gd300 ->gd300T
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
gd300 ->gd300T
Vad behöver man förutom turbo olje filter med oljeledning till turbon. Hur gör man för att bygga om en 300d till 300 turbo diesel Har en turbo plus oljefilter från en 300 turbo. Hur gör man med oljereturen från turbon behövs det extra bränsle mm.
Re: gd300 ->gd300T
Oljefilterhuset behöver du inte byta, jag tog oljetrycket från oljetryckskontakten via ett t-kors.
Oljereturen löser du genom att borra på sidan av oljetråget.
Insuget behöver du byta eller modifiera det du har.
Bränslemängden är justerbar även om det är jäkligt trångt... Passa på att byta spårsruvarna till sexkant som locket på pumpen sitter med.(när du har oljefilterhuset borta) Betydligt enklare för åtkomsten.
Själva justeringen kan du hitta lite info om här: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... om617.html
Downpipen fixar du lätt själv då det är gott om plats.
Satsa på presskopplingar och stålomspunnen slang till oljetrycket, det gjorde inte jag först...
Lite bilder finns i min tråd: http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... lit=aguave
Sen orkar den lugnt med 33"MT däck
Lycka till !
Oljereturen löser du genom att borra på sidan av oljetråget.
Insuget behöver du byta eller modifiera det du har.
Bränslemängden är justerbar även om det är jäkligt trångt... Passa på att byta spårsruvarna till sexkant som locket på pumpen sitter med.(när du har oljefilterhuset borta) Betydligt enklare för åtkomsten.
Själva justeringen kan du hitta lite info om här: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... om617.html
Downpipen fixar du lätt själv då det är gott om plats.
Satsa på presskopplingar och stålomspunnen slang till oljetrycket, det gjorde inte jag först...
Lite bilder finns i min tråd: http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... lit=aguave
Sen orkar den lugnt med 33"MT däck
Lycka till !
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: gd300 ->gd300T
vad säger dom på besiktningen när man helt plötsligt har en turbo
Re: gd300 ->gd300T
Gik hade trevliga bilder på sina satser tidigare i deras tryckta kataloger, nu var det närmaste jag kom det här:
http://www.gikturbo.se/performance/konv ... 4-86-.html
Kollar man merca själva så är det väl knappt en skruv som e den samma mellan d och td medan Gik har konverterat mängder med "gott resultat".
Betr. besiktning är det nog många som chansar och bara kör men jag tror det går att reg. besiktiga bilen med turbo. Lättare med diesel än bensin vad jag förstått
Kör själv en om603 konverterad av stt någon gång och det funkar kanon. Lycka till!
Hoppas det blir en merca-tråd
Mikael
http://www.gikturbo.se/performance/konv ... 4-86-.html
Kollar man merca själva så är det väl knappt en skruv som e den samma mellan d och td medan Gik har konverterat mängder med "gott resultat".
Betr. besiktning är det nog många som chansar och bara kör men jag tror det går att reg. besiktiga bilen med turbo. Lättare med diesel än bensin vad jag förstått
Kör själv en om603 konverterad av stt någon gång och det funkar kanon. Lycka till!
Hoppas det blir en merca-tråd
Mikael
Re: gd300 ->gd300T
Skall man ha en ställbar Wastegate och i så fall vilket tryck skall man max ha så prylarna håller. Vad får man reda på med en avgastemp mätare. försöker att få reda på lite innan man börjar väntar på lite trevligare utomhus temp då bilen inte går in i garaget ens med orginal däck vad kan mer va bra att veta om motors värden.
Såg på turbo diesel motorn att den hade en slang från insugnings röret till en klocka som satt på stoppens plats och stoppen satt på sidan mellan pumpen och oljefiltret kan man bygga om pumpen som sitter tror det är en M-pump medans turbon har MW-pump
Hur går det med avgasvärdena om man bara skruvar upp pumpen och hur vet man när man är rätt
Såg på turbo diesel motorn att den hade en slang från insugnings röret till en klocka som satt på stoppens plats och stoppen satt på sidan mellan pumpen och oljefiltret kan man bygga om pumpen som sitter tror det är en M-pump medans turbon har MW-pump
Hur går det med avgasvärdena om man bara skruvar upp pumpen och hur vet man när man är rätt
Re: gd300 ->gd300T
avgaslimpan insugningsröret och turbo skall passa rätt på tror att det är på 83-85 års 300d dom som har stjärnkolvsmotor med extra oljekylning av kolvar, möjligt att dom passar på dom andra men stjärnkolvmotor skall vara samma som turbo motorn. Hur är det med dieselmotor och för snål blandning(för högt laddtryck för lite diesel.på bensinmotorer är ju risk för brända kolvar).Men hur blir det tappar den bara effekt eller händer det värre saker.
