gd300 ->gd300T

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » sön jan 08, 2012 10:16

Vad behöver man förutom turbo olje filter med oljeledning till turbon. Hur gör man för att bygga om en 300d till 300 turbo diesel Har en turbo plus oljefilter från en 300 turbo. Hur gör man med oljereturen från turbon behövs det extra bränsle mm.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av carfrigge » sön jan 08, 2012 10:54

Oljefilterhuset behöver du inte byta, jag tog oljetrycket från oljetryckskontakten via ett t-kors.
Oljereturen löser du genom att borra på sidan av oljetråget.
Insuget behöver du byta eller modifiera det du har.

Bränslemängden är justerbar även om det är jäkligt trångt... Passa på att byta spårsruvarna till sexkant som locket på pumpen sitter med.(när du har oljefilterhuset borta) Betydligt enklare för åtkomsten.
Själva justeringen kan du hitta lite info om här: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... om617.html

Downpipen fixar du lätt själv då det är gott om plats.

Satsa på presskopplingar och stålomspunnen slang till oljetrycket, det gjorde inte jag först... :rodnar:


Lite bilder finns i min tråd: http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... lit=aguave



Sen orkar den lugnt med 33"MT däck 8)


Lycka till !
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » sön jan 08, 2012 21:39

vad säger dom på besiktningen när man helt plötsligt har en turbo

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av G-wagen » sön jan 08, 2012 21:52

Gik hade trevliga bilder på sina satser tidigare i deras tryckta kataloger, nu var det närmaste jag kom det här:

http://www.gikturbo.se/performance/konv ... 4-86-.html

Kollar man merca själva så är det väl knappt en skruv som e den samma mellan d och td medan Gik har konverterat mängder med "gott resultat".

Betr. besiktning är det nog många som chansar och bara kör men jag tror det går att reg. besiktiga bilen med turbo. Lättare med diesel än bensin vad jag förstått :beer:

Kör själv en om603 konverterad av stt någon gång och det funkar kanon. Lycka till!

Hoppas det blir en merca-tråd :jump:

Mikael

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » sön jan 08, 2012 22:38

Skall man ha en ställbar Wastegate och i så fall vilket tryck skall man max ha så prylarna håller. Vad får man reda på med en avgastemp mätare. försöker att få reda på lite innan man börjar väntar på lite trevligare utomhus temp då bilen inte går in i garaget ens med orginal däck vad kan mer va bra att veta om motors värden.
Såg på turbo diesel motorn att den hade en slang från insugnings röret till en klocka som satt på stoppens plats och stoppen satt på sidan mellan pumpen och oljefiltret kan man bygga om pumpen som sitter tror det är en M-pump medans turbon har MW-pump
Hur går det med avgasvärdena om man bara skruvar upp pumpen och hur vet man när man är rätt

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » mån jan 09, 2012 21:01

avgaslimpan insugningsröret och turbo skall passa rätt på tror att det är på 83-85 års 300d dom som har stjärnkolvsmotor med extra oljekylning av kolvar, möjligt att dom passar på dom andra men stjärnkolvmotor skall vara samma som turbo motorn. Hur är det med dieselmotor och för snål blandning(för högt laddtryck för lite diesel.på bensinmotorer är ju risk för brända kolvar).Men hur blir det tappar den bara effekt eller händer det värre saker.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av carfrigge » tis jan 10, 2012 22:15

Gör så här:

Montera dit allt som behövs för konverteringen inkl. en mätare för laddtryck samt EGT
Därefter provkör du ett referensvarv och läser av laddtryck samt temp.
Justera sedan bränslemängd/tomgång tills du har ca. 1,0 bar som högst (fullgasacc. på 3:ans växel tex.)

Sedan kan du köra många trygga mil och håll ett öga på tempmätaren vid tung last eller tunga släp.


Jag har aldrig kommit över 500 grader på min EGT (tempsensorn sitter på downpipen efter turbon)


Ut & mecka nu :poke:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » tis jan 10, 2012 22:57

Bra nu skall jag bara fixa mätare lämpliga rör till avgas system. jag vet inte vad ni har för väder hos er men här i Härryda står man inte ute och mekar får invänta lite bättre väder. Undrar om man behöver en oljekylare.

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » lör jan 14, 2012 12:13

Skulle vilja se någon bild på var oljereturen går in i oljetråget. Jag skall göra klart så mycket som möjligt innan jag sätter in turbon. Bilen måste fungera är lite tveksam på dom andra bilarna. Skall försöka ta lite bilder när jag sätter igång.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av carfrigge » lör jan 14, 2012 20:30

barett skrev:Skulle vilja se någon bild på var oljereturen går in i oljetråget. Jag skall göra klart så mycket som möjligt innan jag sätter in turbon. Bilen måste fungera är lite tveksam på dom andra bilarna. Skall försöka ta lite bilder när jag sätter igång.

Jag har tyvärr ingen bild men tänk på att returoljan inte får ha ngt. "motstånd". Se alltså till att du borrar hålet Över oljenivån i tråget. Med marginal ifall bilen lutar vid en trevlig offroadutflykt tex. :D

Skruva dit turbon först så får du nog en bättre "bild" av hur jag menar. Förhoppningvis :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av barett » sön jan 22, 2012 20:55

Om man kan bevisa att någon bil med samma utförande på bromsar har högre effekt. Så det borde väl inte vara något problem med en turbo i en 300d för det är väl samma bromsar på 280 ge som dom andra.Då är det väl bara att fråga på besiktningen?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: gd300 ->gd300T

Inlägg av carfrigge » sön jan 22, 2012 21:36

Skulle tro att det är 50/50 med alla som eftermont. turbo vad det gäller reg. besiktning.
Så om jag vore som du skulle jag göra ett vanligt besök den dagen det är dags för årligt besök hos SBP eller motsvarande.

Har svårt att tro dom ens skulle lägga märke till din installation öht. (se bara till så k-värdet ligger inom ramarna)

Men gäller dina funderingar total laglighet bör du givetvis löpa linan ut med en reg.bes.

Vad jag vet är det som du nämner lika bromsar på 280GE som är den 460 med högst effekt.

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Skriv svar