Transmissionsljud G-wagen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Transmissionsljud G-wagen
Själv kör jag med Transmisionsolja från Biltema och har aldrig haft några problem, men fördelningslådorna i Geländewagen är kända för att vara skottsäkra, precis som resten av bilen så det säger nog inte så mycket egentligen. Det med norska försvaret är som sagt något jag hört, inte något jag vet. Olika oljor har olika egenskaper och det kan godt hända att en fin syntetisk motorolja inte alls har de rätta egenskaperna för en fördelningslåda. Har du hittat några rekommendationer? Finns en på Castrols hemsida någonstans, men jag kommer inte ihåg exakt vart....
Re: Transmissionsljud G-wagen
EN liten översikt över oljor som rekommenderas av Castrol. Sifran i slutet anger antal liter du behöver.
Engine (D) Edge 5W-40 (a,f) 7.0
MAGNATEC 10W-40 A3/B4
Manual Transmission ATF Dex II Multivehicle (b) 1.7
Automatic Transmission ATF Dex II Multivehicle 7.0
Differential (Front and Rear) REFER TO MAIN DEALER (c) 1.6 / 1.8
Coolant (50%) REFER TO MAIN DEALER 10.5 (d)
Brake & Clutch Fluid REFER TO MAIN DEALER
Front Wheel Bearings (grease) REFER TO MAIN DEALER
General purpose grease Multipurpose Grease
Level Control, Hydropneumatic Suspension (where fitted) REFER TO MAIN DEALER
Mechanical Steering (where fitted) REFER TO MAIN DEALER (e)
Power Steering ATF Dex II Multivehicle
Transfer Box Manual EP 80W 2.0
Transmission (Getrag) ATF Dex II Multivehicle 1.6
Engine (D) Edge 5W-40 (a,f) 7.0
MAGNATEC 10W-40 A3/B4
Manual Transmission ATF Dex II Multivehicle (b) 1.7
Automatic Transmission ATF Dex II Multivehicle 7.0
Differential (Front and Rear) REFER TO MAIN DEALER (c) 1.6 / 1.8
Coolant (50%) REFER TO MAIN DEALER 10.5 (d)
Brake & Clutch Fluid REFER TO MAIN DEALER
Front Wheel Bearings (grease) REFER TO MAIN DEALER
General purpose grease Multipurpose Grease
Level Control, Hydropneumatic Suspension (where fitted) REFER TO MAIN DEALER
Mechanical Steering (where fitted) REFER TO MAIN DEALER (e)
Power Steering ATF Dex II Multivehicle
Transfer Box Manual EP 80W 2.0
Transmission (Getrag) ATF Dex II Multivehicle 1.6
Re: Transmissionsljud G-wagen
Jaha då har man...
Gått igenom reserv-fördelningslådan, den visade sig vara i riktigt bra skick!
Fyllt den med syntet-motorolja. En komis sa att det är ju det man använder nu för tiden, det vet väl alla!! Ehee nu ja... Han sa att ville man vara riktigt kylig är det automatlådeolja som gäller...
Skiftat lådor och provkört. Bättre ja men perfekt. Nej...
Nu har jag en teori jag skulle vilja prova. Gör det nog praktiskt också om ingen skriker NEEEEJJJ!!!
Kör man enbart bakhjulsdrivet drivs ju allt i fram från hjulen och in i lådan. Lägger jag i 4-hjulsdrift hög blir det ett stort radiellt spel i främre utgående axel men i princip inget i bakre utgående axel. Lägger jag i 4-hjulsdrift låg hamnar detta spel på bakre axeln inte främre. Om jag vänder på den hylsa som förs fram och tillbaks för hög/låg försvinner detta spel helt. Dock måste denna hylsa bearbetas invändig för att det skall kunna funka. Hylsan har symmetrisk utsida.. Och nej, det är inte felmonterat;-)
Varför detta spel??? Skall det vara för att vara lite snäll mot axlar och låda?
Jag är också för en mercatråd!
mvh Mikael
Gått igenom reserv-fördelningslådan, den visade sig vara i riktigt bra skick!
Fyllt den med syntet-motorolja. En komis sa att det är ju det man använder nu för tiden, det vet väl alla!! Ehee nu ja... Han sa att ville man vara riktigt kylig är det automatlådeolja som gäller...
Skiftat lådor och provkört. Bättre ja men perfekt. Nej...
