höjning niva

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

iijolainen
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32

höjning niva

Inlägg av iijolainen » lör apr 27, 2013 0:59

såg på forumet att de fanns en lista med vad för stötdämpare från biltema som passar på suzuki, finns de någon lista till lada niva också? är det någon som har testat att köra med Mercedes fjädrar på nivorna? mvh

fax110
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör nov 14, 2009 15:07

Re: höjning niva

Inlägg av fax110 » lör apr 27, 2013 10:28

Hoodoo höjning är väl nästan max man kan göra på en niva som är ogrinal i övrigt så att byta fjädrar/dämpare vore nog inte så jätte smart (fram i alla fall där det är individuell fjädring)

bak kan man säkert höja lite mer men då skulle det se jävligt ful ut ;)

iijolainen
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32

Re: höjning niva

Inlägg av iijolainen » fre maj 03, 2013 10:28

jaha så hoodo är de enda som gäller på en niva?

fax110
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör nov 14, 2009 15:07

Re: höjning niva

Inlägg av fax110 » fre maj 03, 2013 14:08

Det är det enda som gäller utan att ta till med "extrema" metoder, med hoodoo höjning fram så har man så gott som max vinkel på drivaxlarna enligt mig så den enda lösningen på att höja mer är att flytta ner hela framvagnen,bakvagnen och eventuellt fördelningslådan,

annars så finns det en kille i frankrike som har stoppat dit framaxel,bakavel,fördelningslåda och servo från en jeep cherokee det blev ganska bra :)

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: höjning niva

Inlägg av AlterEgo » lör maj 04, 2013 6:59

Har hört om någon som satt dit mercafjädrar, men dom var milt uttryckt "i hårdaste laget". Hoodoo är billigt och bra. Bakstötdämpare från någon Nissanpickup (tror det var bakdämpare från King Cab D21) ger lite mer flex bak.

En lite lagom höjd Niva är en riltigt rolig skogsbil även om man inte tar dom värsta surhålen och stenrösena. Jag har haft en och att sälja den var nog den bilaffär jag ångrar mest.

Vill du ha dit ännu större hjul än vad som får plats med hoodoo blir det till att kapa i skärmarna. Men större hjul kräver nästan stenkryparlåda om den inte skall gå för fort. En Torsendiff bak gör inte ont heller, men smakar det så kostar det. Sen håller inte drivaxlar och sådant för hur mycket som helst, men håller man sig till Hoodoo och lite större hjul så funkar det.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: höjning niva

Inlägg av Nivanörden » ons maj 15, 2013 11:41

Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.

Min personliga åsikt, efter att i princip ha doktorerat i höjning av Nivaframvagn, är att det bästa sättet för att höja mer på ett sätt som fungerar är att sätta dit en stel framaxel. Jeep Cherokee har diffklumpen på rätt sida om jag inte minns fel.

Man kan också höja genom att flytta ner hela framvagnen, men det kräver att man sågar av ramtassarna fram och bygger egna.

Här finns både bra och dåliga varianter:

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/Galler ... index.html

Jag har höjt ca 3" med Hoodoo och har 31", men det kräver mycket sågande för o funka. :lol:
Min ser ut såhär:
http://offroadershaggum.com/wp-content/ ... G_0789.jpg

Bilden blir as-stor om jag länkar in den här... :rodnar:

Kör hårt! :tumbup:
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

fax110
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör nov 14, 2009 15:07

Re: höjning niva

Inlägg av fax110 » ons maj 15, 2013 12:13

Nivanörden skrev:Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.

Min personliga åsikt, efter att i princip ha doktorerat i höjning av Nivaframvagn, är att det bästa sättet för att höja mer på ett sätt som fungerar är att sätta dit en stel framaxel. Jeep Cherokee har diffklumpen på rätt sida om jag inte minns fel.

Kör hårt! :tumbup:
Här hittade jag nu när du sa det ;) detta är kanske nåt man skulle gjort jag har ju en jeep cherokee ståendes, visserligen trasig fördelningslåda men dom är billiga.
http://translate.google.se/translate?hl ... 6bih%3D643" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: höjning niva

Inlägg av Wältmeister » lör nov 30, 2013 0:10

Nivanörden skrev:Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.

Jag har höjt ca 3" med Hoodoo och har 31", men det kräver mycket sågande för o funka. :lol:
Om man endast väljer Hoodoo 2" utan att modda skärmar/hjulhus mer än marginellt, vilken dimension på däck är då den "högsta" som får plats och går att köra med i skogen vid max flex och max styrutslag.
Vilken fälg rekommenderas?
15" eller 16"?
Inpressningsdjup?
Samuraifälgar?
Dodge B250 -87/-88?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: höjning niva

Inlägg av Nivanörden » mån dec 02, 2013 19:56

Wältmeister skrev: Om man endast väljer Hoodoo 2" utan att modda skärmar/hjulhus mer än marginellt, vilken dimension på däck är då den "högsta" som får plats och går att köra med i skogen vid max flex och max styrutslag.
Vilken fälg rekommenderas?
15" eller 16"?
Inpressningsdjup?
Samuraifälgar?
Dodge B250 -87/-88?
Många kör med 205/80-16 på originalfälg och det verkar funka bra. Man får trimma liiite i framkant på framskärmen bara.

Jag har kört 215/75-15 på Vitarafälgar och HooDoo-höjt och det funkade fint utan något kapande.

Dessa vet jag om, men det finns andra som provat andra kombinationer och får det att funka bra också.

MVH/
Håkan :D
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: höjning niva

Inlägg av Wältmeister » tor jul 24, 2014 17:18

215/80-15" Cooper Discoverer A/T på Niva original "JET" LM-fälg funkar inte för mig med Niva´s egna höjningsfjädrar som höjer drygt 2". :o
Bakdäcken "bottnar" i hjulhuskanten och kan inte rotera vid max inflex. :shock:
Trots "Baxter-råd" att denna kombination skulle fungera. :?
Har inte bytt till längre stötdämpare bak(på inrådan).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar