Köpråd defender
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön maj 24, 2009 18:06
- Ort: Stockholm
Köpråd defender
Har letat länge efter en vettig defender men inte hittat någon i sverige. Börjat snegla på att importera en från england men har lite ont om tid för ett sådant projekt. Då dök denna upp, men är det en bra kärra? Har för mej att det inte är land rovers egen motor i dessa. Nån som har synpunkter på priset? Komfortnivån syns ju tydligt...
http://www.blocket.se/skaraborg/Land_Ro ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/skaraborg/Land_Ro ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd defender
Vad ska du ha den till/för något?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön maj 24, 2009 18:06
- Ort: Stockholm
Re: Köpråd defender
Skogs/arbets/andra/rolig/extrabil... Kör en bra skåpbil till vardgas o känner att jag behöver nånting med lite charm och rolighetsfaktor.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Köpråd defender
har du funderat på cherokee xj årsmodell 91+ dom e kul, mysiga och tystare
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Köpråd defender
Det blir en bra bil, dom är typ gjorda för det du listade upp. Dom är balla redan original! Reservdelar finns i England billigt.Drullbulle skrev:Skogs/arbets/andra/rolig/extrabil... Kör en bra skåpbil till vardgas o känner att jag behöver nånting med lite charm och rolighetsfaktor.
Går ej att jämföra med Cherokee XJ
TGB 13
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön maj 24, 2009 18:06
- Ort: Stockholm
Re: Köpråd defender
Haha, ja jag har funderat på xj. Haft ett par tidigare, även comanche. De
är mysiga men vill ha diesel och gillar det avskalade enkla i en defender, speciellt en från armén. Ingen AC eller elhissar som bråkar. Sen har land rover kanske lite annat som bråkar istället... Men jag håller med Macke, de ser balla ut och fåfäng är man ju.
Ska åka o kolla på skönheten på fredag, nån som har synpunkter på priset? Jag har inte sett nån liknande i sverige. De är billigare i england men kostar väl en del att registrera osv.
är mysiga men vill ha diesel och gillar det avskalade enkla i en defender, speciellt en från armén. Ingen AC eller elhissar som bråkar. Sen har land rover kanske lite annat som bråkar istället... Men jag håller med Macke, de ser balla ut och fåfäng är man ju.
Ska åka o kolla på skönheten på fredag, nån som har synpunkter på priset? Jag har inte sett nån liknande i sverige. De är billigare i england men kostar väl en del att registrera osv.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd defender
Hej igen Drullbulle. Klart du ska ha en Land Rover och ingen "ickebil".
Av bilden att döma så är bilen du är intresserad av ingen Defender utan en NINETY.
Delade skjutrutorna är ersatta av hissbara rutor samt försänkta dörrhandtagen eratta med "utanpåliggande"(som lätt blir försänkta i skogen - i alla fall på mina Deffar).
Skivbromsar runt om samt servostyrning och mindre ratt hör till Defender.
Fr o m 1986 2.5 lit turbodiesel på 85hk/4.000rpm samt 203Nm/1.800rpm.
Men man ska aldrig säga aldrig beträffande Land Rover.
Dom verkar ta vad som finns på hyllan närmast monteringsbandet.
Just den karossen, på bilden, är nog den charmigaste av alla.
Men samtidigt den mest okomfortabla med avseende buller och termiskt klimat.
Olidligt kall på vintern och ännu olidligare varm på sommaren.
Till karossens fördel hör att, till skillnad från PU, så har stolarna bättre skjutmån.
Är du över 180 cm och väger över 95 kg så uppskattar du att komma längre från ratten.
Jag förstår att det för dig är både en charm- och budgetfråga.
Om inte det senare hade betydelse så skulle jag rekommendera en PUMA.
Den har den 6-växlade lådan med lägre 1:a och en 6:a som är högre än STORMEN:s 5:a.
Helt annan värme och ventilation.
Klart bättre akustiskt och termiskt klimat, om man inte, som jag, väljer en modernare variant på samma tema som bilen du är intresserad av. För då är man tillbaka på 60-talsnivån.
Men vad du än gör - provkör noggrant före köp.
Endera faller man pladask eller så undrar man vad dom håller på med i Solihull.
Karossen rostar inte - men det gör ramen.
Karossen är tillverkad av en lättmetallegering, Birmabrigt, som påminner om aluminium.
Den formar sig villigt efter naturens fasta föremål i skogen.
Akilleshälen vid skogskörning är parallellstaget. Första stället du bör skydda.
Lägsta punkten, förutom "klumparna" är ljuddämparens främre gavel. Ersätts lämpligen med en passbit = 3" rakt rör. På köpet får du ett avundsvärt ljud när du växlar. Låter då som när långtradare växlar och skänker oss det underbara ljudet från turbon. (jag höll på att få örsprång första tiden när jag njöt av turbosången).
Deffefrälst - jag. Nää, bara opartisk(efter andra Deffen och 3 "ickebilar" = jip )
Av bilden att döma så är bilen du är intresserad av ingen Defender utan en NINETY.
Delade skjutrutorna är ersatta av hissbara rutor samt försänkta dörrhandtagen eratta med "utanpåliggande"(som lätt blir försänkta i skogen - i alla fall på mina Deffar).
Skivbromsar runt om samt servostyrning och mindre ratt hör till Defender.
Fr o m 1986 2.5 lit turbodiesel på 85hk/4.000rpm samt 203Nm/1.800rpm.
Men man ska aldrig säga aldrig beträffande Land Rover.
Dom verkar ta vad som finns på hyllan närmast monteringsbandet.