Nu har jag en teori jag skulle vilja prova. Gör det nog praktiskt också om ingen skriker NEEEEJJJ!!!
Kör man enbart bakhjulsdrivet drivs ju allt i fram från hjulen och in i lådan. Lägger jag i 4-hjulsdrift hög blir det ett stort radiellt spel i främre utgående axel men i princip inget i bakre utgående axel. Lägger jag i 4-hjulsdrift låg hamnar detta spel på bakre axeln inte främre. Om jag vänder på den hylsa som förs fram och tillbaks för hög/låg försvinner detta spel helt. Dock måste denna hylsa bearbetas invändig för att det skall kunna funka. Hylsan har symmetrisk utsida.. Och nej, det är inte felmonterat;-)
Varför detta spel??? Skall det vara för att vara lite snäll mot axlar och låda?
Jag är också för en mercatråd!
mvh Mikael
Re: Transmissionsljud G-wagen
Trevligt Rossi med allt smörjmedel samlat på ett ställe, tack.
Har en tysk mekhandbok till g-wagen. Tyvärr ägnas för mycket av den till motorerna på bekostnad av vad de går igenom gällande axlar och fördelningslåda. Men den säger iaf vad man skall ha för olja i fördelningslådan. Mercedes själva brukar vara ganska snälla med att skriva ut deras instruktionsfiler också. Kollar lite och återkommer.
Glömde kanske det viktigaste i förra svaret. Det var att berätta varför jag skullle göra det. Min misstanke är att detta spel/glapp ligger och "slår". Ur detta uppkommer ljudet...
Har en tysk mekhandbok till g-wagen. Tyvärr ägnas för mycket av den till motorerna på bekostnad av vad de går igenom gällande axlar och fördelningslåda. Men den säger iaf vad man skall ha för olja i fördelningslådan. Mercedes själva brukar vara ganska snälla med att skriva ut deras instruktionsfiler också. Kollar lite och återkommer.
Glömde kanske det viktigaste i förra svaret. Det var att berätta varför jag skullle göra det. Min misstanke är att detta spel/glapp ligger och "slår". Ur detta uppkommer ljudet...
Re: Transmissionsljud G-wagen
Om du bytt transferlådan utan någon större förändring, så skulle jag nog satsa på att det är något annat som är problemet. Att börja maskinera delar innuti transferlådan känns knappast som rätt väg att gå med tanke på hur bra dessa lådor fungerar i originalskick.G-wagen skrev:Jaha då har man...
Skiftat lådor och provkört. Bättre ja men perfekt. Nej...
Jag är också för en mercatråd!
mvh Mikael
Jag har skickat ett PM till Mr.Hawk ang. ett eget forum. Vi får se vad han svarar
Edit: Efter att ha läst dina multipla frågor på nytt, så skulle jag nog påstå att du har ett problem med din främre kardanaxel. Det är oftast den som blir dålig först dessutom. Har du kollat så att pilarna som markerar hur axeln ska vara sammansatt sitter riktigt? Har du spel i något av kryssen, eventuellt i splinesen, på axeln?
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Transmissionsljud G-wagen
kan bara hålla med rossi om de sista, främre kardan kan ge alla möjliga konstiga ljud allt från brummand till rena klonkande om korset är helt utslitet som de var på min.
efter jag fick tag på en nya kardan så blev jag av med klonkandet men har fortfarande ett "brumm" mellan 65-80 km före on efter de spannet hör jag inget alls.
efter jag fick tag på en nya kardan så blev jag av med klonkandet men har fortfarande ett "brumm" mellan 65-80 km före on efter de spannet hör jag inget alls.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Transmissionsljud G-wagen
Tjena!
Nja, jag lugnar mig med maskinbearbetningen men kan någon förklara varför detta spel är och varför det på högväxeln är på ena utgående axeln och på lågväxeln den andra.
Hade med en polare som sa "vilket ljud" så det kanske är jag som är "gnällig";-).
Har gått igenom framaxeln och kollat över (och bytt en del) alla lager spel mätt kuggflankspelet mm. Kardanstängerna är nybalanserade.
Tänker man så här är det ganska mycket prylar som skall rotera och helt utan ljud blir det nog inte...
Vad har ni för erfarenhet av det glidlager som "stöttar" drivaxlarna strax innan drivknuten?
Nja, jag lugnar mig med maskinbearbetningen men kan någon förklara varför detta spel är och varför det på högväxeln är på ena utgående axeln och på lågväxeln den andra.
