Framaxel Geländewagen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

qwerty
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 06, 2009 23:23

Framaxel Geländewagen

Inlägg av qwerty » mån apr 01, 2019 17:49

Vad heter kulan i framaxeln? I vilket fall så ser de ut å fukta ut olja. Finns de nån smörjnippel på dom eller hur servar man dessa? Bilen är en MB 300GD -91
Bild

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av cal_w460 » tis apr 02, 2019 14:25

Kulan är fylld med fett original. I kulan går drivaxeln och där sitter en drivknut med gummidamask runt.

Det finns tre stadier för framaxelkulan.

1) När allt är bra har du ljust fett inuti kulan, CV-ledens damask är hel och ingen olja läcker ut från diffen via drivaxelns tätning ute vid axelröret före kulan.

2) När CV-ledens damask går sönder läcker svart fett ut i det ljusa fettet i kulan, då är det bråttom att byta damask innan drivknuten pajjar. Om drivknuten pajjar tar den med sig hjullager i bästa fall. I värsta fall kulan, drivaxeln etc.

3) När packboxen ute vid axelröret innan kulan slits ut så läcker diffolja ut i framaxelkulan. Det ljusa fettet löses då upp och läcker ut runt skrapringen runt kulan. På sikt töms diffen på olja eller får åtminstone för låg oljenivå för att smörjningen av pinjonglagret / ingående axel skall fungera. Det kan bli en dyr reparation.

Du kan öppna påfyllningspluggen på yttre kulan och lysa in för att inspektera färg / konsistens på fettet. Sticka in en grillpinne och få ut lite fett för att se vad du har att göra med.

Men generellt brukar CV-damaskerna behöva bytas. Det är minsta åtgärden. Resten är hjullager och deras packboxar, packboxen som tätar srivaxeln mot diffolja, nya CV-leder, nya skrapringar osv.

cal_w460
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 12, 2017 23:37

Re: Framaxel Geländewagen

Inlägg av cal_w460 » tis apr 02, 2019 14:27

Jo, en sak till. Det ljusa fettet som kulan är fylld med finns bara där för att hålla ute vatten. Den ljusa färgen är till för att kunna se när CV-damasken går sönder och svart CV-fett läcker ut.

I övrigt fyller det ljusa fettet ingen funktion. Det hjälper varken CV-led eller hjullager eftersom allt fett slungas ut mot väggarna när du kör.

Skriv svar