Jag vill ha servostyr i min TGB11. Vilka möjligheter finns?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » fre nov 21, 2008 13:52

Klas_B skrev:Billigaste lösningen är en extra portion gröt till frukost, och dubbla matlådor till träffarna om man skall orka hela dagen... så kör jag mina 13-bilar...

Men har naturligvis även funderat på hydrauldrivna snäckor när armarna tröttnat och inte vill leka mer ...

Jag skulle satsa på en cheva van eller dodge van snäcka, då har du kraft så det räcker, samt billiga renoveringssatser om det skulle behövas...

Sen att få på det på bilen: Kommer att kräva en del svetsning i ramen, ingen passar rakt på då ingående/utgående axlarna är felvända jämfört med C303 orginalet. För att styrningen ska gå åt rätt håll får man då vända på armen så att den går uppåt, samt flytta ned snäckan. Den kommer att hamna ganska lågt, ja helt under rambalken. Vilket ju blir utsatt för sten, minskar frigången mm. Men det kan man ju lösa med skyddsplåt...

// Klas
Såg även ditt svar på terrangbil.net. Tackar!
Driver du en Dodge eller Cheva-snäcka med deras original pump?
Var monterar du den isf?

Jag såg några bilder i en gammal tråd på Dodge-montage, såg spännande ut men som du skriver, hamnar väldigt lågt och utsatt. Frigången vill jag nog inte tumma på.

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Inlägg av Klas_B » fre nov 21, 2008 14:08

Jag kör med Volvo servopump från en 240 eller 740 på Lillvalpen, kommer inte ihåg vilket. Dock är snäckan från en Dodge van. Fick bygga eget fäste till Volvopumpen då den sitter på en B18 (saknar fästen för servopump på blocket). På en B30 så bör väl 164-pumpen bli bolt on om du har fästet med till pumpen. Dock kan en remskiva med tre spår behövas om du vill ha pumpen på egen rem. Dom flesta styrservopumpar går med ganska låga tryck 55-60 bar ungefär. Vad Cheva och Dodgepumparna levererar i tryck har jag inte koll på, skulle tro samma som Volvos. Dock kanske något större flöde i jänkepumparna, så det beror på hur fort du vill styra om Volvopump räcker...

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön nov 23, 2008 20:59

Postade mitt sammanfattande inlägg fel, så ni får kolla i denna tråd:

viewtopic.php?p=105669#105669

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön mar 29, 2009 20:04

Tänkte det kunde vara värdefullt för framtida trådläsare att veta hur vi till slut löste det med servo.

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4374
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » mån mar 30, 2009 23:02

jenik skrev:Tänkte det kunde vara värdefullt för framtida trådläsare att veta hur vi till slut löste det med servo.

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4374
Vårgårda mekanteknik kb säljer satser till c3 serien för att få servostyrning

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » tis mar 31, 2009 8:19

jocke sundberg skrev:
jenik skrev:Tänkte det kunde vara värdefullt för framtida trådläsare att veta hur vi till slut löste det med servo.

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4374
Vårgårda mekanteknik kb säljer satser till c3 serien för att få servostyrning
Stämmer! För mer än dubbla priset som går att köpa av Viktor på www.quadmotion.se
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

offroader
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: fre mar 13, 2009 21:26
Ort: Lidingö

Inlägg av offroader » tis mar 31, 2009 21:12

Lite sent kanske, men, på min Volvo C202 jag hade tidigare var rattstången kapad precis som du visat i andra inlägg. Eftersom den bilen var utrustad med hydraultipp och -plog så hade man även byggt om till servo som gick på hydraulsystemet.
På rattstången satt en klump där hydraulslangarna gick in liknande din elassisterade styrning. Jag köpte även en likadan bil som jag skrotade så själva hydraulpumpen med ventilpaket m.m. har jag kvar, men jag är osäker på om den delen av rattstången finns.
Annars är det nog den enklaste lösningen om man får tag på ett så´nt komplett system. Det kan ju tänkas att stång och snäcka passar rätt på 11- och 13-bilar, men det är ju möjligt att de har grövre grejer.
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"

Skriv svar