Sida 2 av 3

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: ons jan 04, 2012 22:49
av Marcus A
Tack :D

Jag har letat adaptrar men inte hittat något som passar...
Har hittat till Volvos M47 låda och Om607 men hittade nästan inget alls till 603:an.
SMT.se hade adapter till 603 och TH700 och den har samma utväxling som m90 men amerikans automat är inget jag vill ha :roll:.

Nästa steg är att riva ut inredning och rulla i hela insidan med ljuddämpare, kanske är något för dej också så du blir av med oljudet :wink:

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: sön jan 08, 2012 22:08
av G-wagen
Marcus A skrev:Tack :D

Jag har letat adaptrar men inte hittat något som passar...
Har hittat till Volvos M47 låda och Om607 men hittade nästan inget alls till 603:an.
SMT.se hade adapter till 603 och TH700 och den har samma utväxling som m90 men amerikans automat är inget jag vill ha :roll:.

Nästa steg är att riva ut inredning och rulla i hela insidan med ljuddämpare, kanske är något för dej också så du blir av med oljudet :wink:
Ja jag blir inte klok på det... Hade av främre kardanstång och då går den så vansinnigt fint, hoppades på ett knutkors så jag satte dit en annan stång, samma ljud kvar. Så man kanske skulle höja golvet 10 cm med ljuddämpning :D

Har ibland funderat lite på en planetväxel mellan växellåda och fördelningslåda har för mig det finns lite sådant till bla båtar om man inte skulle kunna ta volvos gamla over drive...

Mvh Mikael

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: sön jan 15, 2012 17:03
av moberg
Jag undrar hur du gjort med mellan kardan? har du behövt korta den?

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: sön jan 15, 2012 21:53
av G-wagen
Hej!

Nej, den är inte kortad, däremot balanserad, som de andra två... Bytte dock medbringare, utgående ur växellådan. Eftersom paketet är hämtat ur en w124...

Mikael

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: mån jan 16, 2012 0:06
av moberg
okej. Vet en som bytte motor å låda från om617 till om603 båda med auto. Han var tvungen att korta kardan på den med mindre lyckat resultat.

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: mån jan 16, 2012 21:48
av G-wagen
Ok, jag beställde en medbringare som satt i de 5-växlade G-wagen vid denna tidpunkt. Splines på utgående är samma dock finns det ju en stödlagring på axeln till hardyskivan på personbilslådorna. För den gjorde jag ett frigångshål i medbringaren på kardanstången. Hur gjorde din kompis då?

Mvh Mikael

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: tis jan 17, 2012 0:05
av moberg
okej. Tyvärr kapade han kardan och kortade den till typ 27-28cm. Men det blev för mycke obalans i den. Så nu vill han sälja den till mig. Men krukset är att den är för långt bort för att transportera och jag finner ingen kardan som kan passa så man kan köra hem den. Han påstår att en kardan från 280ge med auto ska passa?

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: fre jan 20, 2012 10:47
av Rossi
moberg skrev:okej. Vet en som bytte motor å låda från om617 till om603 båda med auto. Han var tvungen att korta kardan på den med mindre lyckat resultat.
Hade han OM617 med tillhörande automatlåda i sin G och bytte motor till en OM603 med tillhörande automatlåda?
moberg skrev:okej. Tyvärr kapade han kardan och kortade den till typ 27-28cm. Men det blev för mycke obalans i den. Så nu vill han sälja den till mig. Men krukset är att den är för långt bort för att transportera och jag finner ingen kardan som kan passa så man kan köra hem den. Han påstår att en kardan från 280ge med auto ska passa?
Geländewagen med automatlåda har en drivaxel/kardanaxel mellan fördelningslådan som är ca 25 cm i komprimerat tillstånd. Detta är såvitt jag vet oavsett om det sitter en M110 (280 bensin) eller en OM617 (300 diesel m. fem cylindrar) i bilen.

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: sön jan 22, 2012 16:17
av moberg
Ja som jag förstod så satt det om617 i den med auto. så bytte han mot om603 med tillhörande auto. och då blev tydligen kardan för lång? kan han ha satt motorn för långt bak?

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: sön jan 22, 2012 22:44
av Rossi
moberg skrev:Ja som jag förstod så satt det om617 i den med auto. så bytte han mot om603 med tillhörande auto. och då blev tydligen kardan för lång? kan han ha satt motorn för långt bak?
Om den kardanaxeln han har nu är 28cm lång så måste han haft en bil med manuell låda för att behöva korta den. Tror att axeln till en OM617 med 5-växlad låda är ca 35cm lång medans den till bilar med 4-växlad manuell låda är typ 40-45cm ungefär. Automatlåde-G med OM617 har som sagt en kardanaxel som är ungefär 25cm lång originalt.

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: mån jan 23, 2012 15:19
av moberg
Du har rätt. Det är jag som blandat ihop den med en annan. Det satt en om617 manuell i den från början. Nu sitter det en om603 auto i den. Men det är alltså lika lång kardan på en 5 cyl som en 6 cyl bara det är auto?

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: ons feb 08, 2012 10:18
av Rossi
moberg skrev:Du har rätt. Det är jag som blandat ihop den med en annan. Det satt en om617 manuell i den från början. Nu sitter det en om603 auto i den. Men det är alltså lika lång kardan på en 5 cyl som en 6 cyl bara det är auto?
Kan tyvärr inte säga med säkerhet att OM603 m. automat har lika lång kardanaxel som en OM617A m. automat. Det beror ju på hur du placerar motorn i motorrummet. OM603 satt ju originalmonterad i tidiga 463 GD300, så det finns originala motorfästen att köpa. Kostar säkert en smärre förmögenhet dock.

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: ons feb 22, 2012 19:40
av moberg
Har upptäckt ett problem med min bil med bytt motor till om603. Tråget tar i diffklumpen! Hur har du löst det?

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: tor feb 23, 2012 14:02
av Marcus A
Jag har av någon anledning inte stött på det problemet på min gelände, varför vet jag inte :)

Kolla inte den här tråden http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=67247 dom svetsar om tråget för att få mera frigång..

Re: Utväxling Geländwagen..

Postat: tor feb 23, 2012 23:22
av moberg
Din bil kanske är höjd. Då borde det bli bättre :D Den tråden va ju kanon. Fick jag mycke bra svar på de jag undrat över. Nu är det bara att fixa tråget och hoppas att inte motorn tagit stryk :!: Såg på överfallen att dom har annan färg, är det bra eller anus? Kan det vara av härdningen? Motorn går att snurra iaf.