Transmissionsljud G-wagen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » ons dec 14, 2011 21:42

Tjenare!!!

Det står nog banne mig dra ifrån 0,15. Har för mig att dessa skall förspännas lite försiktigt. Blir mer och mer övertygad att felet ligger i justeringen av mina "klumpar". Tror mao inte mina drivaxlar-knutar är riktigt centrerade...

Jag hoppas inte jag upplevdes som besserwisser när jag sa att man alltid ska mäta men tycker jag har lärt mig att det är svårt att lita på att någon annan gjort rätt... Jag gör ju uppenbarligen inte rätt jämt heller men jag försöker iaf :rodnar:

Sen är det ju super att kunna lägga ut sina spörsmål, det finns ju alltid någon som har erfarenhet de gärna delar med sig av den. Tack Rossi.

Ska se om jag kan få till en liten projekttråd nu...

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av Rossi » ons dec 14, 2011 22:05

G-wagen skrev:Tjenare!!!

Det står nog banne mig dra ifrån 0,15. Har för mig att dessa skall förspännas lite försiktigt. Blir mer och mer övertygad att felet ligger i justeringen av mina "klumpar". Tror mao inte mina drivaxlar-knutar är riktigt centrerade...

Jag hoppas inte jag upplevdes som besserwisser när jag sa att man alltid ska mäta men tycker jag har lärt mig att det är svårt att lita på att någon annan gjort rätt... Jag gör ju uppenbarligen inte rätt jämt heller men jag försöker iaf :rodnar:

Sen är det ju super att kunna lägga ut sina spörsmål, det finns ju alltid någon som har erfarenhet de gärna delar med sig av den. Tack Rossi.

Ska se om jag kan få till en liten projekttråd nu...
Ja se där :rodnar:
Så kan det gå när man ska försöka skryta på sig bra minne :D Tur att du är vaken i alla fall :tumbup:

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » mån dec 19, 2011 23:06

Nu står den på fyra pallbockar. Framaxeln är justerad i pivoterna (heter det så??? Trötters pöjk...). Den låter klart mindre men jag är inte helt nöjd. Min son satte sig i bilen startade lade i femman och gasade tills mätaren stod på 90 km/h, jag lade mig under och lyssnade, spärrade ett hjul, och sen det andra för att lyssna, jämföra och upptäcka oljud. Det enda stället som egentligen lät lite var transmissionslådan. Så jag tar och ger mig på en sådan (har ju två) och följer den norska verkstadshandboken. Nu finns bilen även som en väldigt kort projekttråd. Uppdatering kommer, jag lovar!

Mvh Mikael

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » tis dec 20, 2011 10:35

Finns det liknande handbok till fördelningslådan som till framaxeln?

Mercas egna instruktion på axeln var mkt lik den norskas eller tvärt om eller så :wink:

barett
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av barett » tis dec 20, 2011 22:09

va låg du under och den var upp pallad hjulen gick i 90 du va mig en frisk en

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Transmissionsljud G-wagen

Inlägg av G-wagen » tis dec 20, 2011 23:19

Ja för tusan, men det gäller att inte bli för våghalsig. Det är mycket prylar som roterar under bilen...

Kommer nog att testa en fördelningslåda på bänk innan jag plockar i den i bilen.

Skriv svar