Unimog axla r
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Unimog axla r
Är alla Unimog axlar bra eller bara vissa ? Vilka är bra o vilka är skit ?
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar
Han sa att han har några med mekanisk inkoppling av diffen samt några med luftinkopplade diffar. Vilken är att föredra ?
Vilka bilar sitter dom mekaniska på ? Vad är bredden på sådana samt hur stora fälgar måste man ha för att använda sådana ?
Vilka bilar sitter dom mekaniska på ? Vad är bredden på sådana samt hur stora fälgar måste man ha för att använda sådana ?
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar
Om jag forstått det hela rätt så är gamla axlar i Gjutjärn och nyare axlar i plåt.
Gjurjärns axlarna väger nog några 100 kilo styck
411 och 421 är smala axla (150 cm tror jag)
404 och 406 är bredare (närmare 190cm kanske)
Rätta mig gärna om jag har fel.
Unimog 404 Portalaxel
-Axelhus: 34 kg
-Styrhus: 11,5 kg/sida
-Portalhus utan broms: 36 kg/sida
-Drivaxlar inkl kors: 16 kg
-Bromsar: 19 kg/sida
-Diffklump: 47 kg
-Styrstag/styrarmar inkl. styrdämpare: 14 kg
+ kanske 1 kg skruv samt olja o liknande
Tot: 245-250kg fullt körklar (har hört siffran 251kg)
Gjurjärns axlarna väger nog några 100 kilo styck
411 och 421 är smala axla (150 cm tror jag)
404 och 406 är bredare (närmare 190cm kanske)
Rätta mig gärna om jag har fel.
Unimog 404 Portalaxel
-Axelhus: 34 kg
-Styrhus: 11,5 kg/sida
-Portalhus utan broms: 36 kg/sida
-Drivaxlar inkl kors: 16 kg
-Bromsar: 19 kg/sida
-Diffklump: 47 kg
-Styrstag/styrarmar inkl. styrdämpare: 14 kg
+ kanske 1 kg skruv samt olja o liknande
Tot: 245-250kg fullt körklar (har hört siffran 251kg)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
HAHA!!!!Bertilson skrev:Unimog 404 Portalaxel
-Axelhus: 34 kg
-Styrhus: 11,5 kg/sida
-Portalhus utan broms: 36 kg/sida
-Drivaxlar inkl kors: 16 kg
-Bromsar: 19 kg/sida
-Diffklump: 47 kg
-Styrstag/styrarmar inkl. styrdämpare: 14 kg
+ kanske 1 kg skruv samt olja o liknande
Tot: 245-250kg fullt körklar (har hört siffran 251kg)
Den listan känner jag igen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
som vanligt, den som söker skall finna.
Orkade inte tjata om det så jag kopierade infon hit istället
Vet nån när axlarna byte från gjutjärn till plåt?
och hur mycket gjutjärnsaxlarna väger?
Orkade inte tjata om det så jag kopierade infon hit istället
Vet nån när axlarna byte från gjutjärn till plåt?
och hur mycket gjutjärnsaxlarna väger?
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
.
Det är bara dom gamla 411 och 404 som har plåtbanjo på axlarna alla andra har gjutjärn(clamshell)hus.
Vad jag har fått fram när jag har letat info är att dom med gjutjärnshus typ 421 osv är betydligt starkare än dom med plåtbanjo typ 404.
Jag hade ett par 411 axlar av gjutjärnstyp från -63 och jag kan säga att dom var betydligt grövre i både drivaxlar, gods i axelrör och kardaner även drevsatsen var grövre och att det var finsplinsead pinjong ist för grovsplinesad som det är på 404an.
Fördelen med axlar med plåtbanjo är att det är lättare att flytta diffklumpen från vänster till höger sida.
För mer info om unimogaxlar så kolla på www.pirate4x4.com. där finns det mycke info och även mycke fräna byggeg med "stjärnportaler".
Mvh Andreas
Vad jag har fått fram när jag har letat info är att dom med gjutjärnshus typ 421 osv är betydligt starkare än dom med plåtbanjo typ 404.
Jag hade ett par 411 axlar av gjutjärnstyp från -63 och jag kan säga att dom var betydligt grövre i både drivaxlar, gods i axelrör och kardaner även drevsatsen var grövre och att det var finsplinsead pinjong ist för grovsplinesad som det är på 404an.
Fördelen med axlar med plåtbanjo är att det är lättare att flytta diffklumpen från vänster till höger sida.
För mer info om unimogaxlar så kolla på www.pirate4x4.com. där finns det mycke info och även mycke fräna byggeg med "stjärnportaler".
Mvh Andreas
Re: Unimog axla r
Detta var en bra tråd
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Unimog axla r
421 axlar
framaxel ca 215 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner
( istället för orginal trumbromsar och kardanrör upp till fördelningslåda)
bakaxel ca 160 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner
framaxel ca 215 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner
( istället för orginal trumbromsar och kardanrör upp till fördelningslåda)
bakaxel ca 160 kg ombyggd till skivbromsar och medbringar till kardaner