Tjena!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 02, 2006 20:22

Moggman skrev:åfan, det var juh synd att jag redan hunnit köpa däck för det hade varit billigare och lättare å få tag i 16" däck.. nu gav jag iofs bara 1500kr/däck så det va ett riktigt klipp... gjutskägget e ju kvar på däcken så dom har inte rullat en meter och är mjuka å fina i gummit.. Har du också en mogg?

Jag vet om en mogg som bara står och inte används.. en -70 talare måste det vara, korta modellen och med en liten kran på.. diesel..
Jag tror nästan man skulle få loss den för 10000 spänn om man bjöd det..
Problemet för min del e att den e reggad som tung lastbil..

nja har och har... har ett chassi med komplett drivlina som ska doneras till andra byggen, iallaf axlarna.
tänkte bygga om dom lite så jag får dom som jag vill.


du har inte bilder på den unimoggen?

själv hittade jag en unimog 1800 tror jag den hette jävligt stor med en enorm kran på, fast ägaren var en sur pelle så den drömmen försvann med en del svordommar ( dock inte från mig)


vart handlade du däcken? någon däck firma eller privat.
ser ju rätt shyssta ut.

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 02, 2006 20:25

köpte däcken på holmsjö lastbilsdemontering.. jävligt bra och trevliga att göra affärer med..
jag ska försöka ta en bild nästa gång ja är i högsby där den står..
/Jocke "Moggman" Pettsson

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 02, 2006 20:38

Moggman skrev:köpte däcken på holmsjö lastbilsdemontering.. jävligt bra och trevliga att göra affärer med..
jag ska försöka ta en bild nästa gång ja är i högsby där den står..
ja shysst..

vilken högsby? är det i närheten av mörlunda? vill minnas att det finns något som heter så efter mörlunda.

jag är ju och åker ner dit imellanåt var och varannan vecka.

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 02, 2006 20:45

nää, högsby i kalmar län.. inte så långt från hultsfred..
/Jocke "Moggman" Pettsson

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 02, 2006 20:54

Moggman skrev:nää, högsby i kalmar län.. inte så långt från hultsfred..

jo men det ligger ju efter mörlunda, eller efter mållila om man säger så.


måste vara det högsby, kan inte finnas så många.

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 02, 2006 21:06

ok.. de e sant.. trodde du menade mörlunda utanför göteborg...
fan du verkar ju vara en lokal stjärna :D
/Jocke "Moggman" Pettsson

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 02, 2006 21:12

Moggman skrev:ok.. de e sant.. trodde du menade mörlunda utanför göteborg...
fan du verkar ju vara en lokal stjärna :D

tja man har ju åkt ner dit några gånger om man säger så, bor ca 5mil därifrån.

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 09, 2006 10:28

Jävelskap, krabb och haverier.... Det känns som om jag är inne i en svacka just nu...
Det börjar med att vattenpumpen på min kära mogg låter som en cementblandare.. Lagren helt slut med läckage och oljud som resultat.. Kontaktar Signalen i mönsterås och det är inga som helst problem, "vi har en ny pump.. den kostar 3700 kr +moms.." Sinnessjuka pengar konstaterar jag och river ner den värmepressade pumpen.. Efter ett par flaskor brännvin och fler svordomar än vad en vanlig människa kläcker ur sig på en livstid så har jag pumpen liggande på bänken i delar.. Standard lager och standard packboxar gör mig på lite bättre humör.. dock fick jag lov att svarva en ny axel men det blev bra.. Efter en timmes rotande i min fars "lager/skrot" har jag nya lager och packboxar i min hand.. Hem igen och ihop med skiten, det blev skit bra..

Medans jag återmonterar pumpen på moggen så kommer frugan hem, "bromsen är konstig på Saaben".. Om man med konstig menar helt ur funktion så har hon faktiskt helt rätt.. Huvudcylindern helt kass så från projekt 1 fick jag nu ge mig på projekt 2 i stället.. Frugan fick ta Campo pickupen i stället..

När jag precis blivit klar med att byta huvudcylindern på Saaben och rökt en hel limpa kommer frugan farande i pickupen och motorn låter som en fiskebåt.. Rökslingan bakom bilen skulle kunna användas för att kolla vilket håll hon körde när hon körde hem... "Motorn e konstig" menar hon på och om man med detta menar går på 2 cylindrar och avger ca 30 hk så har hon återigen helt rätt... Direkt från projekt 2 till projekt 3.. tack och lov så är projekt 2 avslutat precis..

Demontering av toppen på campon visar att avgasventilerna på 2 cylindrar spruckit samtidigt?!? vad är oddsen för detta?!? Jag fick dessutom bända ur fasthammrade ventilskärvor ur kolvarnas toppar men cylinderväggarna är helt intakta och kolvarna hela trots den elaka behandlingan.. Tursamt nog införskaffade jag en komplett drivlina till bilen för ett tag sedan så jag plockade av toppen på den motorn i stället.. Efter att ha slipat in alla ventiler, druckit ur glöggen jag hittade längst in i barskåpet renoverat alla spridare ,köpt nya glödstift och köpt en ny sotningssats (för 1800 spänn.. topplockspackning finns ej till denna bil att köpa separat!!) så återmonterade jag toppen vilket är smidigt på en gammal toppventilare som denna, hittade inga data gällande ventilspel tyvärr men jag ställde spelet till 0,5 mm då stötstängerna är ganska långa... Vred om nyckeln och den spinner som en kåt bög i en korvaffär..

