Transmissionsljud G-wagen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » lör nov 12, 2011 22:15

Hej!

Helt ny här, har dock hållt på med både det ena och det andra. Klassar Mercedes väldigt högt och kanske i synnerhet g-klassen... Men jag gillar det mesta som har hjul och allt från sportbilar till terräng-bilar.

Här kommer min fråga:
Jag blir inte riktigt klok på att min gd låter så mycket i transmissionen. Axlar och fördelningslåa är original 460 (mkt annat är ombyggt:-)). Allt är i bra skick och/eller genomgånget. Kör jag med bakhjulsdriften hörs ett vinande, mekaniskt ljud framifrån men jag tror inte det ligger mellan kronhjul och pinjong i framaxeln. Jag har även testat att ta bort den främre kardanstången, tystare (givetvis!!!). Med kardanstång monterad är den tystast med 4-hjulsdriften ikopplad och att det "driver". Då går den väldigt tyst men släpper jag gasen blir det lite "studsande" mellan tyst och ljud . Sitter 5-v manuell låda i den... Mina misstankar går till fördelningslådan... Rakskuret eller slitet??? Hur kolla den?
Tycker också att det minskar/ försvinner när man svänger höger och avlastar den"långa drivaxeln". Men det behöver jag testa mer innan jag kan säga med säkerhet.

Man säger ju att 463:an är betydligt komfortablare, så om jag jämfört är ju en av de större skillnaderna fördelningslådan där man ju har konstant 4-hjulsdrift. Är den också mycket tystare?

Flera frågor och rörigt skrivet men hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Att skruva bort den främre kardanstången känns ju absolut inte som ett alternativ.

Tack på förhand!// Mikael Ahlinder

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Mahindra » lör nov 12, 2011 23:56

Ingående lager på femmans låda brukar kunna packa ihop. Låter som trasigt urtrampningslager på tomgång med kopplingen upp släppt.

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » sön nov 13, 2011 17:35

Hej!

Tack, men ljudet försvinner när jag skruvar av den främre kardanstången... Annars marchar den ganska fint i 100-110 mkt tack vare den femväxlade lådan 0,8:1 och den stt trimmade 3,0 l 6 cyl dieseln från en W124. Hjulen är 19" med 275/50-19.

Uffeman
Hemmastadd
Inlägg: 182
Blev medlem: ons jan 23, 2008 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Uffeman » sön nov 13, 2011 18:30

Om du kommer fram till att det är fördelningslådan så har jag en 460 fördelningslåda med väldigt få mil på mätaren som du kan få billigt.
Har en 4 växlad manuell med, men den är nog inte så intressant om du har 5 växlad idag :wink:

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » sön nov 13, 2011 19:26

Hej och välkommen till forumet:)

Kolla om du har slitet lager på utgående axel på transferlådan. Tror det är ett förekommande fel som borde visa sig ungefär som du beskriver. Har du bytt/kollat oljan på transferlådan? Viktigt att du INTE använder GL5, då detta förstör något de som förstår sig på saker, kallar för synchroringen. Denna är tillverkad i mässing/koppar och tål inte GL5

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » sön nov 13, 2011 21:13

Hemmasladd: Tack, din fördelningslåda är klart intessant!

Forumräv: Tack för tipset, det är alltså lagret på utgående framåt som slits, och låter. Beror det på att det sas drivs baklänges när man inte kör med 4-hjulsdriften??

För det är inte det karakteristiska vinande ljudet som blir mellan kronhjul och pinjong...

Mvh Mikael

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » sön nov 13, 2011 22:35

Med forumräv antar jag att du menar mig, Rossi? I så fall, varsågod :)

Jag menar lagret på utgående axel, famåt från transferlådan och fram till framaxeln ja. Det är inte säkert på nåt som helst vis att det är det som är felet, utan bara en idé om vad du kan se på. Har du kollat oljan i transferlådan?

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » mån nov 14, 2011 23:41

Rossi, jag kollade lite fel där... Tack iaf, skall ner till garaget imorgon kväll så jag tar mig en titt då. Oljan är givetvis bytt och kollad;-) Har en låda i reserv också så den skall kollas den med.

Men Uffeman jag är intresserad av att köpa din fördelningslåda med. Typ PM eller hur gör man då?

Var ute och åkte kompisens 300 GE 463:a mycket trevlig bil och mycket tystare i transmissionen, man kanske skulle "sno" hans fördelningslåda, när han sover...

Mvh Mikael

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » tis nov 15, 2011 11:04

Om du ska sno fördelningslådan från en 463 bör du kolla så att utgående axel på den nya lådan roterar åt samma håll som i den gamla. Kan bli väldigt otrevliga effekter av det annars :lol:

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Mahindra » tis nov 15, 2011 15:54

En kompis till mig har också en fördelningslåda liggandes med kraftuttag på. Den vet jag han är intresserad av att sälja.

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » ons nov 16, 2011 19:11

Har nu rivit isär min reserv-fördelningslåda. Det jag sett hittills är mycket positivt, Den ser "ny" ut på insidan. Vad rekommenderar ni för olja. Jag kör inte mycket utanför vägen utan snarare längre sträckor på vägen i "högre" hastigheter...

Tack på förhand! Mikael

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » ons nov 16, 2011 20:45

Om du kör mycket längre sträckor i högre hastigheter rekommenderar jag att du byter din G-klasse mot en nyare E-klasse......

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » ons nov 16, 2011 21:35

Japp!!!

Precis, men nu har jag andra bilar också;-) Som kanske kan tyckas passa bättre till det men skulle jag sälja min G??? ALDRIG!

Jag kan nog hitta 1000 skäl att ha en g-wagen men inte ett enda för att sälja den...

Så min fundering kvarstår, skall jag köra på Mercedes rekommendationer av olja i translådan eller finns det något bättre?

Mvh Mikael

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » tor nov 17, 2011 9:33

De flesta kör nog med lite billigare grejer än det Mercedes rekommenderar. Bara se till att du undviker GL5, så ska det nog gå bra tror jag. Det sägs att norska försvaret kör med vanlig motorolja i fördelningslådan, men det är inget jag kan bekräfta :)

Bra att du gillar din G! Det verkar som om de flesta som en gång köpt en G och sålt den, saknar den tills de handlar en annan G 8)
Själv har jag varit nära att sälja min vid flera tillfällen, men som tur är har jag lyckats styra undan i sista stund varje gång. Nu är det enda jag skulle byta min Geländewagen mot, en nyare G-wagen :tumbup:

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » tor nov 17, 2011 17:43

Riktigt gott att höra:-)

Det där med olja är intressant, jag hade tidigare en og SAAB 900 aero och ägaren innan mig körde med mobil 1 motorolja i v-lådan, det fortsatte jag med... Hade aldrig några problem trots att den var ganska trimmad och jag inte alltid var snäll mot den. Blev lätt en och annan rivig start;-) Jag tar och testar med helsyntet motorolja i lådan så får vi se...

Tack för tipset, ska se om jag kan få till ett par bilder på min bil.

Mvh Mikael

Skriv svar