Jag vill ha servostyr i min TGB11. Vilka möjligheter finns?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jag vill ha servostyr i min TGB11. Vilka möjligheter finns?
Nu har jag surfat runt och sökt på forumet utan att egentligen hitta några vettiga resultat på servolösning till TGBer.
Antingen är de ruskigt dyra eller så är det bara idéer som inte provats.
Det jag kommit fram till finns är arméns lösning (producerades till 50st bilar och svåra att få tag i), civila momentförstärkare (dyra om man hittar), servosnäcka från Opel Omega, samt några olika idéer som inte testats.
Så min fråga är, vad har testats och med vilket resultat?
Gärna lite bilder osv.
Antingen är de ruskigt dyra eller så är det bara idéer som inte provats.
Det jag kommit fram till finns är arméns lösning (producerades till 50st bilar och svåra att få tag i), civila momentförstärkare (dyra om man hittar), servosnäcka från Opel Omega, samt några olika idéer som inte testats.
Så min fråga är, vad har testats och med vilket resultat?
Gärna lite bilder osv.
tänkte mer på att den har en placering som liknar 11an om jag inte minns fel, dvs armen bakåt ? eller är jag helt ute å cyklarjenik skrev:Absolut, det ska jag göra och chevavan kanske kan vara något. Det är ju bra tryck i dem.peterand skrev:Kan du vid tillfälle lägga ut en bild ? nån kanske hittar nåt bra om man vet vad man skall leta efter
Nej, det stämmer, men på 11an går axeln genom ramen först....peterand skrev:tänkte mer på att den har en placering som liknar 11an om jag inte minns fel, dvs armen bakåt ? eller är jag helt ute å cyklarjenik skrev:Absolut, det ska jag göra och chevavan kanske kan vara något. Det är ju bra tryck i dem.peterand skrev:Kan du vid tillfälle lägga ut en bild ? nån kanske hittar nåt bra om man vet vad man skall leta efter
Återkommer med foto!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 411
- Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
- Ort: Blidö
- Kontakt:
Varför inte pröva lite toyota till valpen. Styrsnäcka o servopump. Är ju inte direkt bolt-on men...
På denna sida tex finns lite matnyttigt.
http://www.wabfab.org/products/steering/steering.htm
På denna sida tex finns lite matnyttigt.
http://www.wabfab.org/products/steering/steering.htm
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
Ska kolla det!fourrunner skrev:Varför inte pröva lite toyota till valpen. Styrsnäcka o servopump. Är ju inte direkt bolt-on men...
På denna sida tex finns lite matnyttigt.
http://www.wabfab.org/products/steering/steering.htm
Några förtydligande bilder:
Rattstång genom golvet rakt ned till snäckan
Snäckan under golvet, på vänster sida om ramen och med utgående axel (på snäckans högra sida) genom ramen
"Andra änden" av utgående axel på höger sida om ramen.
Utgående axel rör sig således "fram och tillbaka" vilket skulle stämma bra med LT snäckan. Frågan är bara om den inte är "bakvänd" dvs har axelutgång till vänster. Kanske skulle funka genom att bara vända på den, men jag vill ju inte svänga höger när jag styr vänster, så det slog mig att jag måste kolla rotationsriktningen på utgående axel.
Lite andra funderingar som jag har, och fått bekräftat fungerar med en hel del meck är servo från Volvo 164. En sådan pump skulle iaf passa motorn, snäckan kanske är i klenaste laget men om jag hittar en kraftigare snäcka kanske pump och snäcka kan kombineras?
Pumpen kanske också kan kombineras med en momentförstärkare direkt på rattstången? Förslag på sådana?
Rattstång genom golvet rakt ned till snäckan
Snäckan under golvet, på vänster sida om ramen och med utgående axel (på snäckans högra sida) genom ramen
"Andra änden" av utgående axel på höger sida om ramen.
Utgående axel rör sig således "fram och tillbaka" vilket skulle stämma bra med LT snäckan. Frågan är bara om den inte är "bakvänd" dvs har axelutgång till vänster. Kanske skulle funka genom att bara vända på den, men jag vill ju inte svänga höger när jag styr vänster, så det slog mig att jag måste kolla rotationsriktningen på utgående axel.
Lite andra funderingar som jag har, och fått bekräftat fungerar med en hel del meck är servo från Volvo 164. En sådan pump skulle iaf passa motorn, snäckan kanske är i klenaste laget men om jag hittar en kraftigare snäcka kanske pump och snäcka kan kombineras?
Pumpen kanske också kan kombineras med en momentförstärkare direkt på rattstången? Förslag på sådana?
Billigaste lösningen är en extra portion gröt till frukost, och dubbla matlådor till träffarna om man skall orka hela dagen... så kör jag mina 13-bilar...
Men har naturligvis även funderat på hydrauldrivna snäckor när armarna tröttnat och inte vill leka mer ...
Jag skulle satsa på en cheva van eller dodge van snäcka, då har du kraft så det räcker, samt billiga renoveringssatser om det skulle behövas...
Sen att få på det på bilen: Kommer att kräva en del svetsning i ramen, ingen passar rakt på då ingående/utgående axlarna är felvända jämfört med C303 orginalet. För att styrningen ska gå åt rätt håll får man då vända på armen så att den går uppåt, samt flytta ned snäckan. Den kommer att hamna ganska lågt, ja helt under rambalken. Vilket ju blir utsatt för sten, minskar frigången mm. Men det kan man ju lösa med skyddsplåt...
// Klas
Men har naturligvis även funderat på hydrauldrivna snäckor när armarna tröttnat och inte vill leka mer ...
Jag skulle satsa på en cheva van eller dodge van snäcka, då har du kraft så det räcker, samt billiga renoveringssatser om det skulle behövas...
Sen att få på det på bilen: Kommer att kräva en del svetsning i ramen, ingen passar rakt på då ingående/utgående axlarna är felvända jämfört med C303 orginalet. För att styrningen ska gå åt rätt håll får man då vända på armen så att den går uppåt, samt flytta ned snäckan. Den kommer att hamna ganska lågt, ja helt under rambalken. Vilket ju blir utsatt för sten, minskar frigången mm. Men det kan man ju lösa med skyddsplåt...
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp