Unimog axla r

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cyberdog
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: tor jan 07, 2010 18:30
Ort: Kiruna

Unimog axla r

Inlägg av cyberdog » lör nov 27, 2010 2:07

Är alla Unimog axlar bra eller bara vissa ? Vilka är bra o vilka är skit ?
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Engman2 » lör nov 27, 2010 3:31

Och de sitter man och funderar på kl 3 på natten :poke: haha
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

cyberdog
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: tor jan 07, 2010 18:30
Ort: Kiruna

Inlägg av cyberdog » lör nov 27, 2010 12:09

Japps :) Känner en kille som har lite olika som han kan tänkas sälja :)
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar

cyberdog
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: tor jan 07, 2010 18:30
Ort: Kiruna

Inlägg av cyberdog » lör nov 27, 2010 23:37

Han sa att han har några med mekanisk inkoppling av diffen samt några med luftinkopplade diffar. Vilken är att föredra ?

Vilka bilar sitter dom mekaniska på ? Vad är bredden på sådana samt hur stora fälgar måste man ha för att använda sådana ?
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » sön nov 28, 2010 7:49

Om jag forstått det hela rätt så är gamla axlar i Gjutjärn och nyare axlar i plåt.


Gjurjärns axlarna väger nog några 100 kilo styck

411 och 421 är smala axla (150 cm tror jag)

404 och 406 är bredare (närmare 190cm kanske)

Rätta mig gärna om jag har fel.


Unimog 404 Portalaxel

-Axelhus: 34 kg

-Styrhus: 11,5 kg/sida

-Portalhus utan broms: 36 kg/sida

-Drivaxlar inkl kors: 16 kg

-Bromsar: 19 kg/sida

-Diffklump: 47 kg

-Styrstag/styrarmar inkl. styrdämpare: 14 kg

+ kanske 1 kg skruv samt olja o liknande

Tot: 245-250kg fullt körklar (har hört siffran 251kg)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön nov 28, 2010 11:49

Bertilson skrev:Unimog 404 Portalaxel

-Axelhus: 34 kg

-Styrhus: 11,5 kg/sida

-Portalhus utan broms: 36 kg/sida

-Drivaxlar inkl kors: 16 kg

-Bromsar: 19 kg/sida

-Diffklump: 47 kg

-Styrstag/styrarmar inkl. styrdämpare: 14 kg

+ kanske 1 kg skruv samt olja o liknande

Tot: 245-250kg fullt körklar (har hört siffran 251kg)
HAHA!!!!
Den listan känner jag igen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » mån nov 29, 2010 7:52

som vanligt, den som söker skall finna.


Orkade inte tjata om det så jag kopierade infon hit istället



Vet nån när axlarna byte från gjutjärn till plåt?

och hur mycket gjutjärnsaxlarna väger?
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

swamper
Forumräv
Inlägg: 511
Blev medlem: tor jan 11, 2007 13:17
Ort: Äspered

.

Inlägg av swamper » mån nov 29, 2010 8:07

Det är bara dom gamla 411 och 404 som har plåtbanjo på axlarna alla andra har gjutjärn(clamshell)hus.

Vad jag har fått fram när jag har letat info är att dom med gjutjärnshus typ 421 osv är betydligt starkare än dom med plåtbanjo typ 404.

Jag hade ett par 411 axlar av gjutjärnstyp från -63 och jag kan säga att dom var betydligt grövre i både drivaxlar, gods i axelrör och kardaner även drevsatsen var grövre och att det var finsplinsead pinjong ist för grovsplinesad som det är på 404an.

Fördelen med axlar med plåtbanjo är att det är lättare att flytta diffklumpen från vänster till höger sida.

För mer info om unimogaxlar så kolla på www.pirate4x4.com. där finns det mycke info och även mycke fräna byggeg med "stjärnportaler".

Mvh Andreas

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån nov 29, 2010 17:48

westcoastspiders.com

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån nov 29, 2010 17:50

westcoastspiders.com

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Unimog axla r

Inlägg av Engman2 » fre feb 14, 2014 1:53

Detta var en bra tråd :tumbup:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

redheat
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 11, 2010 20:11
Ort: dalsland

Re: Unimog axla r

Inlägg av redheat » fre aug 08, 2014 18:09

421 axlar

framaxel ca 215 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner
( istället för orginal trumbromsar och kardanrör upp till fördelningslåda)

bakaxel ca 160 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner

Skriv svar