Hade med en polare som sa "vilket ljud" så det kanske är jag som är "gnällig";-).
Har gått igenom framaxeln och kollat över (och bytt en del) alla lager spel mätt kuggflankspelet mm. Kardanstängerna är nybalanserade.
Tänker man så här är det ganska mycket prylar som skall rotera och helt utan ljud blir det nog inte...
Vad har ni för erfarenhet av det glidlager som "stöttar" drivaxlarna strax innan drivknuten?
Re: Transmissionsljud G-wagen
Hej!'
Aldrig tar det slut... Tips mottages tacksamt.
Nu uppför sig bilen enligt följande:
Helt tyst up till 70 km/h sen börjar det mala lite. Detta är när jag kör med bakhjulsdriften. Frikopplar jag är ljudet helt och hållet kvar. Kör jag fyrhjuldriften och "driver" går den jättetyst och fint ända up till 120 km/h (har inte kollat så mycket högre) motorbromsar jag då blir det ett ganska högt mekaniskt malande men gasar jag försvinner det igen.
Tycker jag kollat "allt".
Som sagt tips och fram-spånade ideér mottages tacksamt.
Kuggflankspelet är kollat, justerat. Lagren bra, pinjong och kronhjul ser jättebra ut, Drivaxlarna kollade, nya lager ute i ändarna vid kulan. Drivknutarna känns som nya. De koniska rullagren i hjulnaven är bytta och justerade till rätt spel. Styrlagren är bytta förspänningen frammätt och uppshimsad. Shimsen är fördelade för att centrera navet OBS!! Det är väl så man gör, att man lägger hälften av chimsen på var sitt lager för att centera??? OBS!! Fördelningslådan gick jag igenom och monterade. Så den kan nog ses som friskriven skyldig till oljudet.
Tack på förhand! Mvh Mikael Ahlinder
Aldrig tar det slut... Tips mottages tacksamt.
Nu uppför sig bilen enligt följande:
Helt tyst up till 70 km/h sen börjar det mala lite. Detta är när jag kör med bakhjulsdriften. Frikopplar jag är ljudet helt och hållet kvar. Kör jag fyrhjuldriften och "driver" går den jättetyst och fint ända up till 120 km/h (har inte kollat så mycket högre) motorbromsar jag då blir det ett ganska högt mekaniskt malande men gasar jag försvinner det igen.
Tycker jag kollat "allt".
Som sagt tips och fram-spånade ideér mottages tacksamt.
Kuggflankspelet är kollat, justerat. Lagren bra, pinjong och kronhjul ser jättebra ut, Drivaxlarna kollade, nya lager ute i ändarna vid kulan. Drivknutarna känns som nya. De koniska rullagren i hjulnaven är bytta och justerade till rätt spel. Styrlagren är bytta förspänningen frammätt och uppshimsad. Shimsen är fördelade för att centrera navet OBS!! Det är väl så man gör, att man lägger hälften av chimsen på var sitt lager för att centera??? OBS!! Fördelningslådan gick jag igenom och monterade. Så den kan nog ses som friskriven skyldig till oljudet.
Tack på förhand! Mvh Mikael Ahlinder
Re: Transmissionsljud G-wagen
Kanske en dum fråga, men har du kollat så att du har samma utväxling i fram och bakaxel? Har du likadana hjul runt hela bilen? Ingen av spärrarna som ligger på? Med tanke på hur mycket du skruvat redan, så utgår jag ifrån att du provat att köra utan främre/bakre kardanaxel? Jag tycker fortfarande att det låter som om den främre är sliten eller ur balans.Ang. shimsning av king-bultlagren, så använder man sig av en egen centreringsring för att få det riktigt. Finns att köpa för runt 250 spänn..
Edit: Letade lika gärna fram verktyget åt dig, så du kan se vad jag pratar om
Edit: Letade lika gärna fram verktyget åt dig, så du kan se vad jag pratar om
Re: Transmissionsljud G-wagen
Ja, jag har kört den både fram och bakhjulsdriven. Den låter inget konstigt utan den främre så felet ligger ju i fördelningslådan eller framaxeln...
Hur funkar centreringsringen?
Läste mig till i en verkstadshandbok, ej original hur man justerar in styrlagren. Ska kolla med mercedes själva imorgon.
