock lätt kolla för då borde det finnas olika stift om man gör en koll på ex Craddock eller MM4x4
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tersan
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: tis nov 03, 2009 14:40
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av tersan » fre jun 20, 2014 17:26

MattisH skrev:Någon V8 blir det absolut inte... Den är ju värsta kamelen till att vara törstig!
Men oj så mycket trevligare... dieseln är väl inte direkt snål heller för övrigt, det är en stor och tung bil med usel aerodynamik som ska flyttas på.

Hur många mil kör du per år? Det krävs ju lite sträckor för att det rent ekonomiskt ska löna sig med en diesel. :wink:
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Land Rover Discovery

Inlägg av Sdkfz251 » sön jun 22, 2014 21:00

Jag körde min 200Tdi manuell låda på snitt 0.8l/mil... men jag kör som en gammal gubbe. Jag hade nog valt V8 i alla fall, jag är ingen Dieselmänniska.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar