Utväxling Geländwagen..

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » tor okt 20, 2011 21:30

Halloj..

Har en Geländewagen -87 konverterad med en om603 med tillhörande 4 stegs automat.
Har precis fått ihop bilen och varit ute och köra några dagar.

Bilen har så jäkla höga varv! Ska det vara så?
Håller man runt 100km/h så varva den något kopiöst, låter som om att kolvarna ska hoppa ut i motorn :)
Så 100km/h är inte tänkvart att marscha med och det tycker jag ju att man borde kunna göra!?
Runt 70km/h är mera lagom att ligga och köra i och NEJ lågväxel är inte i :D

Är det fel på mej eller är det fel på bilen??
Senast redigerad av Marcus A den tor okt 20, 2011 23:25, redigerad totalt 1 gånger.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Höga varv på Geländwagen..

Inlägg av niva_mats » tor okt 20, 2011 21:39

om603? Är det en diesel?
Har jämfört utväxlingarna i axlarna mot en som har denna motorn orginal?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Höga varv på Geländwagen..

Inlägg av kalle » tor okt 20, 2011 21:42

vet inte om det ska vara så,men det skiljer på utväxling mellan diesel och bensin.
Sen så är väll din motor och automat från en personbil,kanske inte är samma häller...

Min toya går bäst runt 80 och jag anpassar mej efter henne

carfrigge har axlar från bensinare för att det ska gå långsamare...

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Höga varv på Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » tor okt 20, 2011 23:08

Antar att det inte är svårare än då :roll:.
Skulle ju var trevligt om man kunnde hålla 110-120 utan problem men det är kanske för mycket begärt.

Ang utväxlingen så verkar det inte finnas någon bra utväxling till 460 därimot så är det i 461 3;72 i axlarna och det skulle ju vara trevligt :) Det skulle ju ge dryga 20km/h... Passar dreven rakt av i 460 axlarna?

Vart är det annars billigast och enklast att angripa problemet?
Byter gärna ut lådan mot manuell, finns det kanske att ta från någon annan merca låda som har lämpligara kuggar?

Det kan ju inte bara vara jag som upplever det som ett problem :)?

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Höga varv på Geländwagen..

Inlägg av Rossi » tor okt 20, 2011 23:39

Marcus A skrev:Halloj..

Har en Geländewagen -87 konverterad med en om603 med tillhörande 4 stegs automat.
Har precis fått ihop bilen och varit ute och köra några dagar.

Bilen har så jäkla höga varv! Ska det vara så?
Håller man runt 100km/h så varva den något kopiöst, låter som om att kolvarna ska hoppa ut i motorn :)
Så 100km/h är inte tänkvart att marscha med och det tycker jag ju att man borde kunna göra!?
Runt 70km/h är mera lagom att ligga och köra i och NEJ lågväxel är inte i :D

Är det fel på mej eller är det fel på bilen??
Du är säker på att den växlar upp i fyran? Automatlådan har samma utväxling på fyran i din låda som i den originala automatlådan, 1:1. Har du kollat utväxlingen i axlarna? De flesta har 4.88:1, men en del har 5.33:1 och 6.17:1. Annars är det stora hjul som fungerar, inte för mätarfart, men för riktig fart då förstås.

niva_mats skrev:om603? Är det en diesel?
Har jämfört utväxlingarna i axlarna mot en som har denna motorn orginal?
OM603 är Mercedes dieselsexa, den som står i Mercedes 124.

kalle skrev:vet inte om det ska vara så,men det skiljer på utväxling mellan diesel och bensin.
Sen så är väll din motor och automat från en personbil,kanske inte är samma häller...

Min toya går bäst runt 80 och jag anpassar mej efter henne

carfrigge har axlar från bensinare för att det ska gå långsamare...
Är väl egentligen inte så¨att det skiljer specielt mellan bensin och diesel, men det finns flera utväxlingar i axlarna på Geländewagen ja. Utväxlingen i växellådan är 1:1 både i manuell och automatlådan så länge de är fyrväxlade.

Marcus A skrev:Antar att det inte är svårare än då :roll:.
Skulle ju var trevligt om man kunnde hålla 110-120 utan problem men det är kanske för mycket begärt.

Ang utväxlingen så verkar det inte finnas någon bra utväxling till 460 därimot så är det i 461 3;72 i axlarna och det skulle ju vara trevligt :) Det skulle ju ge dryga 20km/h... Passar dreven rakt av i 460 axlarna?

Vart är det annars billigast och enklast att angripa problemet?
Byter gärna ut lådan mot manuell, finns det kanske att ta från någon annan merca låda som har lämpligara kuggar?

Det kan ju inte bara vara jag som upplever det som ett problem :)?
Det är inte alls någon automatik i att det står 3.72 i 461. De flesta 461 är ju millitärbilar och de har stort sett 5.33:1.

Enklast är att byta till större däck. 5-växlad manuell låda är annars ett alternativ, eller så får du handla andra drev till axlarna och det kostar en rejäl slant. Ljudisolera bättre är också bra. OM603 är relativt högvarviga motorer som trivs bäst när de varvas lite grann, så kanske isolering är det bästa i en så tung bil som Geländewagen......

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » fre okt 21, 2011 8:50

Ja är helt säker på ett den växlar upp till fyran.
Räknar man på utväxlingen så kan det stämma mycket väl. 1 på fyran och 4,9 på slutväxeln ger dom hög värven (om jag nu räknat rätt) :roll:

Har kollat lite snabbt på nätet men vart kan man hitta annan utväxling till axlarna?

Är också intresserad av att köpa en 5 växlar manuel låda. Är det en vanlig låda som sitter i många mercor eller vad ska jag leta efter?
Är det 8,2 på 5:an på alla dom låtorna eller finns det olika där också?

Större däck ska jag också sätta på så småningom men det blir inga extrema sulor så det kommer tyvärr inte ge så mycket som jag vill, men det blir kanske bra med 5 växlad låda och andra hjul.

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Mahindra » lör okt 22, 2011 18:43

Som rossi säger GW diesel har samma utväxling som bensin. Märks när man ligger runt 100 med en gw diesel då den ligger på ca 3000 varv vilket är rätt högt på en diesel i den farten. Kommer motorn från personbil tänk på att bygga om smörjningen om du ska åka i skogen med den.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » lör okt 22, 2011 20:46

Nej inget skogsåkande kommer det bli med bilen :roll: inte mycket iaf...
Däremot dragare till skogsbilen ska det bli :D

Nu har jag klurat ihop det här på ett bra sätt tror jag.
Vill hemskt gärna ha massa åsikter och idéer!!!
Här är min tankar:

Ta en m90L2 eller en M90H2 från Volvo 940. Dom har 0,70 på femman vilket kommer att ge en hastighet på 100km/h vid 2250 varv/min mot nuvarande 69km/h vid 2250varv/min, vilket ändå känns helt okej!
Adapter från m47 till mb300 diesel finns på smt.nu och skillnaden på en m47 och m90 verkar inte vara så jäkla stor så det borde väl inte vara någora problem :)?


Vad tror expertisen???

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » mån dec 26, 2011 16:47

Problemet löst...

Kommer precis in från provkörning med mercan som nu har en Volvo m90 låda. Går väldigt lugnt och fint i 110km/h :)
Återkommer med byggbilder!

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av G-wagen » mån jan 02, 2012 0:16

Hej!

Detta följs då jag har haft samma tanke. Kör med om603 (stt-konverterad) och original 5-växlad låda. Från en w124. Den varvar ca 2400 rpm i 90 km/h. Skulle gärna ha ner det lite till... För tack vare turbon är den ganska stark på låga varv.

Mvh Mikael

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Rossi » tis jan 03, 2012 9:10

Jag är också mycket intresserad av mer info! Om du fått detta att fungera ordentligt, så löser du ju i princip det enda halvjobbiga med att ha Geländewagen :D

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » ons jan 04, 2012 10:55

Bilder kommer så fort jag bara får tid :)

Har kör ca 150 mil med m90 och det funkar mycket bra, inge vibrationer eller missljud. Allt funkar som det ska men det är lite småjusteringar som ska göras bara...

Rossi skrev:Jag är också mycket intresserad av mer info! Om du fått detta att fungera ordentligt, så löser du ju i princip det enda halvjobbiga med att ha Geländewagen :D
Det har ju inte blivit en motorvägsrejser men att hålla 100 på motorvägen är inga problem...

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » ons jan 04, 2012 20:23

Bild
Fick slipa ut några mm runt sprängkåpan på Volvo lådan för att Merca svänghjulet skulle få plats,

Bild

Bild
Tryckplattan var en aning för liten för att lamellerna skulle få plats så där svarvade jag bort någon mm.
Mb lameler har en diameter på 228mm och Volvo på 240mm, dock så fan jag efter lite letande att Volvo dieslarna på M90 låda har en mindre koppling (228mm) så den passar perfekt :)

Bild

Bild
Fick tillverka en distans för att få in svänghjulet tillräckligt långt in i M90, har för mej att den var 32mm.

Bild
Oljetråget var tydligen av alu så passa så att ni inte ställer ner den på något vasst, ex en bult :roll:
Det fick bli en fullagning :)

Bild
Såhär ser adapterplattan ut...
När det var klar så konstaterade jag att man kan utgå från centrum på ingående axel till lådan och bulthålen för startmotorn för att centrera upp lådorna mot varandra.
Det är några bulthål som krockar med varandra så jag avveklade några hål runt lådan, verkar funka ändå :)
Jag gjorde adapter i 15mm det vissade sej vara perfekt för att få rätt avstånd mellan startmotor och startkransen då jag vart tvungen att såga bort org startmotorfästen i blocket på motor och bulta fast startmotorn i adapterplattan ist...


Bild
Huvudcylinderns från Volvo passa bolton på merca fanns även ett uttag på bromvästskebehålleren som bara var att klippa upp och trä på slang för att få ut vätska till kopplingen.
Ska bygga om kopplingsarmen så att det blir lite mera utväxling på den, kopplingpedalen kommer lite för högt upp.
Slavcylinder får man slipa till lite för att den ska få plats och varvtalsgivaren (antar jag att det är) måste tyvärr bort från blocket också, den passar iofs inte där ändå när svänghjulet är flyttat Har kollat och det finns 52mm varvmätare på biltema som kommer passa perfekt tror jag :)
Armen som sitter på slavcylinder förlängdes med 15mm för att den skulle räcka för att koppla ur ordentligt.


Bild

Bild
Mittkonsol med m90 spakställ.
Med lite tyg och färg så blir det nog bra...

Bild

Bild
Ny kylare..
Bild

Det var ombyggnationen i stora drag, uppkommer det några frågor så svarar jag på dom efter förstånd...

Nej jag har inte adapter på dwg :)...

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av Marcus A » ons jan 04, 2012 20:33

Jag tjänara dryga 15km/h vid en hastighet på 100km/h men volvolådan jämfört med Mb 5-växlade låda..


5:ans växel

Varv: Hastighet med Mb / Hastighet med m90
1250 45.6 53.4
1500 54.7 64.1
1750 63.8 74.7
2000 72.9 85.4
2250 82,0 96.1
2500 91.1 106.8
2750 100.2 117.4
3000 109.4 128.1
3250 118.5 138.8
3500 127.6 149.5

Nu har jag räknat på 31" hjul så med 33" blir det nog 100-200 varv mindre.

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Utväxling Geländwagen..

Inlägg av G-wagen » ons jan 04, 2012 22:24

Riktigt stiligt och många bra bilder. Imponerande! Har för mig att dessa adaptrar fanns att köpa men då för att sätta merca-motorn i en volvo... Skulle vara lite läckert annars att rita upp den i 3-d cad. Får se om jag går vidare med detta tycker trots allt att det är ganska ok med 5-v mercalåda. Fortsätter jaga "oljud" i transmissionen till att börja med.

Men som sagt en mycket stilig presentation!

Mvh Mikael

Skriv svar