Iaf, fritt ur minnet;-): Plocka bort alla shims, dra övre och nedre med 25 Nm mät avståndet med bladmått. Lägg på lite på måttet för att förspänna dom, dela i två och lägg hälften på den övre och andra hälften på den nedre.
Kan detta vara fel??? Tänk om det är mina drivknutar som kommer igång med detta malande vid lite högre hastigeter. De kanske inte ligger i linje...
Resten kan jag skriva check på:-)
Tack, gott att ha någon att spåna med! Mvh Mikael
Hur funkar centreringsringen?
Läste mig till i en verkstadshandbok, ej original hur man justerar in styrlagren. Ska kolla med mercedes själva imorgon.
Iaf, fritt ur minnet;-): Plocka bort alla shims, dra övre och nedre med 25 Nm mät avståndet med bladmått. Lägg på lite på måttet för att förspänna dom, dela i två och lägg hälften på den övre och andra hälften på den nedre.
Kan detta vara fel??? Tänk om det är mina drivknutar som kommer igång med detta malande vid lite högre hastigeter. De kanske inte ligger i linje...
Resten kan jag skriva check på:-)
Tack, gott att ha någon att spåna med! Mvh Mikael
Re: Transmissionsljud G-wagen
Nemas problemas Mikael. Kul om man kan hjälpa lite iblandG-wagen skrev:Ja, jag har kört den både fram och bakhjulsdriven. Den låter inget konstigt utan den främre så felet ligger ju i fördelningslådan eller framaxeln...
Låter den inte konstigt utan den främre kardanaxeln, så är det sannolikt den främre kardanaxeln som är problemet, precis som jag har försökt påpeka tidigare. Det kan bli alla möjliga konstiga läten av en kardanaxel i obalans, eller med slitna kors. Handla en bra begagnad ifrån http://www.vtp.no, såska du se på fan sen
Hur funkar centreringsringen?
Ladda ned denna manualen, så hittar du proceduren för injustering av styrlagren. Det är inte några häxkonster ute oh går, men det tar en del tid, men du verkar ju inte ha några problem med att skruva en massa så då är det bara att köra på.
Tack, gott att ha någon att spåna med! Mvh Mikael
/ Örjan
Re: Transmissionsljud G-wagen
Rossi skrev:Nemas problemas Mikael. Kul om man kan hjälpa lite iblandG-wagen skrev:Ja, jag har kört den både fram och bakhjulsdriven. Den låter inget konstigt utan den främre så felet ligger ju i fördelningslådan eller framaxeln...
Låter den inte konstigt utan den främre kardanaxeln, så är det sannolikt den främre kardanaxeln som är problemet, precis som jag har försökt påpeka tidigare. Det kan bli alla möjliga konstiga läten av en kardanaxel i obalans, eller med slitna kors. Handla en bra begagnad ifrån http://www.vtp.no, såska du se på fan sen
Jag håller med, givetvis har jag hela tiden misstänkt framaxeln men vill ju konstatera vad det är för fel, och åtgärda det. Så´n e jag
Hur funkar centreringsringen?
Ladda ned denna manualen, så hittar du proceduren för injustering av styrlagren. Det är inte några häxkonster ute oh går, men det tar en del tid, men du verkar ju inte ha några problem med att skruva en massa så då är det bara att köra på.
Nejdå, mecka är inga bekymmer, bara tiden... Men sitter man på kontor hela dagarna så kliar det något vansinnigt i händerna när man kommer hem;-) Meeen jag har börjat förbereda min Porsche 928 för lack och skulle vilja kunna fokusera på den.
Nu ska vi se, börjar bli ganska insatt i dess konstruktion Därför undrar jag lite över centreringsringen. Drivaxelns lagring i rörets ände, innan kulan, har ju ett ganska stort spel, eller hur. Sen sätter man centreringringen på drivknutens ytterdel, splinesdelen. Den centreras i huset. Sen sätter man ju i pivot-tapparna, drar skruvarna och mäter spelet. Hur vet man att spindeln är centrerad, kan man inte bara använda de dubbla vinkelkontaktlagren? Spindeln borde väl isf vara centrerad. Men vad händer med spelet mellan axeln och lagringen och det stora spelet. Blir det inte "hängande".
Jag misstänker denna justering som boven i dramat, är drivknutarna inte centrerade kan jag tänka mig ett visst oljud från dom. Har kollat dom och det finns inget glapp eller knackljud i dom.