Tillbaka till projekt 1, monterar de sista bultarna för vatten pumpen, lägger på remmarna och startar monstret.. Den går som en kasse skit.. Vafan e de nu, låter som tändningsfel, låter som projekt 4.. Efter att ha avslutat en av frugans vita lådviner hittar jag felet, hela brytarplattan är ju lös i fördelaren och den lilla fjädrande skålen med kulan som skall hålla det hela på plats ligger som lösa delar och skramlar i botten på fördelaren.. Nåväl, ganska lätt fixat..

Projekt 5 efter att ha stoppat in en hel dosa snus i munnen och fått tag i en bättre begagnad fördelare så kommer frugan farande i Saaben igen... Fronten ser ut som en tandlös Peruansk byhora.. Tydligen så har hon mött en lastbil på en smal väg, hållit ut "lite" i kanten och grenslat en av de få återstående snövallarna som efter att ha tinat och frusit typ 100 ggr inte allt kan kallas snövallar längre.. Kontaktar Smålandsmotorcentrum och får reda på att en ny aero frontspoiler ligger på ca 3000 kr + moms... "Visst, ska bara donera lite organ.. jag hör av mig" blev mitt svar.. Okej, rafsar ihop alla plastbitarna som frugan förstådnigt nog tagit vara på och lagt i skuffen.. Lägger upp spoilern på bänken, pusslar ihop alla bitarna, tar 3 groggar, fixerar alla bitar med maskeringstejp på utsidan, blandar ihop 4 dl härdplast och stryker på, tar 1 grogg till och jävlar vilket klipp det var i den.. eller är det ångorna, lägger på 3 lager med polyester och rikligt med härdplast... Efter en väldigt konstig nattsömn så börjar jag bearbeta utsidan. Spackling i 6 omgångar med slipning mellan varven så har jag faktiskat en hel och fin spoiler igen.. Lackering och montering sker problemfritt..

Tillbaka till projekt 4.. Överflyttning av innanmätet (då den nya fördelaren kommer från en 4 cylindrig) går ganska lätt.. viss bearbetning av diverse detaljer men på det stora hela ganska lätt.. Fördelaren återmonteras och så är det dax å vrida på nyckeln igen.. Nu går den betydligt bättre, dock inte helt rent med det är injustering av tändningen i kombination med förgasaren som behövs..

Projekt 6.. automat choke.. vem fan kom på den iden? Nåväl, efter att ha omjusterat Bimetallens mothållsfjäder 9 ggr, druckit en halv flaska ägglikör som morsan köpt på någon charterresa för typ 5 år sen, och skavt av skinnet på samtliga knogar på min högra hand så börjar spjällen betee sig som dom ska.. Motorn går nu ytterligare lite bättre men fortfarande inte helt bra och där är jag nu...

När motorn ligger på tomgång och jag ökar gasen kraftigt så nästan dör motorn.. Men om jag smyger mig på gasen så följer motorn med upp så fint så och har jag väl fått upp den lite i varv så kan jag gasa hur mycket jag vill och den svarar helt underbart... verkar vara blandningen som strular men jag är inte fan till att ställa in skiten.. fyfan för bensinmotorer...
/Jocke "Moggman" Pettsson

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön apr 09, 2006 11:24

:roll: :)

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön apr 09, 2006 12:15

Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 09, 2006 12:54

:tumbup: :woot:


LOL

fan du har då fullt upp all den alcoholen kan ju dräpa en elefant.

visst är det härligt att veta att man lever!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 09, 2006 17:16

vad har du för diesel motor i den unimog?


jag har ju en bullmerca diesel från min unimogg typ 1,8L 30/32/34hp motorn.
den funkar visst tänkte om du behövde reservdelar så kan du ju få motorn, bättre det än att det går till skrot.

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 09, 2006 18:38

ja för fan.. just nu sitter det en bensin 6'a i moggen.. ett riktigt as..
Jag har även en gammal hanomag diesel med virvelbrännkammare som jag tänkt försöka få dit men det vetifan om jag reder ut.. den e stor som fan.. typ 5,2 l men i väldigt bra kondition.. har bara gått 10000 mil och var tänkt för en fiskebåt..

Din gamle diesel låter intressant helt klart, passar den på "banan kåpan" eller har du byggt någon specialadapter?
/Jocke "Moggman" Pettsson

Moggman
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön mar 19, 2006 20:54
Ort: Öland

Inlägg av Moggman » sön apr 09, 2006 20:04

vaddå gå till skrot förresten?!? du tänker väl inte skrota din unimog!?!?
Det är ju det vackraste som finns.. Har du någon bild på din mogg btw?

/Jocke

jag säger som brorsans fru.." hur fan kan man tillverka en bil med en röd lysande lampa med en droppe på mitt i synfältet.. den e skitjobbig när man kör mörkerkörning"...
/Jocke "Moggman" Pettsson

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön apr 09, 2006 20:14

nej den är orignal monterad i en unimogg 411
tänkte behålla växel lådan på den men du kanske måste ha den också isåfall.

annars har jag ju sprängkåpan mellan så det borde passa dvs beror ju på vad du har för unimogg också.

nää jag behåller axlarna, min unimogg var inte komplett saknar lite vitala delar.
men jag vill ha en unimogg själv som är orginal eller närmast iallaf tycker om dom osså.

så den som står i högsby kan vara intressant,

Skriv svar