Just den karossen, på bilden, är nog den charmigaste av alla.
Men samtidigt den mest okomfortabla med avseende buller och termiskt klimat.
Olidligt kall på vintern och ännu olidligare varm på sommaren.
Till karossens fördel hör att, till skillnad från PU, så har stolarna bättre skjutmån.
Är du över 180 cm och väger över 95 kg så uppskattar du att komma längre från ratten.
Jag förstår att det för dig är både en charm- och budgetfråga.
Om inte det senare hade betydelse så skulle jag rekommendera en PUMA.
Den har den 6-växlade lådan med lägre 1:a och en 6:a som är högre än STORMEN:s 5:a.
Helt annan värme och ventilation.
Klart bättre akustiskt och termiskt klimat, om man inte, som jag, väljer en modernare variant på samma tema som bilen du är intresserad av. För då är man tillbaka på 60-talsnivån.
Men vad du än gör - provkör noggrant före köp.
Endera faller man pladask eller så undrar man vad dom håller på med i Solihull.
Karossen rostar inte - men det gör ramen.
Karossen är tillverkad av en lättmetallegering, Birmabrigt, som påminner om aluminium.
Den formar sig villigt efter naturens fasta föremål i skogen.
Akilleshälen vid skogskörning är parallellstaget. Första stället du bör skydda.
Lägsta punkten, förutom "klumparna" är ljuddämparens främre gavel. Ersätts lämpligen med en passbit = 3" rakt rör. På köpet får du ett avundsvärt ljud när du växlar. Låter då som när långtradare växlar och skänker oss det underbara ljudet från turbon. (jag höll på att få örsprång första tiden när jag njöt av turbosången).
Deffefrälst - jag. Nää, bara opartisk(efter andra Deffen och 3 "ickebilar" = jip )
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 479
- Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
- Ort: Göteborg
Re: Köpråd defender
fick berättad för mig att just 2,5l 85hk motorn med turbo ska vara ganska opålitilig (mycket slitna vid få mil) då det är/var den standard 2,5l monterad med en turbo utan förstärkningar
inget jag har erfarenhet av men kan vara värd att kolla upp
kolla på lro.com finns mycket info.
annars kan jag bara rekommendera riktigt bra bilar
inget jag har erfarenhet av men kan vara värd att kolla upp
kolla på lro.com finns mycket info.
annars kan jag bara rekommendera riktigt bra bilar
A Quick fix=a fix=>keep on driving
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd defender
Vet ju inte säkert, men jag har hört/läst att tdi 200 och 300 ska vara okomplicerade och driftsäkra eftersom de inte är så "elektrifierade".
Td5an, Stormen däremot, som kom 1998 lär däremot ha en del problem fram till 2003/2004. Elproblem och problem med att drevet på oljepumpen kan lossna och åstadkomma totalras på motorn.
Td4:an, Puman, en common rail-maskin, som kom 2007 i Defendern, lär däremot inte ha några större problem. EGR-ventilen har jag läst kan strula. Puman är ju en beprövad Fordmotor som bl a återfinns i Transiten och i Londondroskan.
Men vackraste sången har Td5:an när den får varva ut - tycker jag.
Td5an, Stormen däremot, som kom 1998 lär däremot ha en del problem fram till 2003/2004. Elproblem och problem med att drevet på oljepumpen kan lossna och åstadkomma totalras på motorn.
Td4:an, Puman, en common rail-maskin, som kom 2007 i Defendern, lär däremot inte ha några större problem. EGR-ventilen har jag läst kan strula. Puman är ju en beprövad Fordmotor som bl a återfinns i Transiten och i Londondroskan.
Men vackraste sången har Td5:an när den får varva ut - tycker jag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön maj 24, 2009 18:06
- Ort: Stockholm
Re: Köpråd defender
Tack så hemskt mycket för era åsikter och utdelning av kunskap! Nu har jag lite mer att gå på.
Ringde och kollade, tydligen ingen turbo på denna motor. Säljaren betonade frånvaron av acceleration
Den har gått i afrika tidigare och flyttat via england till sverige som flyttgods. Inget rostskydd alls vad jag kan döma av bilderna han skickade... Ramen är brun men ser inte ut att finnas någon gravrost än. En helg med stålborste och spraykanna borde ordna det.
Sen läste jag på engelska hemsidor som säljer militärfordon och det verkar inte helt ovanligt att dessa ninetys, tack Wältmeister, har fått motortransplantation och då har de även bytt vägmätare. Så bilen kan ha rullat längre kanske...
Nåja, en defender ska det bli! Om det blir denna visar sej snart.
Ringde och kollade, tydligen ingen turbo på denna motor. Säljaren betonade frånvaron av acceleration
Den har gått i afrika tidigare och flyttat via england till sverige som flyttgods. Inget rostskydd alls vad jag kan döma av bilderna han skickade... Ramen är brun men ser inte ut att finnas någon gravrost än. En helg med stålborste och spraykanna borde ordna det.
Sen läste jag på engelska hemsidor som säljer militärfordon och det verkar inte helt ovanligt att dessa ninetys, tack Wältmeister, har fått motortransplantation och då har de även bytt vägmätare. Så bilen kan ha rullat längre kanske...
Nåja, en defender ska det bli! Om det blir denna visar sej snart.
Re: Köpråd defender
så klart du ska ha en defender
jag tycker alla ska äga minst en i sitt liv
jag tycker alla ska äga minst en i sitt liv
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Köpråd defender
kolla här
http://slrk.egetforum.se/defender-90-t17032.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://slrk.egetforum.se/defender-90-t17032.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Flest bilar när man dör vinner
0708-640380
0708-640380