Hittade ngn amerikansk doityourself-sida. Inte fasen kontrollmättes det något utan man ska bara lägga tillbaks som det var... Japp och hur mättes axialspelet i de dubbla vinkelkontaktlagren då? Först drar man åt å sen lossar man lite. Imponerande att ha 0,15-0,17 mm kansla i fingrarna. Den norska handboken du länkade till är ju fantastisk! Ska även kolla med Mercedes och få deras instruktion för detta jobb. kan vara kul att jämföra!
Tack, gott att ha någon att spåna med! Mvh Mikael
Tack igen!! //Mikael
/ Örjan
Re: Transmissionsljud G-wagen
Hoppas du får ordning på det!G-wagen skrev:Jag håller med, givetvis har jag hela tiden misstänkt framaxeln men vill ju konstatera vad det är för fel, och åtgärda det. Så´n e jag
Jag menar drivaxeln, inte själva framaxeln, bara så det inte är några missuppfattningar ute och går.
Nejdå, mecka är inga bekymmer, bara tiden... Men sitter man på kontor hela dagarna så kliar det något vansinnigt i händerna när man kommer hem;-) Meeen jag har börjat förbereda min Porsche 928 för lack och skulle vilja kunna fokusera på den.
Bra att du gillar att meka. Alldeles för många köper gammal Geländewagen och tror att det är som en ny bil.....
Nu ska vi se, börjar bli ganska insatt i dess konstruktion Därför undrar jag lite över centreringsringen. Drivaxelns lagring i rörets ände, innan kulan, har ju ett ganska stort spel, eller hur. Sen sätter man centreringringen på drivknutens ytterdel, splinesdelen. Den centreras i huset. Sen sätter man ju i pivot-tapparna, drar skruvarna och mäter spelet. Hur vet man att spindeln är centrerad, kan man inte bara använda de dubbla vinkelkontaktlagren? Spindeln borde väl isf vara centrerad. Men vad händer med spelet mellan axeln och lagringen och det stora spelet. Blir det inte "hängande".
Om jag inte missminner mig helt, så sätter man centreringsringen på själva drivaxeln innanför drivknuten. Inte på själva knuten alltså, men det menar jag är klart visat i handboken jag länkade till?
Du centrerar alltså själva "den svängbara klumpen" som sitter ytterst på själva axeln i förhållande till drivaxeln inne i axelhylsan. Då ska ju även drivknuten hamna riktigt.
Det är vanligt såvitt jag vet att använda de gamla "shimsen" när man monterar ihop grejerna igen, men det förutsätter givetvis att allt hamnar på riktig plats. Lagren är väldigt exakta i sin konstruktion i motsättning till själva axeln, så därför kan man återandvända de gamla grejerna vid lagerbyte. Skulle du däremot få för dig att byta "den svängbara klumpen", så måste passningen justeras igen.
Tack igen!! //Mikael
/ Örjan
Re: Transmissionsljud G-wagen
Rossi skrev:G-wagen skrev:Jag håller med, givetvis har jag hela tiden misstänkt framaxeln men vill ju konstatera vad det är för fel, och åtgärda det. Så´n e jag
Jag menar drivaxeln, inte själva framaxeln, bara så det inte är några missuppfattningar ute och går.
Nejdå, mecka är inga bekymmer, bara tiden... Men sitter man på kontor hela dagarna så kliar det något vansinnigt i händerna när man kommer hem;-) Meeen jag har börjat förbereda min Porsche 928 för lack och skulle vilja kunna fokusera på den.
Har lagt några timmar på Porschen ikväll, känns bra. Det är ju lite hjärndödande att slipa och spackla så tankarna har jag stundtals haft på annat håll.[/color]
Bra att du gillar att meka. Alldeles för många köper gammal Geländewagen och tror att det är som en ny bil..... Jag köpte ett riktigt vrak plus ett extra chassie. Detta har jag renoverat till en bil. Karossen ,463:a från -03, var jag i tyskland och handlade, inredningen är en blandning av tidig 463 och w202 sportskinn
Nu ska vi se, börjar bli ganska insatt i dess konstruktion Därför undrar jag lite över centreringsringen. Drivaxelns lagring i rörets ände, innan kulan, har ju ett ganska stort spel, eller hur. Sen sätter man centreringringen på drivknutens ytterdel, splinesdelen. Den centreras i huset. Sen sätter man ju i pivot-tapparna, drar skruvarna och mäter spelet. Hur vet man att spindeln är centrerad, kan man inte bara använda de dubbla vinkelkontaktlagren? Spindeln borde väl isf vara centrerad. Men vad händer med spelet mellan axeln och lagringen och det stora spelet. Blir det inte "hängande".
