Inlägg
av Moggman » sön apr 09, 2006 10:28
Jävelskap, krabb och haverier.... Det känns som om jag är inne i en svacka just nu...
Det börjar med att vattenpumpen på min kära mogg låter som en cementblandare.. Lagren helt slut med läckage och oljud som resultat.. Kontaktar Signalen i mönsterås och det är inga som helst problem, "vi har en ny pump.. den kostar 3700 kr +moms.." Sinnessjuka pengar konstaterar jag och river ner den värmepressade pumpen.. Efter ett par flaskor brännvin och fler svordomar än vad en vanlig människa kläcker ur sig på en livstid så har jag pumpen liggande på bänken i delar.. Standard lager och standard packboxar gör mig på lite bättre humör.. dock fick jag lov att svarva en ny axel men det blev bra.. Efter en timmes rotande i min fars "lager/skrot" har jag nya lager och packboxar i min hand.. Hem igen och ihop med skiten, det blev skit bra..
Medans jag återmonterar pumpen på moggen så kommer frugan hem, "bromsen är konstig på Saaben".. Om man med konstig menar helt ur funktion så har hon faktiskt helt rätt.. Huvudcylindern helt kass så från projekt 1 fick jag nu ge mig på projekt 2 i stället.. Frugan fick ta Campo pickupen i stället..
När jag precis blivit klar med att byta huvudcylindern på Saaben och rökt en hel limpa kommer frugan farande i pickupen och motorn låter som en fiskebåt.. Rökslingan bakom bilen skulle kunna användas för att kolla vilket håll hon körde när hon körde hem... "Motorn e konstig" menar hon på och om man med detta menar går på 2 cylindrar och avger ca 30 hk så har hon återigen helt rätt... Direkt från projekt 2 till projekt 3.. tack och lov så är projekt 2 avslutat precis..
Demontering av toppen på campon visar att avgasventilerna på 2 cylindrar spruckit samtidigt?!? vad är oddsen för detta?!? Jag fick dessutom bända ur fasthammrade ventilskärvor ur kolvarnas toppar men cylinderväggarna är helt intakta och kolvarna hela trots den elaka behandlingan.. Tursamt nog införskaffade jag en komplett drivlina till bilen för ett tag sedan så jag plockade av toppen på den motorn i stället.. Efter att ha slipat in alla ventiler, druckit ur glöggen jag hittade längst in i barskåpet renoverat alla spridare ,köpt nya glödstift och köpt en ny sotningssats (för 1800 spänn.. topplockspackning finns ej till denna bil att köpa separat!!) så återmonterade jag toppen vilket är smidigt på en gammal toppventilare som denna, hittade inga data gällande ventilspel tyvärr men jag ställde spelet till 0,5 mm då stötstängerna är ganska långa... Vred om nyckeln och den spinner som en kåt bög i en korvaffär..
Tillbaka till projekt 1, monterar de sista bultarna för vatten pumpen, lägger på remmarna och startar monstret.. Den går som en kasse skit.. Vafan e de nu, låter som tändningsfel, låter som projekt 4.. Efter att ha avslutat en av frugans vita lådviner hittar jag felet, hela brytarplattan är ju lös i fördelaren och den lilla fjädrande skålen med kulan som skall hålla det hela på plats ligger som lösa delar och skramlar i botten på fördelaren.. Nåväl, ganska lätt fixat..
Projekt 5 efter att ha stoppat in en hel dosa snus i munnen och fått tag i en bättre begagnad fördelare så kommer frugan farande i Saaben igen... Fronten ser ut som en tandlös Peruansk byhora.. Tydligen så har hon mött en lastbil på en smal väg, hållit ut "lite" i kanten och grenslat en av de få återstående snövallarna som efter att ha tinat och frusit typ 100 ggr inte allt kan kallas snövallar längre.. Kontaktar Smålandsmotorcentrum och får reda på att en ny aero frontspoiler ligger på ca 3000 kr + moms... "Visst, ska bara donera lite organ.. jag hör av mig" blev mitt svar.. Okej, rafsar ihop alla plastbitarna som frugan förstådnigt nog tagit vara på och lagt i skuffen.. Lägger upp spoilern på bänken, pusslar ihop alla bitarna, tar 3 groggar, fixerar alla bitar med maskeringstejp på utsidan, blandar ihop 4 dl härdplast och stryker på, tar 1 grogg till och jävlar vilket klipp det var i den.. eller är det ångorna, lägger på 3 lager med polyester och rikligt med härdplast... Efter en väldigt konstig nattsömn så börjar jag bearbeta utsidan. Spackling i 6 omgångar med slipning mellan varven så har jag faktiskat en hel och fin spoiler igen.. Lackering och montering sker problemfritt..
Tillbaka till projekt 4.. Överflyttning av innanmätet (då den nya fördelaren kommer från en 4 cylindrig) går ganska lätt.. viss bearbetning av diverse detaljer men på det stora hela ganska lätt.. Fördelaren återmonteras och så är det dax å vrida på nyckeln igen.. Nu går den betydligt bättre, dock inte helt rent med det är injustering av tändningen i kombination med förgasaren som behövs..
Projekt 6.. automat choke.. vem fan kom på den iden? Nåväl, efter att ha omjusterat Bimetallens mothållsfjäder 9 ggr, druckit en halv flaska ägglikör som morsan köpt på någon charterresa för typ 5 år sen, och skavt av skinnet på samtliga knogar på min högra hand så börjar spjällen betee sig som dom ska.. Motorn går nu ytterligare lite bättre men fortfarande inte helt bra och där är jag nu...
När motorn ligger på tomgång och jag ökar gasen kraftigt så nästan dör motorn.. Men om jag smyger mig på gasen så följer motorn med upp så fint så och har jag väl fått upp den lite i varv så kan jag gasa hur mycket jag vill och den svarar helt underbart... verkar vara blandningen som strular men jag är inte fan till att ställa in skiten.. fyfan för bensinmotorer...
/Jocke "Moggman" Pettsson