Re: gd300 ->gd300T
Gör så här:
Montera dit allt som behövs för konverteringen inkl. en mätare för laddtryck samt EGT
Därefter provkör du ett referensvarv och läser av laddtryck samt temp.
Justera sedan bränslemängd/tomgång tills du har ca. 1,0 bar som högst (fullgasacc. på 3:ans växel tex.)
Sedan kan du köra många trygga mil och håll ett öga på tempmätaren vid tung last eller tunga släp.
Jag har aldrig kommit över 500 grader på min EGT (tempsensorn sitter på downpipen efter turbon)
Ut & mecka nu
//F
Montera dit allt som behövs för konverteringen inkl. en mätare för laddtryck samt EGT
Därefter provkör du ett referensvarv och läser av laddtryck samt temp.
Justera sedan bränslemängd/tomgång tills du har ca. 1,0 bar som högst (fullgasacc. på 3:ans växel tex.)
Sedan kan du köra många trygga mil och håll ett öga på tempmätaren vid tung last eller tunga släp.
Jag har aldrig kommit över 500 grader på min EGT (tempsensorn sitter på downpipen efter turbon)
Ut & mecka nu
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: gd300 ->gd300T
Bra nu skall jag bara fixa mätare lämpliga rör till avgas system. jag vet inte vad ni har för väder hos er men här i Härryda står man inte ute och mekar får invänta lite bättre väder. Undrar om man behöver en oljekylare.
Re: gd300 ->gd300T
Skulle vilja se någon bild på var oljereturen går in i oljetråget. Jag skall göra klart så mycket som möjligt innan jag sätter in turbon. Bilen måste fungera är lite tveksam på dom andra bilarna. Skall försöka ta lite bilder när jag sätter igång.
Re: gd300 ->gd300T
barett skrev:Skulle vilja se någon bild på var oljereturen går in i oljetråget. Jag skall göra klart så mycket som möjligt innan jag sätter in turbon. Bilen måste fungera är lite tveksam på dom andra bilarna. Skall försöka ta lite bilder när jag sätter igång.
Jag har tyvärr ingen bild men tänk på att returoljan inte får ha ngt. "motstånd". Se alltså till att du borrar hålet Över oljenivån i tråget. Med marginal ifall bilen lutar vid en trevlig offroadutflykt tex.
Skruva dit turbon först så får du nog en bättre "bild" av hur jag menar. Förhoppningvis
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: gd300 ->gd300T
Om man kan bevisa att någon bil med samma utförande på bromsar har högre effekt. Så det borde väl inte vara något problem med en turbo i en 300d för det är väl samma bromsar på 280 ge som dom andra.Då är det väl bara att fråga på besiktningen?
Re: gd300 ->gd300T
Skulle tro att det är 50/50 med alla som eftermont. turbo vad det gäller reg. besiktning.
Så om jag vore som du skulle jag göra ett vanligt besök den dagen det är dags för årligt besök hos SBP eller motsvarande.
Har svårt att tro dom ens skulle lägga märke till din installation öht. (se bara till så k-värdet ligger inom ramarna)
Men gäller dina funderingar total laglighet bör du givetvis löpa linan ut med en reg.bes.
Vad jag vet är det som du nämner lika bromsar på 280GE som är den 460 med högst effekt.
//F
Så om jag vore som du skulle jag göra ett vanligt besök den dagen det är dags för årligt besök hos SBP eller motsvarande.
Har svårt att tro dom ens skulle lägga märke till din installation öht. (se bara till så k-värdet ligger inom ramarna)
Men gäller dina funderingar total laglighet bör du givetvis löpa linan ut med en reg.bes.
Vad jag vet är det som du nämner lika bromsar på 280GE som är den 460 med högst effekt.
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D