Om jag inte missminner mig helt, så sätter man centreringsringen på själva drivaxeln innanför drivknuten. Inte på själva knuten alltså, men det menar jag är klart visat i handboken jag länkade till?
Du centrerar alltså själva "den svängbara klumpen" som sitter ytterst på själva axeln i förhållande till drivaxeln inne i axelhylsan. Då ska ju även drivknuten hamna riktigt.
Det är vanligt såvitt jag vet att använda de gamla "shimsen" när man monterar ihop grejerna igen, men det förutsätter givetvis att allt hamnar på riktig plats. Lagren är väldigt exakta i sin konstruktion i motsättning till själva axeln, så därför kan man återandvända de gamla grejerna vid lagerbyte. Skulle du däremot få för dig att byta "den svängbara klumpen", så måste passningen justeras igen.
Japp det har du helt rätt i, jag såg fel... Ringen sätter man på axeln och centrerar i packboxens position. Sen drar man ju hjullagren också. Detta bör göra att det inte blir något "häng". Sen drar man ju pivot-tapparna försiktigt, både övre och nedre. Mäter spelet och drar från 0,15 mm per sida.
Jag har plockat ihop lite från olika axlar, så jag ska ju absolut mäta upp detta men jag anser att det ALLTID bör göras. Saker kan röra på sig och någon annan kan ha varit där innan. Lärde mig detta när jag började som bilmek. Bytte tändstift i en bil och kollade vad det satt för tändstift och satte i samma. Det var dock inte de tändstift som rekommenderades. Så efter det -Lita inte på någon annnan...
Tack igen!! //Mikael
Hoppas du får ordning på det!
Blir GD-mek till helgen hoppas jag, återkommer med rapport. Tack för länken till en fantastisk rep.handbok
När kommer mercatråden tror du??
/ Örjan
Re: Transmissionsljud G-wagen
Jag har som sagt varit i kontakt med Mister Höök ang. eget Mercedesforum och han skulle återkomma i frågan då det var en del ändringar på G på 4x4sweden. Vore kul om det blev av snartG-wagen skrev: Har lagt några timmar på Porschen ikväll, känns bra. Det är ju lite hjärndödande att slipa och spackla så tankarna har jag stundtals haft på annat håll.[/color]
Jag inte blir man inspirerad av spackelslipande...
Jag köpte ett riktigt vrak plus ett extra chassie. Detta har jag renoverat till en bil. Karossen ,463:a från -03, var jag i tyskland och handlade, inredningen är en blandning av tidig 463 och w202 sportskinn
Fy F-N, vad avundsjuk jag är på er som kan ta en snabbis till Tyskland och hämta bilar
Tycker definitivt det vore på sin plats med några bilder av bilen!
Japp det har du helt rätt i, jag såg fel... Ringen sätter man på axeln och centrerar i packboxens position. Sen drar man ju hjullagren också. Detta bör göra att det inte blir något "häng". Sen drar man ju pivot-tapparna försiktigt, både övre och nedre. Mäter spelet och drar från 0,15 mm per sida.
Jag har plockat ihop lite från olika axlar, så jag ska ju absolut mäta upp detta men jag anser att det ALLTID bör göras. Saker kan röra på sig och någon annan kan ha varit där innan. Lärde mig detta när jag började som bilmek. Bytte tändstift i en bil och kollade vad det satt för tändstift och satte i samma. Det var dock inte de tändstift som rekommenderades. Så efter det -Lita inte på någon annnan...
Med risk för att låta lite besserwisser, så tror jag du ska läsa igenom den en gång till. Särskilt den biten där du läser att man ska dra ifrån något. Såvitt jag minns det ska man lägga till , inte dra ifrån något
Dessutom menar jag ganska säkert att det står specat vilket moment du ska dra åt pivot-tapparna med, inte att man ska göra det försiktigt
Annars håller jag med dig om att det kan vara bra att kolla själv. Särskilt på så gamla bilar. Själv lät jag det vara som det var på min bil och det fungerade utmärkt
Blir GD-mek till helgen hoppas jag, återkommer med rapport. Tack för länken till en fantastisk rep.handbok
När kommer mercatråden tror du??