Land Rover Discovery
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Land Rover Discovery
Enligt vad jag läst/hört så ska man passa sig för Td5:an fram t o m -03.
Bl a problem med grenrör, kablage och oljepump(skruv lossar).
Disco 1:an populärare än 2:an i spenaten.
Av någon anledning.
Bl a problem med grenrör, kablage och oljepump(skruv lossar).
Disco 1:an populärare än 2:an i spenaten.
Av någon anledning.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Land Rover Discovery
Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav prisetJarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Land Rover Discovery
Är det svårt att regga om till lbSdkfz251 skrev:Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav prisetJarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Re: Land Rover Discovery
Nä det tror jag inte, ut med baksäte, i med galler och sedan in och typas om till Lb... Svårare är det nog inte tror jag... Men sedan får du lova på heder och samvete att inte köra med baksäte i
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Land Rover Discovery
Wältmeister skrev:Enligt vad jag läst/hört så ska man passa sig för Td5:an fram t o m -03.
Bl a problem med grenrör, kablage och oljepump(skruv lossar).
Disco 1:an populärare än 2:an i spenaten.
Av någon anledning.
Grenrören klarar sig i regel tills du kcr optimerar dom, Kablageget stämmer jag får plocka loss min styrbox en gång om året och blåsa rent med lite brääklean ca 15 minuters arbete.
Oljepumps skruven går oxå åtgärda, men lite mer arbete, har gjord detta på min.... ner med oljetråget byt en bult som håller drevet på oljepumpen å dit med skiten igen ca 6 timmars meck för en ovan
D1 innehåller som sagt mindre el och är billigare att köpa samt har låsbar mittdiff, därför är dom bättre som skogmaskiner, D2 av dom tidiga modellerna är det relativt enkelt att lösa mittdiffen på, man byter i stort sett ett lock på F-lådan
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Land Rover Discovery
om du tar en tripp till Lidköping så kan du titta å provköra min D2, å kan du låna med dig ett galler med fästen om du vill LB regga, i regel behöver du aldrig montera galler igen efteråtMartin 67 skrev:Är det svårt att regga om till lbSdkfz251 skrev:Nu orkar jag inte kolla regnummer men bilen är en diesel och jag kan inte se röken av något galler, så troligen är den Pb-reggad med en skatt på runt 10.000:-/år, därav prisetJarskagarden skrev:Den ser väldigt fin ut, men den har varit till salu LÄNGE. Skäl nog att kolla den ordentligt.
Edit:
Kollade bilen, årsskatt runt 8500, Pb-reggad = pruta som fan!
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
- Kontakt:
Re: Land Rover Discovery
Lite nya regler vid lastbilsregistrering, du måste ta bort bältena bak och svetsa igen skruvhålen. Det får inte gå att återmontera säten och bälten. Bland annat.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Re: Land Rover Discovery
koppartaket Tackar så mycket för erbjudandet ska ha det i åtanke .
Tackar alla som kommer med inputs allt är välkommet.
Lär så länge man lever
Bilen ska användas som fritids bil och DD.
På fritiden så får den dra min husvagn som jag bygger i denna stund. Är en liten på 2,44 X 1,65 blir bra för mig och Gizmo (hund) när jag fiskar eller bara njuter av naturen.
Så bilen blir mer som expiditions bil så jag klarar mig själv om olyckan är framme.
Så tack igene och kom gärna med mer råd.
Mvh Martin
Tackar alla som kommer med inputs allt är välkommet.
Lär så länge man lever
Bilen ska användas som fritids bil och DD.
På fritiden så får den dra min husvagn som jag bygger i denna stund. Är en liten på 2,44 X 1,65 blir bra för mig och Gizmo (hund) när jag fiskar eller bara njuter av naturen.
Så bilen blir mer som expiditions bil så jag klarar mig själv om olyckan är framme.
Så tack igene och kom gärna med mer råd.
Mvh Martin
Re: Land Rover Discovery
Det pratas mycket om motorn i den här tråden, men utöver den. Var är det man ska kolla när man är spekulant på en Disco? Jag har en kompis som ev. ska sälja sin 300 tdi aut -97 eller -98. Han har kört lättare terrängkörning och den har varit ute på några expeditionsresor. Rost? Karossen ska ju inte rosta, men det kanske finns annat?
Den är utrustad med snorkel redan iaf
Den är utrustad med snorkel redan iaf
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Land Rover Discovery
Nog viktigare med en V8 än med snorkel.
Speciellt om det är en Td5 och du inte är erfaren mekaniker.
Den gamla Oldsmobile F85 aluminiumV8:an lär vara skottsäker.
Speciellt om det är en Td5 och du inte är erfaren mekaniker.
Den gamla Oldsmobile F85 aluminiumV8:an lär vara skottsäker.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Land Rover Discovery
Och nu är det ingen TD5 MattisH funderar på utan en 300. Och SÅ stor skillnad på tillförlitligheten är det inte på gamla Rover V8, 200/300 TDI och TD5.
Saker att kolla:Först och främst http://slrk.egetforum.se/
Därefter rost. Innerskärmar, trösklar, golv i bagaget. Kolla även så all el funkar.
Saker att kolla:Först och främst http://slrk.egetforum.se/
Därefter rost. Innerskärmar, trösklar, golv i bagaget. Kolla även så all el funkar.
RR P38 4,6 -99
Re: Land Rover Discovery
Någon V8 blir det absolut inte... Den är ju värsta kamelen till att vara törstig!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Land Rover Discovery
Kompisen hade en 3.5 L Alu "Åtta" i sin gamla CJ5 och jag vill minnas att han var helt nottig över att den inte skulle gå varm... vilket den hade en tendens till att göra. Själv har jag haft en drös RRC med original "treånhalva" och jag tycker det är en underbar liten maskin.
300 Tdi och aut ska tydligen vara "röv" för glödstiften ska inte vara samma som manuell och ska vara svåra att få tag på. Det kan man dock lätt kolla för då borde det finnas olika stift om man gör en koll på ex Craddock eller MM4x4
300 Tdi och aut ska tydligen vara "röv" för glödstiften ska inte vara samma som manuell och ska vara svåra att få tag på. Det kan man dock lätt kolla för då borde det finnas olika stift om man gör en koll på ex Craddock eller MM4x4
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Land Rover Discovery
Men oj så mycket trevligare... dieseln är väl inte direkt snål heller för övrigt, det är en stor och tung bil med usel aerodynamik som ska flyttas på.MattisH skrev:Någon V8 blir det absolut inte... Den är ju värsta kamelen till att vara törstig!
Hur många mil kör du per år? Det krävs ju lite sträckor för att det rent ekonomiskt ska löna sig med en diesel.
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05
Polaris Sportsman -05
Re: Land Rover Discovery
Jag körde min 200Tdi manuell låda på snitt 0.8l/mil... men jag kör som en gammal gubbe. Jag hade nog valt V8 i alla fall, jag är ingen Dieselmänniska.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.