Framaxel Geländewagen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

qwerty
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 06, 2009 23:23

Framaxel Geländewagen

Inlägg av qwerty » mån apr 01, 2019 17:49

Vad heter kulan i framaxeln? I vilket fall så ser de ut å fukta ut olja. Finns de nån smörjnippel på dom eller hur servar man dessa? Bilen är en MB 300GD -91
Bild

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av cal_w460 » tis apr 02, 2019 14:25

Kulan är fylld med fett original. I kulan går drivaxeln och där sitter en drivknut med gummidamask runt.

Det finns tre stadier för framaxelkulan.

1) När allt är bra har du ljust fett inuti kulan, CV-ledens damask är hel och ingen olja läcker ut från diffen via drivaxelns tätning ute vid axelröret före kulan.

2) När CV-ledens damask går sönder läcker svart fett ut i det ljusa fettet i kulan, då är det bråttom att byta damask innan drivknuten pajjar. Om drivknuten pajjar tar den med sig hjullager i bästa fall. I värsta fall kulan, drivaxeln etc.

3) När packboxen ute vid axelröret innan kulan slits ut så läcker diffolja ut i framaxelkulan. Det ljusa fettet löses då upp och läcker ut runt skrapringen runt kulan. På sikt töms diffen på olja eller får åtminstone för låg oljenivå för att smörjningen av pinjonglagret / ingående axel skall fungera. Det kan bli en dyr reparation.

Du kan öppna påfyllningspluggen på yttre kulan och lysa in för att inspektera färg / konsistens på fettet. Sticka in en grillpinne och få ut lite fett för att se vad du har att göra med.

Men generellt brukar CV-damaskerna behöva bytas. Det är minsta åtgärden. Resten är hjullager och deras packboxar, packboxen som tätar srivaxeln mot diffolja, nya CV-leder, nya skrapringar osv.

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av cal_w460 » tis apr 02, 2019 14:27

Jo, en sak till. Det ljusa fettet som kulan är fylld med finns bara där för att hålla ute vatten. Den ljusa färgen är till för att kunna se när CV-damasken går sönder och svart CV-fett läcker ut.

I övrigt fyller det ljusa fettet ingen funktion. Det hjälper varken CV-led eller hjullager eftersom allt fett slungas ut mot väggarna när du kör.

qwerty
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 06, 2009 23:23

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av qwerty » mån apr 22, 2019 13:33

Ok, tack för all bra info.
Tog och tömde axlarna på olja och de var en viss nyansskillnad mellan axlarna.
Lite mer färgad och som fettklumpar från framaxeln.
Så de är kanske bäst att byta ut allt, men de som läker runt kulan ser ljust ut.

Vart hittar man enklast reservdelar till rätt pris?

TeBe
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre feb 20, 2015 22:47
Ort: Svealand

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av TeBe » tis maj 07, 2019 22:45

Hallå, håller just nu på med exakt den där lilla operationen. Jag beställde hjullager och lite annat från USA, www.eurotruck-importers.com.

Börja med att riva allt för att se vad som behövs, sitter 2 hjullager inne i klumpen, 2 kingpin-lager, en uppe och en nere plus en plåtkopp till varje lager som du nog måste sabotera för att kunna demontera lagren.
Sen finns det 2 packboxar till respektive lager inne i klumpen plus en inre packbox till själva axeln, den är svindyr, hittade dock en ersättning på en svensk hemsida. Sen har du även damasken.

Kan skicka mer detaljerad specifikation vid behov..
G-Wagen 1985

Skriv svar