Niva -13

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: Niva -13

Inlägg av Nivanörden » fre dec 27, 2013 23:42

Virre21213 skrev:Har försökt i tre veckor att bli medlem på det forumet utan att lyckas.....
Testat två mail adresser och två nick name samt skickat ett mail till vad jag tror är en admin utan resultat.
Gett upp det tyvärr men är inne och läser bl.a. dina trådar där och lärt mig massor!!
Konstigt.. Jag ska se vad jag kan göra! :!:
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Niva -13

Inlägg av Virre21213 » lör dec 28, 2013 14:42

Nivanörden skrev:
Virre21213 skrev:Har försökt i tre veckor att bli medlem på det forumet utan att lyckas.....
Testat två mail adresser och två nick name samt skickat ett mail till vad jag tror är en admin utan resultat.
Gett upp det tyvärr men är inne och läser bl.a. dina trådar där och lärt mig massor!!
Konstigt.. Jag ska se vad jag kan göra! :!:
Tackar;-). Fick ett PM tidigare så vad du nu gjorde verkar gett resultat.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Niva -13

Inlägg av Virre21213 » lör dec 28, 2013 14:46

Förresten Nivanörden, har du någon åsikt ang höjningsatsen på sidan 1??
Vore fint med lite tankar om den, annars får jag väl montera och se själv men dumt att uppfinna hjulet igen liksom.....
Hur stora däck är realistiskt att använda sen utan att det skrapar i, har hört 29" men delar du den åsikten?

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Niva -13

Inlägg av niva_mats » lör dec 28, 2013 22:56

Jag tycker att du skall peta dit höjningssatsen du har fått med.
Den är anpassad till bilen och bör fungera perfekt.

Jag åkte på 235x75x15 på tiden jag hade niva då hade jag dit opelfjädrar fram och nått annat bak.
Det funkade bra efter att jag masserat karossen en del.
Det enda som inte gick sönder eller blev buligt nåja.. det var fler grejer som klarade sig var fördelningslådan. Solhjulen i bakaxeln knäckte jag skitlätt, och inte för att tala drivaxlar fram. Det tog i fältmässiga förhållanden 1 timme att byta drivaxeln. i verkstan ca 45 minuter. Beroende på att jag var tvungen att säkra bilen i något så jag kunde släppa undre bärarmen på ett säkert sätt.

Men kläm dit höjningsatsen. gör ett par skivor och ställ bärarmen på pallbockar så ser du om däcken kommer att fungera.
Förresten. välg inte för grova däck då bra fäste är det som dödar drivaxlarna...


En sak till. Det är en skitkul bil att åka i skogen med och den funkar rikigt bra på vägen oxå.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Niva -13

Inlägg av Virre21213 » lör dec 28, 2013 23:03

Men vad jobbigt det blev nurå..... Fick i en annan tråd rådet att låta bli fjädrarna och dämparna och istället bara montera gummidistanserna till fjädrarna samt ev en hoodoo.
Detta pga att bilen blir alldeles för stötig och tappar terräng egenskaper.
En del av mig tycker som du att den borde fungera fint då den faktiskt är gjord för bilen, samtidigt vill jag inte chansa. Så hiskeligt roligt är det inte att montera/demontera så att jag bara gör det för skojs skull liksom.....

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Niva -13

Inlägg av niva_mats » sön dec 29, 2013 0:44

Faktum är att man inte vet förrens man testat.
Min åsikt är att det inte gör speciellt mycket att bilen blir hårdare i framaxeln utan istället får det mesta flexet i bakändan. då får man ändå vettiga terrängegenskaper. och slipper trycka framdäcken i hjulhusen.
Men det är som sagt min åsikt.

Dessutom så är det juh en ny bil, inga fastrostade skruvar eller muttrar vilket gör mekandet enormt lätt.
Ett viktigt tips när det gäller alla ryska fordon. Gå över alla skruvförband och provdra dom. ryssarna är notoriskt dåliga på att dra till.
Fördelningslådans skruvförband till karossen är en sådan punkt som belastas mycket och gärna släpper.
sitter den det minsta löst eller snett så får du vibrationer i golvet som ganska snart knäcker fästet.
Det är lätt att linjera upp grejerna om det händer. Lossa fördelningslådan så att den precis kan röra sig, lägg fördelningslådan i neutral och lägg i treans växel och starta motorn när vibrationerna är bort så drar du till muttrarna och stänger av motorn och efterdra förbandet.
låsvätska i alla förband är en bra säkerhet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Niva -13

Inlägg av Virre21213 » lör jan 04, 2014 12:50

Bilen är nu höjd 1" med gummi mellanlägg, dom fjädrarna och dämparna i satsen var alldeles för hårda!

Ska bygga en ny kofångare bak som också ska fungera som hållare för bensin dunk och reserv hjul, två grindar ska monteras på en 120x60x5 profil och deb lösningen är klar men hur tycker ni jag ska fästa den mot bilen.
Bilen har dragkrok och som ni ser på bilden går röret från karossen rakt genom dragbalken.
Bild
Min plan är att kapa röret 5mm på vänster sidan om dragbalken och på 120x60 balken svetsa fast 34mm grovväggat rör som sen träs in i röret genom dragbalken.
För att hindra att röret skjuts ut igen borras ett 10mm hål på höger sida om dragbalken och en grov skruv med nylock träs genom.

Kommer detta funka och kommer det hålla samt vad tycker bilprovningen om det?

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva -13

Inlägg av Wältmeister » tor jul 24, 2014 16:33

niva_mats skrev: Solhjulen i bakaxeln knäckte jag skitlätt.
Hände även mig/min Niva M -11.
Ingen på Lada-forumet kände till detta problem.
Ursäkta lite sent inlägg i tråden. :rodnar:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar